1 495 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dränering timmerhus med platta på berg
Har för 1 år sedan köpt ett hus som jag totalrenoverar. Ett gammalt timmerhus från 1870 ungefär. Jag har under förra sommaren gjutit en platta i huset, frilagt från väggarna. Vad jag läst mig till är dock att det är riskfyllt om det finns fukt underifrån som kan jobba sig uppåt och in i timret på grund av det ökade ångtrycket. Sant eller inte låter jag vara osagt och hurvida det är rätt eller fel att gjuta i ett gammalt timmerhus är orelevant, det är redan gjort.
Till min fråga: huset står på en liten berghäll som är mer eller mindre framme i dagen. Vissa ställen är det lätt lutande berg mot huset med ca 50-100cm jord ovanpå. Andra ställen är berget framme i dagen vid stenmuren som huset står på. Hur bör jag göra för att säkerställa att inget vatten letar sig in under huset in i singlet? Räcker det med att gräva ett dike ner till berget, ner med ett dräneringsrör och sedan på med singel?
Till min fråga: huset står på en liten berghäll som är mer eller mindre framme i dagen. Vissa ställen är det lätt lutande berg mot huset med ca 50-100cm jord ovanpå. Andra ställen är berget framme i dagen vid stenmuren som huset står på. Hur bör jag göra för att säkerställa att inget vatten letar sig in under huset in i singlet? Räcker det med att gräva ett dike ner till berget, ner med ett dräneringsrör och sedan på med singel?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kan du se om det trycker upp vatten ur berget? Fanns tecken på fuktskador i den gamla trossbottnen som du rev ut för att du tyckte gjuten platta var da shit?
Nej det syns inte nåt vatten som trycks upp. Inga större fuktskador men jag ville ha golvvärme och ett stadigt knarrfritt golv. Var 50 år sedan någon bodde i huset så det hade såklart blivit dåliga partier i bjälklaget men inget som var ruttet. Fanns ingen vattenavrinning så på ett par ställen hade det runnit in lite vatten i närheten av områden där mycket vatten kom från taket ner på marken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Då låter det som att det är viktigare att se till att takavvattningen leds bort en bit från huset. Förmodligen är huset byggt på en bra plats, annars hade det inte överlevt 150 år.
Ja du har nog rätt. Jag ska ändå hyra en grävare för andra jobb så tänkte att jag kan lika gärna göra det där på en gång men det får nog bli beroende på tidsåtgång då.SågspånPappspikEternit skrev:
Har även en loge som det är extremt fuktigt i på höst/vinter. Tänkte att den kan vara bra att dränera runt. Den står på stockar som i sin tur vilar på några stora stenar varav en hel del sjunkit ner i jorden. Här då, är det bara att gräva ett dike, lägga slang och fylla med singel?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag tror inte dålig dränering är problemet med din loge heller, om det inte finns tecken på fuktskador i virket. Om grundstenarna sjunkit eller kommit ur läge, är det bättre att du rättar till dem eller ersätter dem med gjutna plintar. Där kan grävaren vara till nytta för att gräva plinthål.
Klicka här för att svara