10 631 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Dränering för strupränna
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att leda bort vattnet till ett befintligt dike låter som den bästa lösningen.LimpTheGimp skrev:
Och nej, du behöver inte gräva särskilt djupt.
Långt ifrån säkert att den är dimensionerad för att ta hand om så mycket vatten som det blir. Precis som du säger blir det ju rätt snabbt ganska ansenliga mängderKnockOnWood skrev:
Makadam eller ännu större stenar... Grejen är ju att makadamen i sig tar upp rätt mycket plats. Det är ju hålrummen mellan stenarna man vill åt. Med en stenkista i plast, som t ex den från Biltema, tar den interna strukturen upp mycket mindre plats än vad stenen gör i en traditionell stenkista. Enligt avloppscenter så behövs bara en tredjedel så stor volym om man använder en dagvattenkassett jämfört med om man anlägger en vanlig stenkista. Så din 2 m3 stora stenkista blir 0,67 m3 dagvattenkassett. Biltemas är ca 0,125 m3. Blir alltså 5 - 6 "biltemakistor" för att få samma kapacitet som en traditionell stenkista på 2 m3.KnockOnWood skrev:
Står mycket nyttigt här: http://mardamagentur.se/wordpress/wp-content/uploads/2014/03/MIA-Dagvattenkassetter_2013-02.pdf Men de viktigaste punkterna är väl:LimpTheGimp skrev:
- Minst två meter utanför hus utan källare
- Minst en meter ovan grundvattennivå
- Minst 20 cm under gräsmatta, minst 65cm om det ska gå att köra över
Men som du själv har varit inne på, och som andra har sagt, så är det enklaste/bästa om du bara kan ansluta till befintligt dike
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Grym PDF där, tack.
Vilken grej det blev nu, från första tanken att bara gräva ett hål och hälla på sten.
Men tack för alla svar. Skall kolla på möjligheten att leda iväg vattnet längre nästa gång jag är där (inväntar besiktning av kåken innan vi skriver på, är bara ute i god tid nu). Den ojämna sluttningen kan nog ställa till det för mig inser jag, kommer nog få gräva rätt djupt i så fall. Om detta är ett för omständigt alternativ så blir det tre stenkistor av plast för vardera stupränna (2 st) en bit från kåken.
En tanke som slog mig av dessa kasetter nu (som säkert kan verka rätt dumsnål, men mer som en kul grej) men iom att dessa håligheter i plasten är rätt stora så är det ju ändå bara N2-duken som renar /filtrerar vattnet? I princip, ölbackar med "botten upp" insvepta i denna duk borde ju i princip ge samma resultat?
Vilken grej det blev nu, från första tanken att bara gräva ett hål och hälla på sten.
Men tack för alla svar. Skall kolla på möjligheten att leda iväg vattnet längre nästa gång jag är där (inväntar besiktning av kåken innan vi skriver på, är bara ute i god tid nu). Den ojämna sluttningen kan nog ställa till det för mig inser jag, kommer nog få gräva rätt djupt i så fall. Om detta är ett för omständigt alternativ så blir det tre stenkistor av plast för vardera stupränna (2 st) en bit från kåken.
En tanke som slog mig av dessa kasetter nu (som säkert kan verka rätt dumsnål, men mer som en kul grej) men iom att dessa håligheter i plasten är rätt stora så är det ju ändå bara N2-duken som renar /filtrerar vattnet? I princip, ölbackar med "botten upp" insvepta i denna duk borde ju i princip ge samma resultat?
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Ja, det är ju det. Blir säkert biltemas (edit: eller anpassade) kasetter men det är ju roligare att ha löst det med ölbackar. Har en kompis som jobbar på ett större svenskt bryggeri så han kan nog smuggla ut några backar i så fall. 
I den där PDF:en; brunnen med vattenlås? Hur mycket bör man bry sig om denna?
I den där PDF:en; brunnen med vattenlås? Hur mycket bör man bry sig om denna?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har "vanliga" stenkistor som takavvattningen leds ner till.LimpTheGimp skrev:
Och nere vid marken sitter vanliga lövsilar, så det är helt öppet ner.
Har aldrig märkt några olägenheter.
Vattenlås har man för att stoppa obehaglig (avlopps)lukt.
Men vad luktar regnvatten?
Nej, det verkar overkill.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Gammal tråd nu men tar upp den igen.
Stenkistor skall inom kort grävas. en större för 3/4 av taket och en för resterande. Vart får man ens tag på sten för detta? Finns säkert att hämta på massa ställen men jag tänker vart man vanligen brukar få tag i denna typ av sten. Enda stenar jag hittar är finare stenar. Eller är det att dra med sig släpet en sen kväll till någon större stenig strand eller stenrös?
Det lutar mot dagvattenkasetter men budgeten tycker inte riktigt om denna lösning. Försöker därför komma på andra smarta lösningar. Typ att gräva ner en uppochnerpåliggande kundvagn eller så kanske ;-)
Nä men stenar som sagt, Vart brukar man finna dessa?
Stenkistor skall inom kort grävas. en större för 3/4 av taket och en för resterande. Vart får man ens tag på sten för detta? Finns säkert att hämta på massa ställen men jag tänker vart man vanligen brukar få tag i denna typ av sten. Enda stenar jag hittar är finare stenar. Eller är det att dra med sig släpet en sen kväll till någon större stenig strand eller stenrös?
Det lutar mot dagvattenkasetter men budgeten tycker inte riktigt om denna lösning. Försöker därför komma på andra smarta lösningar. Typ att gräva ner en uppochnerpåliggande kundvagn eller så kanske ;-)
Nä men stenar som sagt, Vart brukar man finna dessa?
Sten finns sannolikt på närmsta grustag, el firmor som säljer grus och sten. Kostar inte många kr/m3, utan det är lastbilstransporten som kostar. Väldigt grovt mellan tumme och armbåge ett lass hemkört (10-15 m3) 2500:-
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
