Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan det bero på något annat än att den utsätts för mer fett än den rengörs och till sist "rinner det över"? Sen kan det kanske råka vara en "korkad" konstruktion som inte tål mycket men svaret är väl tyvärr ändå detsamma?M mili1983 skrev:
Jag har noterat samma på min Finsmakare, att "den droppar fett från motorn". Satte in den Sep -20 med nya köket. Filter rengör jag varannan månad i diskmaskinen.M mili1983 skrev:
Har även noterat att det är "mycket fett" i själva fläkten (där motorn sitter).
Har en Franke och brukar diska allt som går att ta loss från motorn och har även skruvat isär motorn för rengöring då garantin är slut! Brukar behöva torka av innuti fläkthuset också. Bild på hur man delar din fanns i manualen på hemsidan. 
Ja, det är ju inte tidsfaktorn som avgör utan hur mycket fett som sugs in i den. D v s hur ofta man lagar mat och vilken mat man lagar.M mili1983 skrev:
Jag brukar t ex woka en del och det är som en ren ondska mot dylika fläktar. Vattenångan bär upp små oljedroppar och fettfiltren har inte en chans så detta fastnar i kolfiltren och de börjar så småningom droppa olja, d v s de inre filter som ni inte har installerat eftersom ni har imkanal istället.