L
Kan du vrida patron så man ser anslutningarna på den , kommer inte direkt ihåg vilka du ska ta bort nu , har gjort det förut , det sitter sammankopplingar där , det ena är 6 och det andra 3

L Liteavvarje skrev:
Är det effektväljare på plastburken för el-baronen ,och termostatreglage läge 1 och 2 då är första steget 6 kw = 9 amp och andra 3 kw = 4,5 amp , där 6;an ligger först = 9 kw = 13,6 amp , går att koppla ur 3 kw enkelt annars , och när du åker bort stäng av VVB , finns inget som säger att du inte kan ta ut 2 st 3 fas objekt på en matning
Nu har ju Mikael hittat manual för elpatronen så du behöver inte gissa den är på 4.5 + 4.5 kW som man kan välja att bara nyttja hälften av och då göra som beskrivs i #12. Öppna och titta i länkade databladet så klarnar det kanske.

Det är bara att lossa trådbygeln mellan plint 2-3 inne i kopplingslådan så är det fixat, då används bara steg 1 på 4.5 kW.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
L
GK100 GK100 skrev:
Nu har ju Mikael hittat manual för elpatronen så du behöver inte gissa den är på 4.5 + 4.5 kW som man kan välja att bara nyttja hälften av och då göra som beskrivs i #12. Öppna och titta i länkade databladet så klarnar det kanske.

Det är bara att lossa trådbygeln mellan plint 2-3 inne i kopplingslådan så är det fixat, då används bara steg 1 på 4.5 kW.
Nu är det så att gissar inte och har inte gjort det förut heller , utan jobbat med fakta genom dokumentationer för varje objekt om det funnits , men det är bra att någon hittade den , det blev ju lite lättare med omkopplingen

L
Nu är det bara ett par saker kvar på din säkerhet som du vill ha ,
Viken tid på året brukar ni åka bort och hur länge
Hur stort är huset , klarar 4,5 kw att hålla det på ca + 10 C som är det minsta för frostfritt
Hur är cirkpumpen kopplad , från pannan eller egen propp

Kom på att jag har ett 380 uttag i garaget som inte används.
Det är bara en vägg mellan pannan och elpatronen. Så kanske skulle kunna "skarva" från den till elpatronen det är 3x16amp st säkringar.

Pelletsen skrivs på 230v.
Huset är ca 130kvd plus källare,

Meningen är om pelletsen lägger av pog av någon anledning så ska patronen hålla värmen så vi inte fryser ihjäl.

L
Det verkar bra att det finns ett 16 där , det är väl inte riktigt med att sätta dosa och gå till
el-patron , och ha ett uttag på samma grupp , det jag menar med cirkpumpen , om den får sin el från pannan och det blir ett fel så säkringen går , så är det kört med huset om ni inte är hemma och - 15 C längre tid , är det så försök att få den på belysningen , den drar inte mycket .
El-patrons termostat sätter du på +20 C när ni är hemma och +10 C ( normalt som temp för att hindra frysning , s.k. lägsta temp system ) när ni åker bort , om det går åt pepparn med pannan
så snurrar pumpen och patron går in .
El-patron ska ligga i serie med utgående rör från pannan , du ska ju inte värma den med el

Cirkationspumpen går på 220 och alltså inte via pannan.

Hänger inte med hur du menar med elpatron.
Pelletsen eldar till 80 grader sjunker till 65 och startar igen till 80grader.

Jag tänkte ställa patronen så den starta om tempen går under 60 grader..
Om jag tex glömmer fylla i pelletsen så slipper jag vakna till 10 grader som förra året. Eller när fläkten gick sönder i pellets brännaren. Och det tog två dagar och fixa. Då va det jobbigt att ha små barn.

L
J jonaslatt skrev:
Cirkationspumpen går på 220 och alltså inte via pannan.

Hänger inte med hur du menar med elpatron.
Pelletsen eldar till 80 grader sjunker till 65 och startar igen till 80grader.

Jag tänkte ställa patronen så den starta om tempen går under 60 grader..
Om jag tex glömmer fylla i pelletsen så slipper jag vakna till 10 grader som förra året. Eller när fläkten gick sönder i pellets brännaren. Och det tog två dagar och fixa. Då va det jobbigt att ha små barn.
Det är helt OK med +60 C som säkerhet när ni är hemma och inte vill frysa , att pumpen inte går via pannan , utmärkt
Hade inte info om dom små :), blir lite annat då , men du får inte glömma mata pellets :confused:

Kan man på något lagligt sätt skarva från 380 handske i garaget. Eller ifrån kabeln mellan skåpet och handsken.? Känner en nisse lite halvt som e elektriker. Ska försöka "möta honom" och försöka få honom att koppla in detta. Men undrar egentligen om det går "skarva" eller måste den dras på nytt från skåpet? Tänkte förbereda och dra kablarna igenom vägen mm.

L
Koppla ur kabeln i uttaget , sätt en dosa ovanför där , från dosan till uttaget och patron , inte helt efter regelboken , men inte farligt heller , kan bara användas en i taget

Skulle man kunna använda båda vore det ett plus.
Jag använder 380 handsken med en omvandlare till 220 för att driva svetsen som är på 220 några gånger om året.

L
Det är bara att göra inga problem om du stänger av el-patron , så inte båda går samtidigt
Glöm inte starta upp patron , annars kan det bli kallt

Möjligheten till att dra fram en ny gruppledning är inte nämnd i tråden vad jag kan se. Inte heller hur stor effektreserv det finns i mätarsäkringar och ledningar. Jag menar, 4.5 kW kan vara tveksamt om man vill ha varmt i ett hus av den storleken, men är det bara i nödfall så. VVBn är för övrigt tvåpolig så en fas är ledig i den matningen, dock lite svår att nyttja för den Y-kopplade patronen.

Jag rekommenderade en lösning i inlägg 5 . Både lämplig kabeldimension och säkring.

Sen får man ju komma ihåg att även om det bara handlar om en sporadisk användning av tex en elkassett vid fel på annan uppvärmning så kommer ju säkringen att gå om man kopplar in den på en grupp där det är tajt och är det nåt man inte vill så är det att säkringen går när nu nödvärmen kickar in då man är borta kanske........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.