Som jag förstår enligt skylt och kopplingsschema borde jag kunna driva den här gamla trefasslipen med enfas genom att koppla om brickorna på bilden. Men är lite osäker på hur. Fas till en plint och nolla till en plint. Men så ska brickorna ställas om. Kunskap någon?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att det ska fungera måste du ha tillgång till trefas 230 V och det har du inte i Sverige utan hos oss har du bara 400V. Det går att koppla om och köra motorn på enfas med en kondensator MEN då tappar du så pass mycket i effekt att det knappast är intressant.
Som motorn är kopplad nu (Y) får du 230 V över lindningarna, kopplar du om den till (D) får du 400 V över lindningarna och motorn brinner upp.
Som motorn är kopplad nu (Y) får du 230 V över lindningarna, kopplar du om den till (D) får du 400 V över lindningarna och motorn brinner upp.
Skaffa en billig frekvensomformare, 1-Fas in 3-Fas 230V ut.
Nej,
1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER
Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna.
Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80uF per kW.
Googla efter hur du ska koppla så slipper jag leta rätt på någon bild.
Ps
Du köper en ny för några hundralappar hos Jula, Clas Ohlson mm
rättat
1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER
Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna.
Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80uF per kW.
Googla efter hur du ska koppla så slipper jag leta rätt på någon bild.
Ps
Du köper en ny för några hundralappar hos Jula, Clas Ohlson mm
rättat
Redigerat:
Och om du nu går in på detta och letar konding är det uF dvs mikroFarad du ska gå på. I elmonts text ovan blev det mF som lätt kan tolkas milliFarad, det ofta står så på amerikanska komponenter när det ändå menas mikro. Ja oftast står det MFD på US-prylarna när det menas mikro.
Nu är det ju orimligt stor konding med milli så risken att få tag i en sån liten men ändå och motorn skulle förstöras också.
Nu är det ju orimligt stor konding med milli så risken att få tag i en sån liten men ändå och motorn skulle förstöras också.
Redigerat:
Klicka här för att svara