mexitegel skrev:
Från produktsidan
"Eftersom Easy fiber är i plast finns ingen risk för glassplitter."

Det finns många argument för att välja fiber, men DET var faktiskt nytt :D
Kanske inte så långsökt som man kan tro. När man lär sig svetsa glasfiber så varnas man explicit för att inte få fiberklipp i kroppen. De är så tunna att de kan ta sig in i blodomloppet och ställa till med stor skada. Detta enligt kursmaterialet. Jag har inte slagit upp det i den medicinska litteraturen för att se om vi känner några fall, eller om man gjort experiment på djurmodell.

Jo, så är det ju. Men det står glassplitter så blir det lite rolig marknadsföring, den kan ju ändå inte jämföras med riktig fiber.

mexitegel skrev:
Jo, så är det ju. Men det står glassplitter så blir det lite rolig marknadsföring, den kan ju ändå inte jämföras med riktig fiber.
Visst. Det är ju i vilket fall ingen slutanvändarrisk, när den väl är skarvad.

Nä, precis. Man fick ju uppfattningen att en glasfiber kunde gå sönder likt en fönsterruta... :)

mexitegel skrev:
Nä, precis. Man fick ju uppfattningen att en glasfiber kunde gå sönder likt en fönsterruta... :)
Nej, om det vore på det viset så är det ju ganska många serverrum som man hade tassat omkring i betydligt försiktigare. :)

Men det är sant, det kanske är dags för läderförkläde, handskar och visir när man kör labbar med studenterna. Tror jag skall föreslå det för de som håller i våra nätverkslabb nu... Blir nog populärt! :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Att göra kablar som inte går att avlyssna när nog fullständigt omöjligt.
Det går att köpa optiska länkar som gör dig 100% skyddad mot avlyssning. Inte genom att förhindra avlyssning, utan genom att garanterat upptäcka om någon lyssnar.
Man utnyttjar det kvantfysikaliska fenomet "entanglement" (sammanflätning).

b_hasse skrev:
Det går att köpa optiska länkar som gör dig 100% skyddad mot avlyssning. Inte genom att förhindra avlyssning, utan genom att garanterat upptäcka om någon lyssnar.
Man utnyttjar det kvantfysikaliska fenomet "entanglement" (sammanflätning).
Jag vill minnas att någon nyss lyckats angripa det systemet som finns på marknaden utan att det upptäcktes. Men jag hittar inte rapporten just nu och kommer inte ihåg hur fundamentalt angreppet var, dvs om hur lätt det skulle vara att uppgradera systemet för att skydda sig. Så teorin är sund, men som alltid inom säkerhetsarbete så döljer sig djävulen i detaljerna.

Om någon är intresserad så skall jag försöka gräva fram den.

mycke_nu skrev:
Finns det inga överkomliga transceivers som kör full duplex på en enkel fiber?
Lite sent i tråden kanske, men fann inte svaret i efterföljande crypto-OT ;)

Kallas BiDi Optik.
En st 33-4136 samt en 33-4145 från http://www.direktronik.se/
Då skickar du trafiken i samma fiber (simplexfiber).

Tack!
Det blev aktuellt igen med fiber tack vare att jag kunde lägga en 20 mm slang i samband med grävningen för det nya avloppet. :)

mycke_nu skrev:
Tack!
Det blev aktuellt igen med fiber tack vare att jag kunde lägga en 20 mm slang i samband med grävningen för det nya avloppet. :)
Fast drag då ett fiberpar så blir det både enklare och billigare att använda.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
monostump skrev:
[länk]

konsumentfiber... Kräver inga kontakter utan man skalar själv... ca 3mm tjocklek
Hade passat perfekt mellan hus och garage hemma då jag har svårt att få plats med UTP i röret, 100 Mbps räcker gott för mina behov och det är ju aldrig fel med åsksäkert. Men det verkar marigt att få tag på, säljer Macab till konsument? Tror Kjelle och Elfa haft detta i sortimentet men slutat sälja, kanske ett varningstecken. Hittat snarlika kit utomlands för 120 joorås, vad kan denna kosta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.