80 333 läst ·
239 svar
80k läst
239 svar
Drömbadrummet som blev en mardröm
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Eftersom representanter för företaget tycks vara inne och skriva här nu (varav vissa inlägg jag har raderat), så stänger jag tråden nu. Det är dags att sova och jag öppnar kommentarerna i morgon.
Vill företaget lämna ytterligare information i ärendet går det bra att göra det till mig via mail, så publicerar jag ev. under morgondagen.
Vill företaget lämna ytterligare information i ärendet går det bra att göra det till mig via mail, så publicerar jag ev. under morgondagen.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Då har jag öppnat kommentarerna igen.
Ja, det är ju tyvärr det som blir resultatet. Inte för att jag vill att det ska vara så, men med alla skräckhistorier samt statistik från Konsumentverket, så drar jag ändå denna slutsatsen. Jag vågar inte chansa med mitt hem, jag har bara ett, och har inte råd, varken i tid, ork eller pengar att det blir fel.Paul-Staffanstorp skrev:
Men klart jag vill hitta någon hantverkare jag litar på även utanför bekantskapskretsen. =)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Roade mig med att titta på deras referensbilder från hemsidan.
Inte ens där har de gjort rätt.
Handfatsavloppet kommer upp ur golvet kloss mot väggen. Helt i strid med branschreglerna. Dessutom finns där ingen rörmanschett på bilden, precis som i badrummet tråden handlar om.
Tätskiktet ser ut att sluta 40 cm upp från golvet (men det är lite otydligt). Tätskiktsfolien går inte in i hörnet, och bubblar sig dessutom vid ytterhörnet.
Dessutom tror jag inte att jag någonsin sett en byggfirma som visar ett utfört badrum, utan att visa bilder på slutresultatet tidigare. kan det vara så att de inte byggt färdigt "referensbadrummet" heller?
Inte ens där har de gjort rätt.
Handfatsavloppet kommer upp ur golvet kloss mot väggen. Helt i strid med branschreglerna. Dessutom finns där ingen rörmanschett på bilden, precis som i badrummet tråden handlar om.
Tätskiktet ser ut att sluta 40 cm upp från golvet (men det är lite otydligt). Tätskiktsfolien går inte in i hörnet, och bubblar sig dessutom vid ytterhörnet.
Dessutom tror jag inte att jag någonsin sett en byggfirma som visar ett utfört badrum, utan att visa bilder på slutresultatet tidigare. kan det vara så att de inte byggt färdigt "referensbadrummet" heller?
Redigerat:
Ja, det är ju väldigt tråkigt för en sån hantverkare som du förefaller vara; både ärlig och seriös. Men det är inte att dra alla över samma kam. Det är mer som om nån skulle bjuda på praliner ur en Aladdin-ask, där man vet att EN pralin kan vara smittad med Vibrio cholerae. Även om man vet att de flesta pralinerna är helt OK, så vågar ingen ta risken.Paul-Staffanstorp skrev:
Angående 400 000kr
Den summan får Gävle Byggelite stå för. Försäkringsbolaget sa 300 000 kr. När jag kontaktade försäkringsbolaget och undrade hur han kommit fram till det, utan att ens varit där, så sa han att han trodde hela väggen skulle bytas.
Gävle Byggelite sa till mig på telefon att betalat 10 000kr för jobbet. Jag fick intrycket att han tyckte det var dyrt och jag skulle tycka synd om honom. Företaget som bytte väggbiten höll på ca 7 timmar och det var två stycken. Nu börjar det bli svettigt att motivera 800% påslag för man vill ju inte betala tillbaka något. Det gör man genom att fakturera 80 timmars arbete, sen fakturerar man verktyg för tusentals kronor som material och cirka 100 liter saneringsvätska den mängden skulle enligt en expert skulle orsakat stora fuktskador. Jag kan bevisa allt utom telefonsamtalet med Gävle Byggelite.
