6 724 läst ·
76 svar
7k läst
76 svar
Driva 6 st infällda takhögtalare
Spelar ingen roll då dom är placerade var för sig du får ändå ingen stereoeffekt, om han inte väljer att dela upp dom då men det blir knäppt när man befinner sig på olika ställen i köket, då dom är nedåtriktade traditionellt har du ju allt ljud mot dig när du lyssnar så blir ju inte fallet här tyvärr. Då är mono nästan att föredraA ajn82 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 726 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 726 inlägg
Men källan till ljudet som ska spelas upp är ju troligen i stereo, så för att få mono måste kanalerna först slås ihop och då försvinner information som gör att det (oftast) låter sämre.T toyboy skrev:Spelar ingen roll då dom är placerade var för sig du får ändå ingen stereoeffekt, om han inte väljer att dela upp dom då men det blir knäppt när man befinner sig på olika ställen i köket, då dom är nedåtriktade traditionellt har du ju allt ljud mot dig när du lyssnar så blir ju inte fallet här tyvärr. Då är mono nästan att föredra
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 430 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 430 inlägg
Bor du i Uppsala så har jag lösningen stående i en garderob här. Säg till så fixar vi det i så fall!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 726 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 726 inlägg
Just därför rekommenderade jag en effektiv förstärkare för 500 kr (även om jag inte testat den modellen själv än) medan en del andra förslag var tre stycken HiFi-förstärkare som lätt drar el för 500 kr om året.Ossian K Olsson skrev:
Men koppla om från stereo till mono; jag kör skillnaden två rum bort om jag gör det på köksradion från 1983.
Nej, verkligen inte. Det är fel.M MikeOz skrev:
Det blir samma effekt i alla högtalare. De kommer att spela precis lika högt.
Vilket det aldrig blir om man har mer än en 1-kanalig förstärkare...
Om man vill ha konstiga är en surroundförstärkare närmast en garanti för det.M MikeOz skrev:
Redigerat:
Exakt!dd88 skrev:
Att sätta högtalare i tak och väggar är en kompromiss, har själv lagt närmare ett par hundra tusen på inbyggt ljud här hemma och för samma ljudkvalitet så hade jag kommit undan med en fjärdedel om jag haft fristående högtalare. Sen är det extremt skönt att ha allt inbyggt, bra rumsligt ljud och inte en sladd så långt ögat kan nå.
Eftersom man kan utgå från att de befintliga inbyggda högtalarna är felplacerade (eller i alla fall dåligt placerade) så blir det inget bra ljud. Man kan oxo misstänka att högtalarna inte har högsta kvalitet, med lite otur är de ganska dåliga. Dvs man kommer inte att få "bra ljud". Högtalarna bör testas innan man går vidare.dd88 skrev:
Eftersom "inbyggt" redan är valt är det enda man kan få "billigt".
Naturligtvis kan man välja "dyrt" men det märks i stort sett bara i plånboken...
Redigerat:
Du har räknat fel. Kolla länken i mitt tidigare inlägg. Där finns rätt bra förklaringar.M MikeOz skrev:
(tar den igen)
Här är en artikel som beskriver hur man kan koppla högtalare parallellt och i serie.
Har själv väldigt svårt för Sonos, gillar inte deras ljudbild, men samtidigt är det något som går hem i stugorna och vill man bara lyssna med något som låter mycket så är det ett attraktivt alternativ.Huddingebo skrev:
I sig är åldern inget problem, men 2009 var det skrämmande få inbyggnadshögtalare som ens lät ok. Jag skulle säga att det är 90% risk att det är rent skräp som sitter där.
Skulle tro att den absoluta majoriteten tycker det är lite fräckt med infällda högtalare men bävar över tanken att betala några tusenlappar per högtalare, de som faktiskt kan tänka sig att lägga de pengarna är få.Alfredo skrev:
Är först under senare år som det började komma bra högtalare som även är ”billiga”.
