Ja som jag läser i denna pump djungel har gjort mig mer förvirrad. Kan någon ge mig konkret vad jag behöver till detta projekt.
Sjön ligger ca 70 meter bort. Fallhöjd ca 5 meter.
Jag skulle vilja ha en sugpump 70 meter från sjön. Som jag kommer ha för att fylla vattentunnor till mina odlingar. 2 st 200 liters tunnor.
Så frågan vilken pump klarar det jobbet. Ej 3-fas. Och vilken slangtyp?

Kan ju ha tvärtom en pump vid sjön men då blir det 100 meter förlängnings sladd och det vill jag helst slippa.

Vad säger ni?
 
En pump kan inte suga mer än ca 8m högt.
Så med dina 5m till vattnet kan du ha motsvarande 3m tryckförlust.
Tryckförlusten beror på flöde, diameter och längd.

Så börja med att fundera på vad du vill kunna driva.
Exempelvis en spridare kan behöva 20l/min.

Sen kikar man i denna tabell:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Och ser att vid 20l/min och 70m behöver du minst en 32mm PEM-slang, och kanske snarare ska titta på en 40mm.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag skall inte driva något. Endast fylla två stora tunnor med vatten och skiter i om det tar hela dagen. Det viktiga är att dem klarar en längd på 70 meter och en höjd på 5 meter.
 
Då kanske du klarar dig på 25mm men jag skulle inte rekommendera det, du sparar väl 500kr eller nått på att gå ner från 32mm.

Får erkänna att jag inte ger exakt koll på vad som händer när man slår i maxtryck, men eftersom det handlar om kavitering av vattnet så gissar jag på att pumpen inte blir alltför glad av det hela.

Gällande pump kan du nog välja vilket jetpump du vill eftersom du inte önskar några större flöden.
 
Pumpen skall du ha så nära vattenkällan som möjligt, max några få meter sugslang till vattenytan och så lite sughöjd som det går.

Pump är dålig på att suga men bättre på att trycka.
 
  • Gilla
Martin Birgersson och 1 till
  • Laddar…
F
Har en vanlig pumpautomat från lågprislada som suger 100m längd och ca 2-3m höjd med 40mm slang. Går fint. Det enda jävliga är att fylla slangen varje vår. Tar en evighet.

Edit. Kan va 50m slang. Blev osäker 😅
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då kanske du klarar dig på 25mm men jag skulle inte rekommendera det, du sparar väl 500kr eller nått på att gå ner från 32mm.

Får erkänna att jag inte ger exakt koll på vad som händer när man slår i maxtryck, men eftersom det handlar om kavitering av vattnet så gissar jag på att pumpen inte blir alltför glad av det hela.

Gällande pump kan du nog välja vilket jetpump du vill eftersom du inte önskar
F Freddedan skrev:
Har en vanlig pumpautomat från lågprislada som suger 100m längd och ca 2-3m höjd med 40mm slang. Går fint. Det enda jävliga är att fylla slangen varje vår. Tar en evighet.

Edit. Kan va 50m slang. Blev osäker 😅
Nu börjar det likna något! Har du den från Clas Olsson? För dryga 1000 lappen? Och köpte du slangen på samma ställe. Menar du att den efter du fyllt slangen en gång så håller den vattnet?
 
C
H Hassegu skrev:
Menar du att den efter du fyllt slangen en gång så håller den vattnet?
Du måste rimligtvis ha en bottenventil i änden som ser till att vattnet stannar kvar.
 
  • Gilla
Hassegu
  • Laddar…
H Hassegu skrev:
Jag skulle vilja ha en sugpump 70 meter från sjön.
Om man kan dra en 70m slang kan man samtidigt dra en 70m lång elledning och placera pumpen nära sjön. En 12V pump t.ex.
I och med att pumpen trycker vattnet och det får ta hela dagen kan du nog ha vilken slang som helst.
 
  • Gilla
Martin Birgersson och 2 till
  • Laddar…
H Hassegu skrev:
Nu börjar det likna något! Har du den från Clas Olsson? För dryga 1000 lappen? Och köpte du slangen på samma ställe. Menar du att den efter du fyllt slangen en gång så håller den vattnet?
O O skrev:
Om man kan dra en 70m slang kan man samtidigt dra en 70m lång elledning och placera pumpen nära sjön. En 12V pump t.ex.
I och med att pumpen trycker vattnet och det får ta hela dagen kan du nog ha vilken slang som helst.
Det är som jag skrev 100 meter från eluttaget, minst, men visst kan jag vira ner 100 meter sladd om det är enda alternativet. Men nu verkar juvdet som det fungerar för en pump att säga så långt. Men blir osäker igen nu. Nå får kolla med en vvs affär istället....
 
H Hassegu skrev:
Det är som jag skrev 100 meter från eluttaget, minst, men visst kan jag vira ner 100 meter sladd om det är enda alternativet. Men nu verkar juvdet som det fungerar för en pump att säga så långt. Men blir osäker igen nu. Nå får kolla med en vvs affär istället....
Ja, men om det är hyfsat nära uttaget där du vill placera pumpen idag så måste du ju ändå lägga 70m slang mellan den platsen och sjön. Att lägga 70m slang *och* en kabel istället för bara 70m slang påverkar ju varken arbetet eller kostnaden nämnvärt.
Går du över till en pump som trycker istället för suger kommer du tjäna in det med minskade krav på slang, pump och elförbrukning.
 
Kan du ge mig ett bra tips på en hyfsad sån pump. Är det så stor skillnad mellan pumparna kanske det är värt att lägga 100 förlängningskabel.
 
Börjar fundera om det inte är bättre med en bensinpump? Dra 100 meter förlängnibgskabel kostar ju oxå en del och kanske inte så bra elsäkerhet på det. Hur låter iden om en bbensin pump då. Den skall ju som sagt bara fylla två 200 liters tunnor några gånger per sommar?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Bensinpump kommer vara ett bra alternativ i ditt fall.

Och jag skulle definitivt välja skarvsladd 2x50m före att handfylla 70m slang..
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
H Hassegu skrev:
Dra 100 meter förlängnibgskabel kostar ju oxå en del och kanske inte så bra elsäkerhet på det.
Med godkända sladdar är det inget problem med elsäkerhet. Att lägga elkabeln samtidigt med slangen är i princip inget extra jobb alls. Med den lösningen klarar man sig med billigare pump och tunnare/billigare slang. Totalkostnaden kan mycket väl oxo bli lägre.
H Hassegu skrev:
Hur låter iden om en bbensin pump då. Den skall ju som sagt bara fylla två 200 liters tunnor några gånger per sommar?
Komplicerad, obekväm, dyr, inte klimarsmart samt mindre driftsäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.