Hej, passar på att ställa frågan här, tittar på att köpa radhus och har noterat flera objekt har anmärkning i besiktningsprotokoll där det framkommer att det utvändiga fuktskyddet har uppnått sin tekniska livslängd.

Vad är brukligt när det kommer till radhus (framförallt i länga) tänker att det verkar knepigt att dränera sitt egna hus om inte grannen gör samma sak.

Hur ska man resonera som köpare, ska man avstå/ ta höjd för en dränering? Är rätt kostsamt om jag förstår det rätt.
 
Utgår från att radhuset har källare.

Att dräneringen uppnått sin tekniska livslängd behöver inte betyda så mycket. Det kan vara helt oproblematiskt men också hög tid att åtgärda. Titta efter pågående fuktskador eller spår av gamla. Lukta i källaren. Fråga om fukthalten är uppmätt i ev. träkonstruktioner i källaren. Om möjligt, prata med någon granne i radhuslängan och fråga om de har fuktproblem.

Normalt försöker man dränera hela radhuslängan samtidigt. Är det en Brf så är det föreningen och inte den enskilde radhusinnehavaren som ansvarar. Det går att dränera ett enskilt radhus men gränsdragningen blir svår, delar av grannarnas källarmur kommer att friläggas och det är svårt att göra en bra skarvning av dräneringsrören om de löper längs hela längan. Finns det naturliga brytpunkter som t.ex. en källartrapp så dränera mellan två sådana och försök få med berörda grannar på de delar som berör dem om du inte lyckas få med hela längan.

Meterpriset blir betydligt högre för en liten dränering och det kan vara svårt att hitta en firma som åtar sig jobbet.
 
Hej, tack för svar, korrekt att radhuset har källare. Så i korthet så är det inte supervanligt att man dränerar sitt egna ”hus” och att om det inte finns indikationer på fukt så behöver jag inte vara överdrivet orolig eller avstå köp?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.