5 665 läst ·
63 svar
6k läst
63 svar
Driva 6 st infällda takhögtalare
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Jodå! Det bestämmer ens sambo rätt fort att man inte får 😘C Chobits skrev:Jag skulle ha tagit reda på vilka typer av högtalare som är installerade. Är de av premium segmentet skulle jag satsa på streamer i samma kvalitetsklass. Är högtalarna i den billigare nivån så sätt dit motsvarande dito.
Jag som är halvaudiofil hör ENORM skillnad på ljud och ljud. Men ett varningens finger är att när man väl har hört hur bra ljud man kan få kommer man aldrig att vilja gå tillbaka 😊.
Vi har sonos i hela huset och efter en del strul de senaste åren med gammal hårdvara som inte stödjs, kass app osv funkar det nu riktigt bra. Köp inte 3 Amp dock. Samma rum så en stärkare för alla och 1 amp. Jag har inga problem med Spotify Connect heller men kör iofs bara från spotify om det spelar någon roll.
Man kan utgå ifrån att i taket sitter i dagens mått mätt "skithögtalare". Att då som flera i denna tråden föreslår att fixa hi-tec för dessa är att "sminka en gris". Bästa att göra det så enkelt och billigt som möjligt. TS vill ju bara att det sak "låta"
Har säkert varit till en hembio förstärkare, så att kalla dessa för skit utan att veta är skitsnack
Vill man använda dessa så finns många fungerande hemmabioförstärkare på exempelvis Tradera att köpa för en billig peng, dock är de oftast ganska skrymmande
Vill man använda dessa så finns många fungerande hemmabioförstärkare på exempelvis Tradera att köpa för en billig peng, dock är de oftast ganska skrymmande
Det har inte hänt något revolutionerande med högtalare senaste decennierna, så finns ingen anledning att tro de är skit bara för de är gamla.
4+2 konfigurationen är dock suspekt, men om vi hade haft fler bilder kanske man hade sett någon bakomliggande tanke
4+2 konfigurationen är dock suspekt, men om vi hade haft fler bilder kanske man hade sett någon bakomliggande tanke
Anledningen till att många, och även jag själv, tror att dom är skit är för att utbudet med bra takhögtalare under 2009 var extremt skralt, och dom som faktiskt var bra var så pass dyra så att man inte gödslade ut 6st i taket hur som helst. Idag kan man få takhögtalare som låter ok för ett par tusen.A ajn82 skrev:
Sen håller jag inte med om att det hänt så mycket gällande högtalare de senaste decennierna, vi har snarare sett en revolution i teknik och utveckling för att få små högtalare att låta bra.
Utöver det så har förståelsen för takhögtalarens begränsningar lett till att man anammat vissa regler, t.ex. backbox, riktningsbara element, single stereo mm. Utöver det så kan vi med ny teknik dynamiskt ställa in högtalarna individuellt för att få bästa möjliga ljud vid lyssningsplats.
Om vi förutsätter att det är stereo med två kanaler och tre högtalare per kanal där två kopplas i serie som sedan kopplas parallellt med den tredje så spelar dom olika högt.O skrev:
I den länkade artikeln står det tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom ljuger artikeln, varje seriekopplat par har inte impedansen 4 ohm utan 16 ohm.
Om vi tar TS exempel med 8 ohm per element och kopplar två i serie ( 8+8= 16) och sedan en parallellt (8) blir totalimpedansen
16*8 = 128 / (16+8)= 24
128/24 = 5,33 ohm
Men, vilken ström (effekt) flyter genom de två resistanserna 16 ohm respektive 8 ohm?
Låt oss anta spänningen 10 volt över 5,33 ohm
I grenen med 16 ohm flyter en ström på 0,625A (6,25W) där varje element får en effekt på 3,125 W.
I grenen med 8 ohm flyter en ström på 1,25 A (12,5W)
Låter 12W högre än 6 W?
Hur högt låter en högtalare med 3,125W jämfört med en med 12,5W?
Om du istället läser vad jag föreslår ser du att "vi" inte alls förutsätter det du gissar. Högtalarnas antal och placering visar att det inte är frågan om stereo. Jag kan bara se en enda vettig lösning om man inte vill kasta bort onödigt med pengar utan att få något för dem. Ett monoslutsteg räcker.D Dilato skrev: