Håller på att renovera badrum och bastu i källaren. Slitit ut öve golv i betong samt bilat bort platta. Under golvet finnes dräneringsrör i tegel som går ner i källarens pumpgrop(som i sin tur är ansluten på avlopp).

källaren är utgrävd 10 år efter att huset byggdes och sannolikt har man kopplat dräneringen mot pump gropen för det rinner till i denna när det snön smälter på våren.

Min tanke är att byta dräneringsröret mot avloppsrör så långt det går. Kommer fylla upp med ca 10-15cm singel och därefter gjuta med Eps-cement ca15cm. Röret hamnat då i singelskiktet. En bekant VVS-are tyckte även jag kunde dra ett separat dränrör längsmed befintligt rör och ner i gropen för säkerhets skull.

Någon som stött på liknande situation eller har åsikter ang bästa lösning?

• Renovering av källare med synliga dräneringsrör i tegel, jord och grus på golvytan, samt byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Tegelledningen motsvarar ju en perforerad dräneringsledning som ligger i makadam med samtida teknik. Så ska du byta ut den mot plast, byt mot en performerad ledning som läggs i fall.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tegelledningen motsvarar ju en perforerad dräneringsledning som ligger i makadam med samtida teknik. Så ska du byta ut den mot plast, byt mot en performerad ledning som läggs i fall.
Ja precis! Min tanke att lägga ett tätt rör var mer att det är en lite okenventionell metod idag att lägga dränage under golvet och att jag ffa vill leda bort vattnet som kommer in i röret längre bort ner i gropen. Och att singlet som kommer omge röret torde hålla golvet dränerat?!

Borde inte ett perforerat rör delvis kunna resultera i att vatten släpps ur det och att det blir en ökad fukt belastningen under golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.