Precis såhär hade jag gjort 👍Drivisen skrev:
Vi hade samma problem och löste det med 3 stycken begagnade NAD förstärkare, grym ljud och billiga, sen kopplade vi hop dom via Line Out/IN och satte en Bluesound Node på den första.
En Nad 315 B till exempel, grymt ljud och kastats på en på tradera
[länk]
Det behövs lite utrymme för att få plats, och man kan sen inte reglera högtalarparen individuellt enkelt, för oss har vi samma volyminställning på alla.
Jag ville gärna köra LP skivor också så det blev en enkel inkoppling till förstärkaren
Jag kör Bluesound och det funkar riktigt bra!
Jag skulle ha tagit reda på vilka typer av högtalare som är installerade. Är de av premium segmentet skulle jag satsa på streamer i samma kvalitetsklass. Är högtalarna i den billigare nivån så sätt dit motsvarande dito.M Maisler skrev:Hej!
Har flyttat in i ett hus med 6 st infällda takhögtalare (från 2009) i en öppen planlösning (kök/vardagsrum). Det sitter 4 st på ena sidan och 2 st på den andra. Alla kablar är framdragna till en central punkt. Jag vill spela samma musik i hela ytan och kunna styra allt enkelt via mobilen. Jag behöver inte ha olika zoner
Jag har mätt upp kablarna med en multimeter och alla högtalare ligger på runt 6-7 Ohm, vilket jag antar innebär att det är klassiska 8 Ohms-högtalare (?). Jag vet inte inget mer om högtalarna, försökte lossa "gallret" men de sitter fast.
Jag har varit i kontakt med Hi-Fi Klubben och de rekommenderar att jag köper tre stycken Sonos Amp (en per högtalarpar) för att systemet ska vara driftsäkert vid hög volym. Detta landar på över 23 000 kr, vilket jag tycker är alldeles för dyrt för att bara få bakgrundsljud i ett och samma rum.
Hur löser jag detta bäst och billigast? Går det att serie/parallellkoppla alla sex högtalare till en enda Sonos Amp (eller liknande streamingförstärkare), eller finns det andra smarta och mer prisvärda förstärkarlösningar på marknaden som fixar detta.
Obs - jag är helt okunnig när det kommer till ljud
Jag som är halvaudiofil hör ENORM skillnad på ljud och ljud. Men ett varningens finger är att när man väl har hört hur bra ljud man kan få kommer man aldrig att vilja gå tillbaka 😊.
Som en del redan svarat, ta en titt på WiiM.M Maisler skrev:Hej!
Har flyttat in i ett hus med 6 st infällda takhögtalare (från 2009) i en öppen planlösning (kök/vardagsrum). Det sitter 4 st på ena sidan och 2 st på den andra. Alla kablar är framdragna till en central punkt. Jag vill spela samma musik i hela ytan och kunna styra allt enkelt via mobilen. Jag behöver inte ha olika zoner
Jag har mätt upp kablarna med en multimeter och alla högtalare ligger på runt 6-7 Ohm, vilket jag antar innebär att det är klassiska 8 Ohms-högtalare (?). Jag vet inte inget mer om högtalarna, försökte lossa "gallret" men de sitter fast.
Jag har varit i kontakt med Hi-Fi Klubben och de rekommenderar att jag köper tre stycken Sonos Amp (en per högtalarpar) för att systemet ska vara driftsäkert vid hög volym. Detta landar på över 23 000 kr, vilket jag tycker är alldeles för dyrt för att bara få bakgrundsljud i ett och samma rum.
Hur löser jag detta bäst och billigast? Går det att serie/parallellkoppla alla sex högtalare till en enda Sonos Amp (eller liknande streamingförstärkare), eller finns det andra smarta och mer prisvärda förstärkarlösningar på marknaden som fixar detta.
Obs - jag är helt okunnig när det kommer till ljud
Jag har en som jag har kopplat till ett par aktiva högtalare och det funkar så sjukt bra.
Du behöver en förstärkare till dina högtalare och du bör kunna hitta en duglig begagnad för 2000-3000 kr. Sen ansluter du en WiiM till förstärkaren och sen slappnar du av.