Mr_bygg
Lägg ut namnet på byggaren. Han är ju värre än fuskbyggarn och Martin Timell

Claesk skrev:
Mr_bygg
Lägg ut namnet på byggaren. Han är ju värre än fuskbyggarn och Martin Timell
Dräneringen var inte enda problemet under bygget och det var en underentreprenör till huvudentreprenören som utförde arbetet med grund och dränering. Underentreprenören fixade till allt utan krångel efter besiktningen och var varken otrevlig eller försökte slingra sig så jag vill inte hänga ut honom. Utan det var huvudentreprenören som hävdade att allt var OK och som vi hade ett elände med under och efter bygget och han skulle jag absolut rekommendera att man undviker att ha och göra med.

Det finns en gammal tråd där vi skrivit lite mer om det krångel vi haft med honom och utifrån den informationen går det snabbt att hitta vem man ska akta sig för om man nu är på gång och ska bygga i dalarna.

http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/99650-borohus-i-dalarna.html

Såna idioter det finns. Gör dåliga jobb och sen får andra lösa problemen.

Skönt att ni hittade felen i tid.

kramfors skrev:
Nu verkar det alltså som om jag har några dagar på mig att få tag på en Anläggnings-AMA 98. (Kanske att AMA Anläggning 13 är en senare version av densamma) Jag är ju privatperson och 2880 kr + moms som Svensk Byggtjänst är mycket pengar för mig så här i slutskedet av bygget. Biblioteket verkar inte ha någon. Kanske jag kan smyga upp på stadsbyggnadskontoret och få lov att läsa lite där på plats ..
Försök hitta en ny version som är lättare att få tag i. Typ AMA 10. AMA Anläggning 13 kom ut i januari eller kanske februari. Alla bibliotek kanske inte har den.
Oavsett om AMA åberopas i ert kontrakt så är det med säkerhet inte AMA 13 utan AMA 10 eller äldre. Åberopas inte AMA alls i ert kontrakt gäller rent generellt AMA 10 i ert fall när man bedömmer om markarbetet är fakckmannamässigt utfört

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
anders07 skrev:
Ja, det där ser ju definitivt inte bra ut... Dräneringsslangen ska ju ligga närmast husvägg men där är en grön (el?) och en orange (avlopp/dränering?) på utsaidan av vad som ser ut att vara dräningen (svart).
Det kanske finns grön dränering också förstås men den ligger ju ändå inte mot väggen som det ser ut...
Nu vet jag inte riktigt om jag är ute och cyklar eller inte.
Men det orange röret som förmodligen är från stuprören, måste inte det gå innanför det svarta dräneringsröret?
Annars så måste det röret gå över dräneringsröret vid varje stuprör?

Kollar man på olika ritningar så är ofta dräneringsröret ritat några dm ut från grunden.
Och då tycker inte jag att det är fel att dra det andra röret mellan grund och dräneringsrör.

Anticimex:
Platta_pa_mark_for_aldre_hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finja:
sockelelement__01t.jpg

@Östlund
Tack för ditt svar. Bilderna 1 och 3 från inlägg 1 är tagna från ungefär samma position dvs jag står en liten bit från huset och fotograferar mot grunden. Så den orangea dagvattenledningen ligger närmare grunden. På dina bilder är det inte heller någon markduk som skiljer mark (6) från dränerande lager (4). I mitt fall ser det ut som på bilden från Anticimex men med skillnaden att mark (6) fortsätter hela vägen in till husgrunden. Markduk har jag enbart under röret. Ingen markduk som hindrar jord och annat finkornigt material att leta sig ner i dräneringen.

Fast bilderna kommer tydligen från Anticimex, de brukar ha fel om det mesta. Så att de missar markduken är kanske inte så oväntat.

Hej. Ja det jag ville visa var att dräneringsröret inte ska/behöver ligga rakt under kantelementet, utan några dm ut.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Idag tog jag en sväng till stadsbyggnadskontoret och där fanns ett ex av Anläggnings-AMA 98 som jag fick bläddra i. Jag hittade direkt vad jag sökte efter. :wow:

AnläggningsAMA98.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.