7 495 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
dränera dike,hur göra
Hejsan,
Skulle behöva lite hjälp, det är så att jag vill dränera ett dike för att skapa mer gräsmatta.
Ska jag:
lägga i markduk,
lägga i dräneringslang,
fylla över med grus,
vira runt markduken,
sedan återfylla med jord?
Fallet går nu till D. Räcker det om jag gör ett fall på 1cm/per meter?
http://www.flickr.com/photos/29422926@N05/2752544465/ <-- bild på dikets utf.

ca Meter mellan bokstäver:
A-B = 45m
C-D = 15m
E-F = 35m
G-H = 20m
I ändarna av dräneringsslangen A D E, ska jag lägga på någon slags av nät?
Mvh K
Skulle behöva lite hjälp, det är så att jag vill dränera ett dike för att skapa mer gräsmatta.
Ska jag:
lägga i markduk,
lägga i dräneringslang,
fylla över med grus,
vira runt markduken,
sedan återfylla med jord?
Fallet går nu till D. Räcker det om jag gör ett fall på 1cm/per meter?
http://www.flickr.com/photos/29422926@N05/2752544465/ <-- bild på dikets utf.
ca Meter mellan bokstäver:
A-B = 45m
C-D = 15m
E-F = 35m
G-H = 20m
I ändarna av dräneringsslangen A D E, ska jag lägga på någon slags av nät?
Mvh K
Din grundide låter bra tycker jag. Det jag kan tipsa om är att du lägger ned några rensbrunnar så att du kan komma åt med tex en högtryckstvätt och blåsa ur slangen om det skulle bli stopp någonstans.
Du säger inget om hur djupt ned slangen hamnar men ca 10-15 cm jord ovanför duken för gräsmatta tycker jag blir bra. Övrigt utrymme skulle jag fylla med grus.
Sen är ju frågan om hur mycket vatten det kan tänkas gå i diket.
Ändarna kan du täcka med nät eller med fiberduk. Det blir rätt snyggt om man täcker med fiberduken och sen lägger lite grus framför. Då ser det ut som om vattnet kommer ur gruset
Du säger inget om hur djupt ned slangen hamnar men ca 10-15 cm jord ovanför duken för gräsmatta tycker jag blir bra. Övrigt utrymme skulle jag fylla med grus.
Sen är ju frågan om hur mycket vatten det kan tänkas gå i diket.
Ändarna kan du täcka med nät eller med fiberduk. Det blir rätt snyggt om man täcker med fiberduken och sen lägger lite grus framför. Då ser det ut som om vattnet kommer ur gruset
Du verkar ha bra koll på utförandet tycker jag.
Men gör som Mats sa och anslut några spolbrunnar.
Jag brukar börja med en spolbrunn genom att ansluta 2 st. 45 graders böjar på dränröret och dra upp en spolbrunn vid varje starktpunkt (i ditt fall vid A och E).
Sedan bör du montera en spolbrunn vid varje vinkel (i ditt fall vid F/G och H/C/B).
Utloppsledningen kan du täcka in med makadamm (gärna grov, tex 32-64) som Mats förslog om du vill, men skippa duken då. Om det följer med partiklar med vattnet så kan dom inte rinna ut om du täcker för utloppet med duk och du kan få stopp i ledningen om du har otur.
Men gör som Mats sa och anslut några spolbrunnar.
Jag brukar börja med en spolbrunn genom att ansluta 2 st. 45 graders böjar på dränröret och dra upp en spolbrunn vid varje starktpunkt (i ditt fall vid A och E).
Sedan bör du montera en spolbrunn vid varje vinkel (i ditt fall vid F/G och H/C/B).
Utloppsledningen kan du täcka in med makadamm (gärna grov, tex 32-64) som Mats förslog om du vill, men skippa duken då. Om det följer med partiklar med vattnet så kan dom inte rinna ut om du täcker för utloppet med duk och du kan få stopp i ledningen om du har otur.
Klicka här för att svara