Hej!
Hoppas kunna få råd av er kloka härinne. Vi har kikat på ett hus byggt på 60-talet som legat ute länge utan att bli sålt. Huset ligger i ett mkt attraktivt område men har behov. Frågan är hur omfattande och vad det kommer att kosta.
Enligt mäklare är radon i entréplan 370 Bq och 170 bq på ovanvåning och i grunden finns påvisad fukt. Så här står det i bes.protokollet runt delar med risk för skador:

Vi har barn och begränsade ekonomiska resurser så vi är oroliga för att det kan komma att springa iväg bara för att säkerställa innemiljön. Vad tror ni?
Stort tack på förhand!

• Besiktningsprotokoll med riskanalys för fukt under husets terrass, markerat med varningssymbol.
  • Bild av ett vindsutrymme med träbjälkar och underlagstak. Mörk färgton, synlig fukt och mikrobiell påväxt på ytorna.
  • Fuktmätare visar 19,6% fukt på en träyta, intill en synlig skada i ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utdrag ur besiktningsprotokoll med information om blå lättbetong och rekommendation om radonmätning i ett 60-talshus.
Mikael_L
Det verkar helt klart bli en massa tillkommande kostnader.
Radon på nästan dubbla gränsvärdet, nära gränsvärdet på ÖV ...

Ni gör rätt i att fundera ordentligt över detta.
Har ni ingen snickare eller annan kunnig i släkt eller vänskapskrets som kan hjälpa till med lite input.

Jo forumet här funkar också bra, men det kommer nog behövas få in mycket mer input, bilder och annat, så hela ert intresse kanske blir mer publikt exponerat.

• Gilla
En räv bakom örat och 2 till
  • Laddar…
Fukt i källarväggar brukar gå att lösa med dränering, och radon går att lösa med ventilation och andra inte så kostsamma åtgärder beroende på var det kommer ifrån. Inget jätteproblem förutom kostnaden.

• Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såvitt jag kan utläsa så är det ingen källare, utan betongplatta på mark av den typiska 70-tals riskkonstruktionen.
En kompis till mig köpte ett sådant hus, de fick kapa bort allt skivmaterial 60 cm upp på väggarna, riva bort golvet, riva bort syll mot betong och byta ut, och åtgärda allt med nivellgolv och fläkt för ventilation.

Det var inte direkt billigt i alla fall.

• Gilla
En räv bakom örat och 6 till
  • Laddar…
"Mikrobiell lukt" från golvet innebär att golvet behöver bytas ut mot ett golv med aktiv fläkt. Möjligen också med någon slags specialåtgärd för radonet som troligen kommer från bottenplattan samt sutteräng-väggar. Unkna innerväggar behöver säkert bytas ut.

Det blir säkert mer.

Min magkänsla säger undvik. Om man kan fixa det där så kan man lägga energin på något med bättre åtgångspunkt. Ska man bo där ska man va ett vuxet par som kan hålla sig på övervåningen och få rejält bra pris.

Redigerat:
  • Gilla
jesper_oste och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jaggatagga skrev:
Min magkänsla säger undvik.
Det är faktiskt min känsla också, i kombination med att flera andra spekulanter troligen också känt samma (det hade ju varit ute ett tag utan att bli sålt).

Men det är ju bara min magkänsla, som inte är så mycket värd då jag inte ens sett objektet i fråga, och öht inte vet speciellt mycket.

Men jag känner på mig att det där kan komma att snabbt kosta en halvmiljon extra innan man är klar, och kanske mer, man brukar ju snabbt bli sugen på att fixa lite mer och förbättra en del, när man ändå håller på.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är faktiskt min känsla också, i kombination med att flera andra spekulanter troligen också känt samma (det hade ju varit ute ett tag utan att bli sålt).

Men det är ju bara min magkänsla, som inte är så mycket värd då jag inte ens sett objektet i fråga, och öht inte vet speciellt mycket.

Men jag känner på mig att det där kan komma att snabbt kosta en halvmiljon extra innan man är klar, och kanske mer, man brukar ju snabbt bli sugen på att fixa lite mer och förbättra en del, när man ändå håller på.
Ja precis.

I slutändan är det såklart en prisfråga men i min erfarenhet så går renoveringsobjekt till alldeles för höga priser till någon optimist.

Rent generellt om man har råd att köpa det där huset, ha dubbel bostad och renovera det så har man råd köpa ett fräscht hus eller kanske ett vackrare renoveringsobjekt som förtjänar lite kärlek.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såvitt jag kan utläsa så är det ingen källare, utan betongplatta på mark av den typiska 70-tals riskkonstruktionen.
En kompis till mig köpte ett sådant hus, de fick kapa bort allt skivmaterial 60 cm upp på väggarna, riva bort golvet, riva bort syll mot betong och byta ut, och åtgärda allt med nivellgolv och fläkt för ventilation.

Det var inte direkt billigt i alla fall.
Hej! Stort tack för svar! Precis som du skriver finns ej källare men entréplan och plan 2. Och ja klassisk 60-tals konstruktion med platta på mark. Tror att även del av vägg kan vara påverkad av fukt här. Baksidan är mot ett berg och går ej att se då altan byggts ovanpå men misstänker att det är mycket fukt där också.

6 60-tals huset skrev:
Hej!
Hoppas kunna få råd av er kloka härinne. Vi har kikat på ett hus byggt på 60-talet som legat ute länge utan att bli sålt. Huset ligger i ett mkt attraktivt område men har behov. Frågan är hur omfattande och vad det kommer att kosta.
Enligt mäklare är radon i entréplan 370 Bq och 170 bq på ovanvåning och i grunden finns påvisad fukt. Så här står det i bes.protokollet runt delar med risk för skador:

Vi har barn och begränsade ekonomiska resurser så vi är oroliga för att det kan komma att springa iväg bara för att säkerställa innemiljön. Vad tror ni?
Stort tack på förhand!
Tack för alla era kommentarer! Det finns fler identifierade brister med risk för skador. Laddar upp nedan.

Huset ligger ut för knappt 8,4 mnkr och mäklaren säger att det är ett väldigt bra hus och att säljaren inte vill gå under 8. Bra kommentar om att det kanske är ett vuxet par utan barn som ska bo där (med bra ekonomiska förutsättningar). VVS är enligt protokollet mestadels original och bergvärmen är från nittiotalet.

• Övre plan/kök fuktproblem: Otätt fuktskydd vid diskbänk och avsaknad under kyl/frys. Risk för dolda rörläckor och fuktskador i konstruktionen.
  • Inspektionsprotokoll för badrum på övre plan med olika brister, inklusive avsaknad av skvallerrör och risk för fuktskador runt fönster.
    Skapa konto
  • Inspektionsprotokoll, entréplan: risk för fukt och rostskador kring gjutjärnsbrunn. Klinkerram saknas, och bristfälligt tätskikt noterat.
    Skapa konto
  • Rörinstallation under diskbänk med trasig isolering och synliga kopplingar i hus utan VVS-golvbrunn, risk för läckage och följdskador.
    Skapa konto
  • Inspektionsrapport om dusch/toalett visar felaktig tätskiktsinstallation och frånvaro av skvallerrör, vilket kan leda till fuktskador.
    Skapa konto
De sista protokollsutdragen du lagt ut går att sammanfatta så här: fuskrenovering som ser bra och fräscht ut tills du tittar närmare.
Gissar att man lagt pengar på vägghängd toalett och fiint kakel/klinkers, men struntat fullständigt i rostiga golvbrunnar och annat som inte syns på bild.
Dessutom de tidigare uppvisade protokollsutdragen med mikrobiell lukt, som är ökänt svår att få bort.

Köp inte! Det finns fler hus, och bättre hus. Speciellt nu!

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Som småbarnföräldrer som tagit sig för något liknande så skulle jag inte gjort det ni nu funderar på om ni är
A) händiga
B) har mycket släkt och vänner med kunskaper
C) har 1 till 1,5 milj att lägga utöver inköpspris

Är det en värt att lägga de pengarna på ett sådant hus i det området? Vad går övriga kåkar för?

Min man och jag är inga snickare men har en drös i närmsta familjen och hade erfarenheter från tidigare lägenhets- och husrenoveringar. Det är fortfarande relationsprövande med småbarn.

Det mest övergripande som man kan se på protokollet är ju att dräneringen av grunden inte tycks funka alls. Därtill kanske ni kommer behöva riva ut bottenplan, i alla fall till straxt över marknivår för att verkligen få bukt med fuktproblemen. Dåligt ventilerat överlag. Förlegade stammar. Gammal uppvärmning. När lades taket om? Jag hade inte litat på säljarens besiktningsprotokoll ens som toapapper (talar av erfarenhet), vem har ni som kan hjälpa er kolla? Det finns en anledning till varför kåken inte blir såld, fundera på hur mycket tid och ork ni har till detta omfattande projekt.

Kan också bli skitbra! Sitter själv i samma smet😅

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
ang radon
det behöver som sagt inte komma från byggmaterialet

kolla SGU, Sveriges geologiska undersökning
dom har kartor online som visar om det är mycket markradon

PeterFalun PeterFalun skrev:
ang radon
det behöver som sagt inte komma från byggmaterialet

kolla SGU, Sveriges geologiska undersökning
dom har kartor online som visar om det är mycket markradon
Tack, vi har förutsatt att det kommer från blåbetongen men kan ju såklart vara från grund eller berg också. Mäklaren sa att radon bara är farligt om man är rökare😏

• Haha
TCG och 2 till
  • Laddar…
Friskt vågat detta att köpa sig besvär.
Kommer troligen att kosta allt detta ovan.

Så kommer övrigt fix, underhåll, uppdateringar mm mm.

Varför inte lägga pengar o mindre jobb på nåt annat bättre objekt?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Nu var det många negativa kommentarer här, jag tror dessutom att de har rätt. Men, om ni verkligen vill ha huset är det då inte värt att plocka in en person som går igenom allt grundligt så att ni slipper gissa? Nu pratar jag inte om en besiktningsman utan en "byggmästare".

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.