825 läst ·
16 svar
825 läst
16 svar
Droppar kondensvatten från innedel - Daikin LLVP
Droppar. Oj.X xxargs skrev:Plig85:s bild var riktigt grisig, vilket i princip innebär att plocka ned innerdelen i atomer om den skall kunna rengöras vettigt - förhoppningsvis har inte TS kört lika långt med sin ;-)
Med den täta droppande som i TS videoklipp så är det i stort sett stopp i slangen ut - så börja med att försöka få hål på detta - som tidigare nämnt, våtdamsugare, försiktig användning för att peta hål i stoppet med rensare/kabeldragare och försöka suga ut det som hindrar, utifrån från utedelen. - och det kan komma åtskilliga decilitrar - kanske uppemot halvliter med kondens när det väl går 'hål' på det då innerdelen ofta rymmer förvånansvärt mycket kondens innan det börjar droppa över
Den rätt snabba takten i videon tyder på att rätt mycket kondens som skapas och att det är ganska fuktig luft som kyls av.
Om du fortfarande har droppande utlopp, dvs inte helt igenproppat, ger också en förklaring att det kan gå mer en halvtimme efter start innan det börja droppa från innerdelen inomhus då innerdelen kan hålla ganska stor skvätt kondensvatten innan det börja droppa över.
Kolla också på slangen utsidan att du inte har S-lås (vattenlås) pga förläggning så att det blivit skit som sedimenterat med tiden i 'vattenlåset' och det börja blockera - kondensvatten ser rent ut, men i verkligheten är det en massa damm och annat som tvättas ur lamellerna kontinuerligt och följer med samma väg, och kan bli tillväxt i som klibbar ihop allt. ställ en vit matbytta under utloppet (när kondenavledningen fungerar igen) så ser du att med tiden samlas förvånansvärt mycket gucka i botten på byttan.
Hade på ljudet nu, såg aldrig att det droppade innan, såg ut som samma pärla som hängde där.
Det där är kondensvatten som går fel väg
Tror det är få som rengör filtren varannan vecka. Men det är bra du gör det. Jag fick en varning på min Toshiba för någon månad sedan. Då rengjorde jag filtren för första gången 5 år efter installationen...MultiMan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden