Hej!

Jag har i samband med renovering av ett hus insett att takpappen under teglet behöver bytas. På större delen av huset är pappen cirka 55 år gammal, och har på vissa ställen sprickor och revor. På ett ställe har det läckt in vatten så att råsponten ruttnat och behöver bytas. Själva teglet är dock i gott skick, förutom påväxt av lavar, och verkar vara av bra kvalitet. Det i stort sett aldrig någon panna på det taket som behöver bytas. Jag vill därför gärna behålla teglet.

Taket är cirka 23 m långt, och 3.5 m brett på varje sida vilket ger en total yta på cirka 160 kvadratmeter. Exakt vinkel på taket vet jag inte, men det är inte jättebrant. Det är inga problem att krypa omkring på knä på pannorna. Höjden upp till takfoten varierar mellan 2.7 och 4 m, eftersom ena änden av huset står i en slänt. Se bifogad bild.

Det finns idag en murad skorsten på taket. Under renoveringen skulle jag vilja lägga till en ventilationshuv till en köksfläkt, och en plåtskorsten till en eldstad till.

Jag funderar nu på om jag ska försöka fixa taket själv, eller leja bort arbetet till en firma.

Om jag gör det själv tänker jag köpa en bra byggnadsställning (begagnad Haki) som klarar att jag lägger pannorna på den medan jag fixar underlaget. I och med att vi bor på en lantbruksfastighet med tre bostadshus och fem ekonomibyggnader, och jag idag tillbringar mycket tid ståendes på höga stegar, så har jag ändå behov av en ställning, och den borde kunna dras av i lantbrukets deklaration.

En ställning som räcker till hela taket samtidigt blir för dyr, och tar för mycket plats. Min tanke är att köpa en ställning som är 9 m bred, och räcker till en dryg tredjedel av en sida på taket. Jag skulle sedan kunna lägga om taket bit för bit, och eventuellt kunna sprida arbetet över flera år. Skarvarna mellan det som är bytt och inte borde gå att täcka med en rejäl pressening tvärs över taket. Låter detta som en rimlig plan, eller låter det totalt vansinnigt? Någon som har en uppfattning om hur lång tid det skulle ta att fixa taket själv på detta sätt?

Alternativet är att ta in en firma som gör hela jobbet. Någon som har en uppfattning om vad arbetskostnaden för detta skulle bli (före ROT-avdrag)? Materialkostnaden borde ju inte bli särskilt hög om man behåller teglet.

Är det någon som kan rekommendera en bra takfirma i Uppsala-området?

Mvh,
Kaj

• Rött hus med tegeltak och grön dörr, omgiven av gräsmatta och trädgård. En grön rutschkana syns till höger i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.