Jag har precis luftat mina element för första gången. De var igenmålade och verkade inte vara luftade på ett tag. (jag har bott i huset, som är från 40-talet, i ett år)

Jag har hört att gamla element kan droppa ett tag efter luftning. Efter två dagar droppar de dock fortfarande från ett element , ca 1 liter/6 h. Vad gör jag?

Jag tycker nog att stänger du avluftaren så skall det vara tätt direkt.
Orsaken till otätheten är troligtvis massa rost och annat skräp.
Om du inte kan få den tät med motionerande, så återstår väl att tappa av vattnet i systemet (ibland finns avstängare före och efter elementet), skruva bort och rengöra avluftningsventilen alt. byta.
Man kan då också passa på att spola ren elementet.
(jag spolade mina element i somras och blev fascinerad av hur mycket skit det låg i dem).

Bra råd, ska prova det.

Jag är ju lite ny på element. Hur spolade du elementen? Gick du in genom huvudventilen för systemet eller i varje element för sig.

Kan man köpa reservdelar till element om inte rensning hjälper?

Om man ändå måste stänga av elementet (för att greja med luftningsventilen), så kan du skruva loss kopplingarna på elementet och spola det.
Jag hakade av mina element (hänger löst när man lossat kopplingarna), gick ut med dom på gården och spolade med trädgårdsslangen.

Om det är ena rackarns gamla element, som det inte finns några reservdelar till, skulle jag prova att ringa en rörmokare, ofta har dom gamla reservdelar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.