Min poäng är väl mest den att mat blir inte dåligt så fort som man tror även om det händer nåt sånt här. Även om det var "tinat" så är det bara frysa ner igen. Att det finns lagar och regler för hur restauranger/verksamheter ska behandla mat betyder ju inte att det är nån fastslagen vetenskap att efter x antal timmar så är det förstört.
Det är ju åtskilliga som anmäler försäkringsskada vid dylika tillfällen och bolaget betalar glatt ut och så slänger man mat helt i onödan egentligen.
Sen så är det ju såklart en bedömningsfråga från fall till fall.......Jag påstår ju inte att mat aldrig blir dåligt alltså........
 
  • Gilla
rassih
  • Laddar…
TRJBerg
S Stefan1972 skrev:
jag var utan el i tre veckor en gång. Öppnade aldrig frysen och lät det vara bara tills elen kom tillbaks och märkte aldrig nå speciellt.
3 veckor... då ruttnar allt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nä det gjorde inte det........nu stod ju frysen kallt i en källare och dessutom öppnade jag den aldrig så det höll sig nog relativt kallt hela tiden. Man får ju dessutom komma ihåg att kyl och frys är ju en relativt ny uppfinning och det var ju inte så att mat ruttnade konstant förr heller. Man fick ju ta hand om det på lite olika sätt bara.
 
P
S Stefan1972 skrev:
nä det gjorde inte det........nu stod ju frysen kallt i en källare och dessutom öppnade jag den aldrig så det höll sig nog relativt kallt hela tiden. Man får ju dessutom komma ihåg att kyl och frys är ju en relativt ny uppfinning och det var ju inte så att mat ruttnade konstant förr heller. Man fick ju ta hand om det på lite olika sätt bara.
nytt? samtida med stenyxan
 
K Karobi skrev:
Frysen var öppen hela natten. När jag vakna var brödet mjukt och Köttfärsen redo att äta till frukost 😋
Pölen på golvet var i klass med potentiell vattenskada. Tur att huset är i betong och golvet tåligt 😅

Kylen var det som jag lyckades desarmera. Den maten överlevde då jag helt sonika flyttade innehållet till en annan kyl.
Vad hände med tonåringen? ;)
 
Hempulare Hempulare skrev:
Vad hände med tonåringen? ;)
inget specielt kan man tänka sig... "nämen ojdå"
 
Hempulare Hempulare skrev:
Vad hände med tonåringen? ;)
Åtgärder sattes in för att minska möjligheterna till nattgibb en tid framöver..
Förhoppningsvis blir distraktionerna färre när nattmackan ska slukas. 🫣
 
  • Gilla
Hempulare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.