F
  • IMG20260626083602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260626_161058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför? Bordet syntet-trä och ramen aluminium. Vatten gör inte bordet illa.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Vatten gör inte bordet illa.
Riskerar inte underredet frysning och deformering till vintern?
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Precis det. Om bordet förvaras ute under vintern och inte töms är det precis vad som händer. Jag har lärt mig den hårda vägen.
 
F fribygg skrev:
Riskerar inte underredet frysning och deformering till vintern?
Tja det blir nog inte bara "några" hål i såfall.
 
BengtH BengtH skrev:
Tja det blir nog inte bara "några" hål i såfall.
Nä, det är ju bättre att borra dräneringshål förebyggande än att låta isen spräcka underredet.
 
P
ja det måste vara bättre att borra en knippe lite smart placerade avrinningshål så att bordet alltid är tömt på vatten om man inte kan säkerställa att tömma det innan frost på hösten om det ändå ställs in under tak på hösten, men sånt är såklart lätt att missa och känns det som en risk så är det nog minst dåligt med avrinning permanent löst.
 
Är det inte enklare att se till att inget vatten kan tränga in, typ täta mellan ramen och ribborna med silikon?
Annars kan man ju tippa bordet ibland om man misstänker att det finns vatten i det.
Eller varför inte ett överdrag eller en vaxduk ovanpå som håller bordet torrt.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
F
BengtH BengtH skrev:
Varför? Bordet syntet-trä och ramen aluminium. Vatten gör inte bordet illa.
Rostar det inte med tiden? Trycker man på en ribba så trycks det ut vatten och man får det i knäet.
D Dilato skrev:
Är det inte enklare att se till att inget vatten kan tränga in, typ täta mellan ramen och ribborna med silikon?
Annars kan man ju tippa bordet ibland om man misstänker att det finns vatten i det.
Eller varför inte ett överdrag eller en vaxduk ovanpå som håller bordet torrt.
Vet inte riktigt var det kryper in. Svetsen här går ju inte hela vägen upp.
Screenshot_2026-06-27-06-46-06-50_ffb2f5e1b976ff98cfc94f359fbce8de.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tippar jag borde så hör man hur det "klunkar". 😅 Har inte riktigt bestämt förvaring, troligtvis har vi det i uterummet till vintern eller ute med skydd.
 
Redigerat:
Bör ju räcka med ett eller möjligen två hål i varje ramdel.
 
F
Tog av en bräda. Ja det är ju inte konstigt att det tar sig in vatten. Dom har gjort dräneringshål på fel sida? 😆

IMG20260627070000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ända jag kan tänka mig att delarna hängt i hålen vid målning eller nåt? Tror jag låter den torka och sen tätar jag med silikon och borrar några hål i undersidan. Om det kommer in lite vatten så rinner det ut igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.