Jag kör vvb på 380. Nu har jag skaffat en elpatron som ska va en säkerhet om pelletsen krånglar. Den drivs också på 380?
Kan man köra detta på samma eller kommer säkringarna skjuta.

De är säkrade på 3st 10 amp i proppskåpet.
Bifogar bild info

• Typskylt på en elpatron som visar tekniska specifikationer såsom modell, effekt på 9 kW, och strömförsörjning 400V, 3N, 13A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en NIBE elpatron modell ER56-R med tekniska specifikationer: 1 kW/3 kW, 230V/400V.
    Skapa konto
Det lär nog behövas en separat matning till elkassetten.

Elpatronen är stämplad 13A. Säkringarna är inte nog till elpatronen ensam, och ännu mindre tillsammans med en varmvattenberedare.

tommib
Vad är vad? Är den övre bilden pelletsskruven eller vad är det?

Första bilden är elpatronen, man ser lite av själva värmeelementen överst på bilden, på mitten av bilden är kopplingshuset, nederst på översta bilden är transperenta locket till kopplingsutrymmet.

Elpatronen bör avsäkras med 16 a och ha en 5 g 2.5 mm2 som matande ledning. Sedan måste man alltid ta hänsyn. till utlösningsvillkoret vid kabeldimensionering. Det utgör normalt inget problem vid korta kabellängd.

Man bör även fundera på huvudsäkringstorlek. Den bör vara minst 20 a.

Okej va synd. Så blir det att ta hit en elektriker och dra och nytt till skåpet. Eller koppla varmvattenberedare på 220v, och köra patronen på den framdragna 380. Blir billigare så.

Borde inte va några konstigheter?

Mikael_L
Du måste säkra upp till 16A, då ska det precis hålla.

Men då behöver kanske även elledningarna bytas, de är troligen 1,5mm2 idag, och lite beroende på längd och förläggning så behöver de kanske bytas till 2,5mm2

Befintliga säkringar håller inte ens till bara värmepatronen.

Ev kan du fundera på 13A säkringar, om befintlig kabel inte räcker till 16A.

VVBn kommer då att bara gå med 1/3 del av dagens effekt, det kommer att ta tre gånger så längre tid att värma upp varmvattnet.

Mikael_L
Hur menar ni nu?

Att köra de på samma om jag kör på halv effekt?

Eller att köra vattnet på 220v. Räcker 10 amp säkring då?

Och köra elpatronen på halv effekt i den framdragna 380?

Mikael_L
Köra båda parallellt på trefas 400V
VVB på 3kW och elpatron på 4,5 kW = 7,5 kW = 10,8 A

OK, lite överlast blir det. Men är det bara vid något nödläge, som typ aldrig inträffar hoppas man, så kan man kanske kosta på sig denna dimensionering. Överlasten är 8%, säkringen kommer hålla.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det e verkligen nödläge. Det e mer om pelletsen skulle gå sönder och vi inte är hemma. Jag kommer absolut inte använda elen om det inte behövs.

L
Är det effektväljare på plastburken för el-baronen ,och termostatreglage läge 1 och 2 då är första steget 6 kw = 9 amp och andra 3 kw = 4,5 amp , där 6;an ligger först = 9 kw = 13,6 amp , går att koppla ur 3 kw enkelt annars , och när du åker bort stäng av VVB , finns inget som säger att du inte kan ta ut 2 st 3 fas objekt på en matning

Där tappa ni mig. ☺️

Verkar inte gå att "bara stänga av" en slinga.
Men går säkert koppla ur på något sätt.
Bifogar lite bilder.

• Närbild av en uppkopplad varmvattenslingas anslutningar, med flera kablar och kopplingar.
    Skapa konto
  • Värmepannans kontrollpanel med termostat, varningslampor och en omkopplare.
    Skapa konto
  • Öppen elcentral med exponerade kablar och anslutningar, märkning visar 9kW effekt och 400V spänning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.