Med vänlig hälsning
Kenneth Larsson
Den summan får Gävle Byggelite stå för. Försäkringsbolaget sa 300 000 kr. När jag kontaktade försäkringsbolaget och undrade hur han kommit fram till det, utan att ens varit där, så sa han att han trodde hela väggen skulle bytas.
Gävle Byggelite sa till mig på telefon att betalat 10 000kr för jobbet. Jag fick intrycket att han tyckte det var dyrt och jag skulle tycka synd om honom. Företaget som bytte väggbiten höll på ca 7 timmar och det var två stycken. Nu börjar det bli svettigt att motivera 800% påslag för man vill ju inte betala tillbaka något. Det gör man genom att fakturera 80 timmars arbete, sen fakturerar man verktyg för tusentals kronor som material och cirka 100 liter saneringsvätska den mängden skulle enligt en expert skulle orsakat stora fuktskador. Jag kan bevisa allt utom telefonsamtalet med Gävle Byggelite.
Med vänlig hälsning
Kenneth Larsson
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Inte för att strö något salt i såren, men jag har lärt mig otroligt mycket på den här artikeln. Tack för att ni delar med er av denna skräckhistoria.
Ikväll kommer jag skriva en lista på foton jag ska ta under bygget av vårt kommande badrum...
Tråkigt att dom riskerar sprida dåligt rykte om liknande firmor som Elitbygg och Byggelit m.fl. Har ingen koll på dom företagen men få förtjänar nog detta
Ikväll kommer jag skriva en lista på foton jag ska ta under bygget av vårt kommande badrum...
Tråkigt att dom riskerar sprida dåligt rykte om liknande firmor som Elitbygg och Byggelit m.fl. Har ingen koll på dom företagen men få förtjänar nog detta
Redigerat:
Nu är det ju flera "Gäst" som är inne och postar varv en förefaller vara beställaren ifråga(?), så det blir ju snabbt väldigt rörigt med dessa anonyma kommentarer. I alla fal...gäst skrev:
Jag tycker att det är bra att du tar åt dig. Det ligger nämligen ingen fakta på bordet från dig, bara en massa insinuationer och lösa påståenden. Det som däremot är mycket väl underbyggt med bilder och protokoll är att det som är gjort i badrummet i artikeln är något så överjävligt klåparmässigt utfört.
Hade du varit en medlem här med lite trackrecord så att det går att göra någon form av trovärdighetsbedömning från tidigare inlägg så hade det eventuellt varit en annan sak, men som helt anonym och utan att ens försöka backa upp dina påståenden med någon form av fakta så får du ursäkta, men det krävs väldigt mycket mer för att en anonym ska kunna åtnjuta någon form av trovärdighet här.
Redigerat:
Man kan snabbt konstatera att antingen ljuger besiktningsmannen eller så ljuger hantverkaren....
För min del är det "hantverkaren" som ljuger. Även om "gäst" mycket troligt har med företaget att göra så väljer jag att lyssna på den sidan i mitten.... Besiktningsprotokollet. Jag hänger inte riktigt med på vad "hantverkaren" menar med att det varit andra byggare där som inte ska vara där? Det borde väl inte resultera i att det finns så många fel utförda?
Sedan så funderar jag... De skyller bakfallet på att HG hade ställt in tvättmaskinen för tidigt. Men...så fort flytet har härdat vilket brukar gå rätt fort så ska det inte vara några problem med tvättmaskin... Annars så blir det mig veterligen märken i flytet.... inte att hela alltet blir snett....
För min del är det "hantverkaren" som ljuger. Även om "gäst" mycket troligt har med företaget att göra så väljer jag att lyssna på den sidan i mitten.... Besiktningsprotokollet. Jag hänger inte riktigt med på vad "hantverkaren" menar med att det varit andra byggare där som inte ska vara där? Det borde väl inte resultera i att det finns så många fel utförda?
Sedan så funderar jag... De skyller bakfallet på att HG hade ställt in tvättmaskinen för tidigt. Men...så fort flytet har härdat vilket brukar gå rätt fort så ska det inte vara några problem med tvättmaskin... Annars så blir det mig veterligen märken i flytet.... inte att hela alltet blir snett....