Hej!

Har flyttat in i ett hus med 6 st infällda takhögtalare (från 2009) i en öppen planlösning (kök/vardagsrum). Det sitter 4 st på ena sidan och 2 st på den andra. Alla kablar är framdragna till en central punkt. Jag vill spela samma musik i hela ytan och kunna styra allt enkelt via mobilen. Jag behöver inte ha olika zoner

Jag har mätt upp kablarna med en multimeter och alla högtalare ligger på runt 6-7 Ohm, vilket jag antar innebär att det är klassiska 8 Ohms-högtalare (?). Jag vet inte inget mer om högtalarna, försökte lossa "gallret" men de sitter fast.

Jag har varit i kontakt med Hi-Fi Klubben och de rekommenderar att jag köper tre stycken Sonos Amp (en per högtalarpar) för att systemet ska vara driftsäkert vid hög volym. Detta landar på över 23 000 kr, vilket jag tycker är alldeles för dyrt för att bara få bakgrundsljud i ett och samma rum.

Hur löser jag detta bäst och billigast? Går det att serie/parallellkoppla alla sex högtalare till en enda Sonos Amp (eller liknande streamingförstärkare), eller finns det andra smarta och mer prisvärda förstärkarlösningar på marknaden som fixar detta.

Obs - jag är helt okunnig när det kommer till ljud

• PXL_20260701_194345265.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260701_194529062.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260701_194539729.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260701_194624236.jpg
    Skapa konto
Eftersom du inte ens vet om de fungerar, prova en helt vanlig stereo förstärkare och koppla in ett par åt gången. Eventuellt kan du koppla två par parallellt också, men 3 parallellt tror blir för låg impedans för de flesta förstärkare

Jag skulle köpt 2st WiiM amp. Precis som Ajn82 skriver så kommer troligen en amp inte gilla att driva 6st högtalare på ett bra sätt. Använder själv dessa och fungerar mycket bra. Ger bra och synkat ljud, bättre än Sonos men till bättre pris.

Magnus E K
Köp ingenting för tusentals kronor om du inte redan vet att du behöver det. Testa med en sån här:

https://www.amazon.se/Fosi-Audio-V1-0G-HiFi-förstärkare-Stereoförstärkare/dp/B071XQGYRJ

(Ska kunna driva last ner till 2 ohm så bör funka med alla tre paren parallellkopplade.)

Sen t ex en Bluetooth-mottagare, skulle testa om denna duger:

https://www.amazon.se/Logitech-blue...pter-AV-mottagare-parningsknapp/dp/B00IRCDT7Y

Om detta funkar och ger tillräckligt bra ljud har du kommit undan under 1000 kr och prylarna drar så lite ström att de kan vara på hela tiden.

• Gilla
aurban
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag skulle köpt 2st WiiM amp. Precis som Ajn82 skriver så kommer troligen en amp inte gilla att driva 6st högtalare på ett bra sätt. Använder själv dessa och fungerar mycket bra. Ger bra och synkat ljud, bättre än Sonos men till bättre pris.
Tack - det där är iallfall betydligt billigare än Sonos. Ska kika på det. Kom att fundera på, om hemmabiosystem föröstärkare fungerar? Typ denna https://www.hifiklubben.se/denon-av...Etp84K95KCeRTuQA5X_aem_pk7GVYA1WyrD2htu2JBarg

Ossian K Olsson
M Maisler skrev:
Tack - det där är iallfall betydligt billigare än Sonos. Ska kika på det. Kom att fundera på, om hemmabiosystem föröstärkare fungerar? Typ denna [länk]
Kör absolut inte Bluetooth! Sonos är bra och ett alternativ är att hitta en förstärkare och sen koppla den till en Sonos port!

Kör du alternativet med en hembioförstärkare kan det gå om du kan få ut samma signal till alla högtalare. Då kan du hitta en billig på Marketplace men köp en då med Spotify connect.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Köp ingenting för tusentals kronor om du inte redan vet att du behöver det.
Håller med. Takhögtalare kommer inte att kunna göra en dyr förstärkare rättvisa. Normalt om man skall hålla en jämn teknisk standard i en ljudanläggning bör ma lägga mest (minst hälften) av pengarna på högtalare och minst på förstärkare. Så kör med någon billig förstärkare.

Här är en artikel som beskriver hur man kan koppla högtalare parallellt och i serie.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Kör absolut inte Bluetooth! Sonos är bra och ett alternativ är att hitta en förstärkare och sen koppla den till en Sonos port!

Kör du alternativet med en hembioförstärkare kan det gå om du kan få ut samma signal till alla högtalare. Då kan du hitta en billig på Marketplace men köp en då med Spotify connect.
Tycker själv att Sonos är ett dåligt låst system, men är min åsikt. Finns både billigare och bättre system som gör det Sonos gör som inte längre är något unikt.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Det finns ju 6-kanaliga slutsteg. Försök att hitta en begagnad.
Då driver du allt från samma.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns ju 6-kanaliga slutsteg.
Visst finns det. Men det räcker rimligen med ett 1-kanaligt som kan driva t.ex (6+6+6)/2=9 ohm eller (6+6)/3=4ohm.

Tack för många svar på kort tid. Givet min okunskap om förstärkare vad bör jag köpa? Köper helst nytt för enkelhetens skull.

Ett förslag är två WiiM AMP för att driva - finns det ytterligare alternativ för mig? Någon nämnde Sonos port men då behöver jag också en förstärkare?

M Maisler skrev:
Ett förslag är två WiiM AMP för att driva - finns det ytterligare alternativ för mig?
Det behövs inte mer än en om du kopplar högtalarna rätt.

O O skrev:
Visst finns det. Men det räcker rimligen med ett 1-kanaligt som kan driva t.ex (6+6+6)/2=9 ohm eller (6+6)/3=4ohm.
Fast känns väl onödigt att köra dem som mono?

Ossian K Olsson
M Maisler skrev:
Tack för många svar på kort tid. Givet min okunskap om förstärkare vad bör jag köpa? Köper helst nytt för enkelhetens skull.

Ett förslag är två WiiM AMP för att driva - finns det ytterligare alternativ för mig? Någon nämnde Sonos port men då behöver jag också en förstärkare?
Börja med vilken funktion du vill ha. Sonos är bra om du någon gång vill ha multiroomsystem. Spotify Connect fungerar om du bara ska spela upp på en. Airplay 2 är också multiroom men bara med iPhone.

Sen väljer du förstärkare och eventuellt en Sonos Port eller liknande. Ska du sen ha en port måste du veta att förstärkaren/slutsteget startar automatiskt.

Är allt samma rum hade i alla fall jag kör en och samma förstärkare till allt.

Du kan inte göra en fuling och bara köra 4 av de 6 högtalarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.