Hej!
Har en köksfläkt Finsmakare från Ikea som har använts i 6månader. Jag märker nu att den droppar fett från motorn. Vet någon vad detta beror på? Fläkten är ansluten till egen imkanal.

• Svart väggmonterad köksfläkt "Finsmakare" från Ikea, 70 cm, med synlig kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du gjort rent fettfiltret nån gång?

Absolut.

• Två metallfläktfilter står på ett köksbänk av rostfritt stål.
    Skapa konto
Dessutom har on/off knappen börjat blinka idag.

Fettfilterlarm. Läs manualen om nollställning.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
Ser ut som att fläktmotorn behöver rengöras.
Nu har vi ingen Ikea fläkt men på Franke funkar det så här.
Demonstration av hur en Franke köksfläktmotor tas isär för rengöring, med delar svävande fristående.
Skapa konto

M mili1983 skrev:
Jag märker nu att den droppar fett från motorn. Vet någon vad detta beror på?
Kan det bero på något annat än att den utsätts för mer fett än den rengörs och till sist "rinner det över"? Sen kan det kanske råka vara en "korkad" konstruktion som inte tål mycket men svaret är väl tyvärr ändå detsamma?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mili1983 skrev:
Hej!
Har en köksfläkt Finsmakare från Ikea som har använts i 6månader. Jag märker nu att den droppar fett från motorn. Vet någon vad detta beror på? Fläkten är ansluten till egen imkanal.
Jag har noterat samma på min Finsmakare, att "den droppar fett från motorn". Satte in den Sep -20 med nya köket. Filter rengör jag varannan månad i diskmaskinen.
Har även noterat att det är "mycket fett" i själva fläkten (där motorn sitter).

Lill72 Lill72 skrev:
Ser ut som att fläktmotorn behöver rengöras.
Nu har vi ingen Ikea fläkt men på Franke funkar det så här.
[bild]
Intressant tips och motorn påminner ju lite om Ikea's. Tyvärr funkade inte video, så jag får prova att googla efter den. Får undersöka om det är samma för Ikea's.

Claes Sörmland
Helt naturligt, mer frekvent städning av fläkten och dess motor är lösningen.

• Gilla
Maz0n
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Helt naturligt, mer frekvent städning av fläkten och dess motor är lösningen.
Efter 6mån?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maz0n skrev:
Jag har noterat samma på min Finsmakare, att "den droppar fett från motorn". Satte in den Sep -20 med nya köket. Filter rengör jag varannan månad i diskmaskinen.
Har även noterat att det är "mycket fett" i själva fläkten (där motorn sitter).
Har du rengjort fläkten/motorn?

Har en Franke och brukar diska allt som går att ta loss från motorn och har även skruvat isär motorn för rengöring då garantin är slut! Brukar behöva torka av innuti fläkthuset också. Bild på hur man delar din fanns i manualen på hemsidan. ;)

• Illustration av isärmontering av köksfläkt och dess motor för rengöring.
    Skapa konto
Claes Sörmland
M mili1983 skrev:
Efter 6mån?
Ja, det är ju inte tidsfaktorn som avgör utan hur mycket fett som sugs in i den. D v s hur ofta man lagar mat och vilken mat man lagar.

Jag brukar t ex woka en del och det är som en ren ondska mot dylika fläktar. Vattenångan bär upp små oljedroppar och fettfiltren har inte en chans så detta fastnar i kolfiltren och de börjar så småningom droppa olja, d v s de inre filter som ni inte har installerat eftersom ni har imkanal istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.