Hej!

Jag har en gammal cirkulationspump som helt plötsligt börjat ge ifrån sig ett dovt brummande.

Förstår att den är gammal och kanske har gett upp, men läste mig till att det kan vara luft i systemet.

Se bild på pumpen, någon idé om vad jag kan pröva själv innan jag ringer hit en tekniker?

Tack på förhand.

• IMG_0277.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0278.jpeg
    Skapa konto
Misstänker att den pumpen inte har något traditionellt pumphjul utan en kula, likt följande,
1778089174776.jpeg
Skapa konto

Prova att rengöra kulan och pumphuset,

Om det inte hjälper med att rengöra kula/pumphus så är det byte av pumpmotorn & kulan, eller byte av hela pumpen till en "traditionell" cirkulationspump.

Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att den pumpen inte har något traditionellt pumphjul utan en kula, likt följande,
[bild]

Prova att rengöra kulan och pumphuset,

Om det inte hjälper med att rengöra kula/pumphus så är det byte av pumpmotorn & kulan, eller byte av hela pumpen till en "traditionell" cirkulationspump.
Hmm, tack. Tror kanske inte jag ger mig på att skruva bort den själv ändå.

Kan det var luft i systemet? Har försökt att lufta lite radiatorer etc runtomkring utan resultat. Kan man lufta själva pumpen på något sätt?

Om jag har den avstängd ett tag och kopplar in den igen så dröjer det ett tag (några minuter innan det börjar brumma högt igen och det sker gradvis.

Edit: Kan tillägga att det är bara om pumpen varit avstängd en stund som ljudet initialt försvinner, inte om jag slår på och av igen. Det låter nästan som att den går torrt eller att det är "tomt" inne i pumphuset.

Kan det vara luft som spökar?

Redigerat:
Du har en avluftning precis efter pumpen, skruva lite på nippeln som transparenta slangen sitter på så kommer eventuell luft i golvvärmeslingan att försvinna.
Pumpen är mer eller mindre självavluftande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.