Binesh skrev:
Vill du utveckla det lite? Vill komplettera multimastern med en mindre maskin och har tittat en del på Dremel och de verkar vara hyffsade. Exakt vad är det som är bättre med Proxxon?
Jag har ingen egentlig erfarenhet av dom men bara genom att titta på dom så tycker jag man får en känsla av att dom är gjorda för proffs/industribruk, mer metall i kroppen på maskin, etc. Dom ser överlag ut att vara riktigt robust byggda.

Alla Dremel maskiner som jag har sett och testat ser mer ut som konsument/hobbymaskiner, mycket plast osv.

Jag kan mycket väl har fel, det är som sagt var bara än känsla jag har fått efter att ha sett maskinerna i butik...

Proxxon är ju den bättre maskinen för precisionsjobb alá modellbyggen och liknande... men jag hade personligen inte gett mig på skitiga jobb med en sån dyrgrip...vill man "grovjobba" så är dremeln ett bra mellanläge...ska man ha bara råstyrka och inte kräver millimeter-precision samt inte ska använda maskinen för mer än enstaka jobb så kan man nästan ta en billig budgetmaskin. - med tillägget att köpa Dremel-original-tillbehör eller Dura-Grit. Budget-tillbehören är oftast riktiga skitsaker.

Kan dock rekommendera CO's karbidkapskivor för sisådär 125kr...funkar bra för att fräsa och kapa trä med faktiskt

J
Forbo skrev:
Proxxon är ju den bättre maskinen för precisionsjobb alá modellbyggen och liknande... men jag hade personligen inte gett mig på skitiga jobb med en sån dyrgrip...vill man "grovjobba" så är dremeln ett bra mellanläge...ska man ha bara råstyrka och inte kräver millimeter-precision samt inte ska använda maskinen för mer än enstaka jobb så kan man nästan ta en billig budgetmaskin. - med tillägget att köpa Dremel-original-tillbehör eller Dura-Grit. Budget-tillbehören är oftast riktiga skitsaker.

Kan dock rekommendera CO's karbidkapskivor för sisådär 125kr...funkar bra för att fräsa och kapa trä med faktiskt
d^_^b Precis min åsikt.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
För den som funderar på att investera i en dremel har just nu CO rabatt.
OBS, jag vet inte om det är ett bra pris eller inte, det får ni kolla själv.
[länk]

Den finns på http://www.shop-seltmann.de/ för 72 euro (635 kr) inkl frakt.

ikeahantverkaren skrev:
Vad har ni egentligen era dremmlar till?Jag har hittils bara sett detta som ett verktyg i klass med tv-shops multi super duper apparater där allt onödigt samlas i en och samma maskin.
Vad slipar ni med era slipstift och vad sågar ni med era miniatyrsågklingor.
Dockskåpsmöbler???
Berätta,snälla!!
Kapat rostiga bultar på yttre styrled och slipat stenskott på bilen, skurit upp och lagat lilltösens leksakskassaapparat, kapat loss trilskande delar vid persiennrenovering, tagit upp kabelgenomföringar i kopplingsdosor, snyggat till bärarmar när jag varit för ovarsam med bågfilen vid byte av bakvagnsbussningar, skurit till plåtshims till redan nämnda bakvagn ... eh det finns nog hur många som helst användningsområden. :)
Kort sagt, mycket bra maskin till allehanda småjobb.

Redigerat:
Hal biltemas variant, den lever om och vibrerar och har värdelösa tillbehör, kapade av nå skruvar som var för långa och gjorde av med fler skivor än kapade skruvar, även slipstiften fungerar dåligt, limmet smälter då det blir uppvärmt (och det går fort!).
Blev dock intresserad av de där karbidskivorna !

Tråden är gammal men ändå aktuell.
Funderar på att skaffa en batteridriven Dremel men förr så klagades det mycket på effekten.
Dom som finns nu har bla 10,8V LiIon batteri och entimmes laddare (8200) men jag kan inte hitta något om vilken effekt maskinen har.
Någon med erfarenhet av 8k serien?

Tänkte också på den "nya" dremeln, är riktigt sugen på en allmaskin, verkar dock vara helt delade meningar om dom är bra eller inte...

En grej jag inte förstår är att den utländska versionen är på 12volt..Medans svenska är 10.8 volt.
http://www.dremel.com/en-us/Tools/Pages/ToolDetail.aspx?pid=8200

Hur kommer det sig?

10.8 vs 12V är EXAKT samma sak, det handlar om i princip max vs nominell spänning.

Skönt att höra! Då är ju frågan om man vill ha plastlådan eller väskan.

Läste att plastlådan i princip bara får rum med det man får med, kanske inte ens extra batteri.
Väskan vet jag tyvärr inget om.

Det finns ju på Ebay ett antal kombos med väska och X antal verktyg. spontatnt så känns det spom en fördel att kunna proppa i så mycket som möjligt i en väska.

Jo jag håller med, fast beror ju på. Går det i lika mycket i båda så tar jag nog hellre lådan. Känns lättare att ha ordning i den.

Någon som köpt sig en dremel och kan yttra sig? :)

Denzar skrev:
Någon som köpt sig en dremel och kan yttra sig? :)
Jag har den nya. Köpt från amazon i USA. Där heter det 12V MAX men det är en 10,8V. 10,8V verkar finnas med 2 batterityper också. Det är 8200 jag har. Jag har även haft en CO billig version med sladd, en Milwakee 12V MAX samt en trött 4,x v Dremel. Jag har således lite info :)

Dremeln är riktigt bra måste jag säga. Låter lite, har elektroniskt stopp, bra drag. Saknar konstant varv utan har konstant effekt. Batteriet håller länge men laddar också ett bra tag.

Milwakeen er riktigt kass byggd, sladdrig och låter mer. Har inte elektroniskt stopp heller. MEN har STORA batterier.

Skälet till att jag köpte båda är att det var billigt på amazon, samt att jag ville ha en multi maskin på batteri(trött på min gröna sladdade), köpte Dremel men ångrade mig innan jag fick den och tog en Milwakee. Har dock allt kvar eftersom Dremel Multimastern var grym den med.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.