1 362 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
dränera på berg
Hej, jag försöker fixa med dräneringen i stugan.
Jag har börjat med att borsta på med kallasfalt i anslutning berg-grundmur, men hur gör jag med hålet i berget där vatten samlas. Försöker man skopa bort vattnet rinner det till nytt ganska snabbt. Vattenytan ligger några decimeter högre än källargolvets nivå, så det ligger ju o trycker mot källarväggen. Till höger om hålet i bild är det berg igen (under stegen)
Vad tycker ni? Ska jag:
- fylla hålet med betong och leda vattnet vidare, eller
- ta upp ett hål i väggen längst ner i gropen och leda vattnet ner i källaren och ansluta till befintligt avlopp som går längs golvet i källaren. ( Det är gjort så på ett annat ställe i väggen)
andra förslag?
tacksam för alla tips o synpukter!/David

Jag har börjat med att borsta på med kallasfalt i anslutning berg-grundmur, men hur gör jag med hålet i berget där vatten samlas. Försöker man skopa bort vattnet rinner det till nytt ganska snabbt. Vattenytan ligger några decimeter högre än källargolvets nivå, så det ligger ju o trycker mot källarväggen. Till höger om hålet i bild är det berg igen (under stegen)
Vad tycker ni? Ska jag:
- fylla hålet med betong och leda vattnet vidare, eller
- ta upp ett hål i väggen längst ner i gropen och leda vattnet ner i källaren och ansluta till befintligt avlopp som går längs golvet i källaren. ( Det är gjort så på ett annat ställe i väggen)
andra förslag?
tacksam för alla tips o synpukter!/David

Redigerat:
Jag skulle fylla med betong och sen se till att dränera ordentligt så vattnet har en lätt väg att rinna bort från denna sida redan när det rinner till. Blir det en gnutta som har chans att stå kvar är det inte allt i världen. Men jag är ingen expert.
Klicka här för att svara