Kan nån veta vrf markduken glider ner vid dränering efter att det har regnat jätte mycket? Nåt har jag missat elr nåt kan göras efter hand?
Gul kantstöd vid grå betongvägg med lösa jordklumpar och stenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
A Hasn Alfalouji skrev:
Det är så att jag har gjort dränering runt huset i juni 2023, trots stora höga flöden av vatten under sommaren har det inte läckt in vatten i källaren. Men till själva problemet är att skivor och duk har sjunkit ner trots att allt är ditsatt som det ska vara. Marken har sjunkit med under denna tid om det är väsentligt till saken. Hur kommer det sig att det blir såhär? Hur kan man åtgärda det/bör jag åtgärda det?
(Bifogar bild på när jobbet blev gjort och hur det ser ut idag.)[bild][media]
Börja med att kontakta de som gjorde dräneringen och reklamera jobbet mot dem

• Gilla
Klodia Issac
  • Laddar…
Skivorna har inte sjunkit va? Det är nog bara duken som glidit med ner, när marken satt sig (vilket den kommer fortsätta göra ett längre tag).
Varför är ens listen synlig, det skall den inte vara. Saknas det återfyllnadsmassor? Ca 10 cm under färdig marknivå är det lagom att avsluta skivor och montera list.
I övrigt ser det mycket välgjort ut; tätningsduk vid syll, fin duk, tätt med spikplugg i listen och tom. mjukfogat mot vägg.

T T.Gustafsson skrev:
Skivorna har inte sjunkit va? Det är nog bara duken som glidit med ner, när marken satt sig (vilket den kommer fortsätta göra ett längre tag).
Varför är ens listen synlig, det skall den inte vara. Saknas det återfyllnadsmassor? Ca 10 cm under färdig marknivå är det lagom att avsluta skivor och montera list.
I övrigt ser det mycket välgjort ut; tätningsduk vid syll, fin duk, tätt med spikplugg i listen och tom. mjukfogat mot vägg.
När jag satte dit skivorna gick de emot listen, då satt de från kärlhålen upp till kantlisten, alltså emot kantlisten. Skivorna har också glidit men inte lila mycket. (2cm ca)

Är det duken som ligger mot dräneringsskivorna på en källarvägg det gäller? Och det är nyligen återfyllt?

T T.Gustafsson skrev:
Är det duken som ligger mot dräneringsskivorna på en källarvägg det gäller? Och det är nyligen återfyllt?
De e duken som ligger
T T.Gustafsson skrev:
T T.Gustafsson skrev:
Ja de e den som ligger mot skivorna

A Adam adam12 skrev:
Kan nån veta vrf markduken glider ner vid dränering efter att det har regnat jätte mycket? Nåt har jag missat elr nåt kan göras efter hand?
[bild]
Du kan lägga en ny remsa markduk som överlappar den gamla. Duken ska bara förhindra att jord rinner in och täpper till porerna i isoleringen. Finns billig svart markduk på Bauhaus och byggmax mm. Du kan låta den gå upp en bit på väggen. Jorden kommer sätta sig under flera års tid.
Då kan du också täcka listen, med jord eller helst en huslivsplatta eller nåt annat som passar. Smågatsten eller storgatsten exempelvis.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.