2 812 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Driva två saker på 380 uttag?
Det går att koppla in hur många 3 fasobjekt som helst på en grupp 16 amp, , i en mindre verkstad kan alla 3 fasiga maskiner kopplas på samma grupp , men bara använda en i taget ,
utan att säkringen löser , så var ligger problemet
utan att säkringen löser , så var ligger problemet
Nibepatronen är ju för 1-fas eller 2-fas.
Handlar det bara om frostskydd och du nöjer dig med det om pelletsen stannar så skulle jag koppla den till en vanlig enfasgrupp 1kW ger då ytterligare drygt 4A last på den fasen.
Varför inte sätta en effektvakt som komplement till beredarens patron också?
Handlar det bara om frostskydd och du nöjer dig med det om pelletsen stannar så skulle jag koppla den till en vanlig enfasgrupp 1kW ger då ytterligare drygt 4A last på den fasen.
Varför inte sätta en effektvakt som komplement till beredarens patron också?
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
Det är ingen som sagt att det är nå problem att ha många förbrukare på en grupp men om två förbrukare tillsammans ligger väldigt nära vad säkringen tål så blir det ju tokigt. Särskilt om det handlar om nån reservdrift. Man ska ju inte vara borta och behöva bita på naglarna och hoppas att inte varmvattenberedaren värmer samtidigt kassetten startar..........Då blir det ju en ganska opålitlig reservdrift.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Jag tror Stefan är inne på den mer rimliga och lämpliga "fasta" lösningen som inte beror av vad man av obetänksamhet råkar plugga i ett uttag, byggfläkt t.ex. Men bäst vore ju en ny grupp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Jo, men å andra sidan så är "perfect the enemy of good enough". Om det nu är bökigt att dra en kabel till, det inte finns plats eller vad det vara må, så är det ju ingen katastrof, och antagligen inget problem att lägga den parallellt med ett uttag som inte används så ofta. Så även om det inte är perfekt, och man mycket väl kan lägga lite tid på att undersöka alternativen, så är det inget direkt förkastligt förslag heller.Bo.Siltberg skrev:
Jag har själv lagt mitt enda trefas 16A-uttag parallellt med grupper som numera matar köket. Så kylen/frysen skulle kunna lägga av vid överlast. Men eftersom jag använder det 16A uttaget någon enstaka gång om året så får det stå i färgen. Alternativet fick i så fall vara att vara utan, och det vill jag inte. (Någon gång skall jag dra en ny matning till garaget och sätta några där).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden