Ska dränera om huset och funderar på hur och om jag ska leda ut vattnet till stenkista/kassett. Det jag mest är orolig för är nivån av grundvattnet. Men har golvbrunnar i källaren som går ut till slamavskiljare och vidare till infiltrationsbädd, och eftersom detta systemet fungerar så borde väl grundvattnet vara lågt nog för stenkista till dräneringen? Jag frågade kommunen och vid den närmaste mätningen dom hade (800 meter bort) var det ca 2-3 meter ner till grundvattnet. Det är ungefär 1,5m ner till källargolvet, men tomten sluttar en del så det är svårt att beräkna med det.

Om det nu funkar med stenkista, hur dimensionerar man den rätt? Det blir ca 35 meter dräneringsrör runt huset och jorden är rätt lerig. Har verkligen ingen aning om hur mycket vatten som kommer rinna ut.

Ska också nämna att dagens dräneringssystem leds ut till en stenkista, men de rören ligger i nivå med sulan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.