972 läst ·
30 svar
972 läst
30 svar
Driva 6 st infällda takhögtalare
Min gissning i.o.m att det är från 2009, är att de varit kopplade till en hemabioförstärkare och att det även funnits en subwoofer.
En sån idag är uppkopplad och det finns olika inställningar hur ljudet spelas, tex samma ljud i alla högtalare.
Så en 7 el 8 kanals bioförstärkare så är du hemma.
Själv har jag en Sony STR DN1080, bäst i test i prisklassen upp till 12.000:- flera år i rad, jag gav 5000:- på Net On Net.
Det är en Google, men det bör väl även finnas förstärkare för iOS om man har det systemet ??
En sån idag är uppkopplad och det finns olika inställningar hur ljudet spelas, tex samma ljud i alla högtalare.
Så en 7 el 8 kanals bioförstärkare så är du hemma.
Själv har jag en Sony STR DN1080, bäst i test i prisklassen upp till 12.000:- flera år i rad, jag gav 5000:- på Net On Net.
Det är en Google, men det bör väl även finnas förstärkare för iOS om man har det systemet ??
Onödigt? Det är väl bästa, kanske enda, lösningen med tanke på antalet högtalare och hur de är placerade tillsammans med önskemålet:A ajn82 skrev:
Flera kanaler än en alltså stereo och div flerkanalsystem innebär att man inte hör musiken ordentligt på mer än en plats i rummet normalt sett. Dvs man får väl ett mer komplicerat, dyrare och ljudmässigt sämre resultat än med mono?M Maisler skrev:
Det bästa är såklart att ha en förstärkare (förslagsvis WiiM amp) per högtalarpar. Då kommer systemet själv att synca högtalarna mot varandra. Men två st kommer klara det galant det med. Det är dessutom en utmärkt system för multiroom då det är lätt att lägga till nya enheter i framtiden och få perfekt sync genom hela anläggningen utan att gå på Sonos dyra lösning.
Som oftast så luras AI.L LJN1954 skrev:
Blandar man parallell- och seriekoppling så får elementen olika effekt.
2,7ohm är inga problem om förstärkaren klarar 2ohm.
Men bästa lösningen är, som skrivits, en surroundförstärkare inställd på stereo.
Är man orolig för konstiga stereoeffekter är det bara att koppla var annan höger resp vänster, så borde det inte vara nåt problem.
Varför skulle de få olika effekt?M MikeOz skrev:Som oftast så luras AI.
Blandar man parallell- och seriekoppling så får elementen olika effekt.
2,7ohm är inga problem om förstärkaren klarar 2ohm.
Men bästa lösningen är, som skrivits, en surroundförstärkare inställd på stereo.
Är man orolig för konstiga stereoeffekter är det bara att koppla var annan höger resp vänster, så borde det inte vara nåt problem.
Stämmer iaf inte med ohms lag.
Men nu är det ju växelström så ska inte svära på att jag rätt hur huvudet blir med ingående filter etc...
Renoverare
· Stockholm
· 20 541 inlägg
Någon nämnde Spotify connect, jag har en Denon köpt precis innan google home blev standard på deras förstärkare.
Spotify connect är helt värdelöst så välj inte en lösning som är baserat på det utan välj en med google Home som de nyare Denon har.
Spotify connect är helt värdelöst så välj inte en lösning som är baserat på det utan välj en med google Home som de nyare Denon har.
Som sagt, låna en vanlig Stereo-förstärkare för att höra så att dom fungerar och låter ok, risken är att det låter skit och inte är värt att lägga pengar på. Är dom från 2009 så skulle jag tro att det är en bättre investering att köpa en lös Sonos eller liknande om du vill komma billigt undan.
Du kommer troligtvis vilja ha en subwoofer då billiga tak och vägghögtalare inte kan spela djupt, blir en stor skillnad för ljudet och det krävs ingen stor svart låda utan även mindre subwoofers gör skillnad.
Att sätta högtalare i tak och väggar är en kompromiss, har själv lagt närmare ett par hundra tusen på inbyggt ljud här hemma och för samma ljudkvalitet så hade jag kommit undan med en fjärdedel om jag haft fristående högtalare. Sen är det extremt skönt att ha allt inbyggt, bra rumsligt ljud och inte en sladd så långt ögat kan nå.
Man brukar lite skämtsamt säga att man får välja två av dessa tre: Bra ljud, billigt, inbyggt.
Du kommer troligtvis vilja ha en subwoofer då billiga tak och vägghögtalare inte kan spela djupt, blir en stor skillnad för ljudet och det krävs ingen stor svart låda utan även mindre subwoofers gör skillnad.
Att sätta högtalare i tak och väggar är en kompromiss, har själv lagt närmare ett par hundra tusen på inbyggt ljud här hemma och för samma ljudkvalitet så hade jag kommit undan med en fjärdedel om jag haft fristående högtalare. Sen är det extremt skönt att ha allt inbyggt, bra rumsligt ljud och inte en sladd så långt ögat kan nå.
Man brukar lite skämtsamt säga att man får välja två av dessa tre: Bra ljud, billigt, inbyggt.
Den ena lasten blir 8ohm och den andra (2 parallellkopplade 8ohm) blir 4ohm, alltså olika effekt.Huddingebo skrev:
När det gäller vanligt hemmaljud så kanske det inte spelar nån större roll
Finns massor av system för multiroom. De flesta förstärkare har ju stöd för åtminstone både Google cast och AirPlay. Sonos har ju bevisat att de hatar sina kunder flera gånger om och är dessutom väldigt dyrt.Ossian K Olsson skrev:
Börja med vilken funktion du vill ha. Sonos är bra om du någon gång vill ha multiroomsystem. Spotify Connect fungerar om du bara ska spela upp på en. Airplay 2 är också multiroom men bara med iPhone.
Sen väljer du förstärkare och eventuellt en Sonos Port eller liknande. Ska du sen ha en port måste du veta att förstärkaren/slutsteget startar automatiskt.
Är allt samma rum hade i alla fall jag kör en och samma förstärkare till allt.
Du kan inte göra en fuling och bara köra 4 av de 6 högtalarna?
En WiiM amp är ett bra val om man ska köpa nytt. En begagnad hembioförstärkare och tex en WiiM mini är annars ett alternativ om man vill komma undan riktigt billigt.
Spotify bör ju förövrigt undvikas, och därmed Spotify Connect. Satsa på en streamingtjänst som kan leverera bättre ljudkvalitet än den som gällde för 40 år sen och inte blåser musikerna.
Använd en hemmabioreceiver. Eftersom du inte behöver senaste hdmi eller gadgets som hör till surround kan du hitta en äldre begagnad till bra pris.
Vill du inte bara lyssna på radio köper du till någon liten pryl som löser streamingen om det inte är inbyggt i receivern.
Lägg inte tiotusentals kronor på Sonos. Bättre låta högtalarna vara oanvända och köpa ”riktig” hifi för pengarna om du lägger så mycket pengar.
Vill du inte bara lyssna på radio köper du till någon liten pryl som löser streamingen om det inte är inbyggt i receivern.
Lägg inte tiotusentals kronor på Sonos. Bättre låta högtalarna vara oanvända och köpa ”riktig” hifi för pengarna om du lägger så mycket pengar.
Köp en begagnad surround förstärkare då kan du balancera ljudet för varje högtalare.
Du kan då ställa förstärkaren i ”multi-channel stereo”
Har den dessutom bluetooth så är det såklart en fördel, eller så kopplar du bara in en separat enhet.
Du kan då ställa förstärkaren i ”multi-channel stereo”
Har den dessutom bluetooth så är det såklart en fördel, eller så kopplar du bara in en separat enhet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 541 inlägg
Ovan svar är riktigt bra. Ta den billigaste Denon recivern du kan hitta som har Multi channel stereo och google home
Nej det blir det inte om man kopplar semiparalellt.M MikeOz skrev:
Det blir som "O" skriver om man kopplar alla sex högtalare på en och samma kanal.
2009 är ju definitivt ingen ålder för en passiv högtalare. Finns riktigt gamla grejer som spelar fantastiskt.dd88 skrev:
Som sagt, låna en vanlig Stereo-förstärkare för att höra så att dom fungerar och låter ok, risken är att det låter skit och inte är värt att lägga pengar på. Är dom från 2009 så skulle jag tro att det är en bättre investering att köpa en lös Sonos eller liknande om du vill komma billigt undan.
Du förespråkar Sonos så jag förstår att du inte är så bevandrad inom HiFi men jag håller med om att det är en god idé att testa de fört. För det kan ju sitta precis vad som helst där.