2 225 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Sugpump som fixar 70 meter.
Sida 1 av 3
Ja som jag läser i denna pump djungel har gjort mig mer förvirrad. Kan någon ge mig konkret vad jag behöver till detta projekt.
Sjön ligger ca 70 meter bort. Fallhöjd ca 5 meter.
Jag skulle vilja ha en sugpump 70 meter från sjön. Som jag kommer ha för att fylla vattentunnor till mina odlingar. 2 st 200 liters tunnor.
Så frågan vilken pump klarar det jobbet. Ej 3-fas. Och vilken slangtyp?
Kan ju ha tvärtom en pump vid sjön men då blir det 100 meter förlängnings sladd och det vill jag helst slippa.
Vad säger ni?
Sjön ligger ca 70 meter bort. Fallhöjd ca 5 meter.
Jag skulle vilja ha en sugpump 70 meter från sjön. Som jag kommer ha för att fylla vattentunnor till mina odlingar. 2 st 200 liters tunnor.
Så frågan vilken pump klarar det jobbet. Ej 3-fas. Och vilken slangtyp?
Kan ju ha tvärtom en pump vid sjön men då blir det 100 meter förlängnings sladd och det vill jag helst slippa.
Vad säger ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
En pump kan inte suga mer än ca 8m högt.
Så med dina 5m till vattnet kan du ha motsvarande 3m tryckförlust.
Tryckförlusten beror på flöde, diameter och längd.
Så börja med att fundera på vad du vill kunna driva.
Exempelvis en spridare kan behöva 20l/min.
Sen kikar man i denna tabell:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Och ser att vid 20l/min och 70m behöver du minst en 32mm PEM-slang, och kanske snarare ska titta på en 40mm.
Så med dina 5m till vattnet kan du ha motsvarande 3m tryckförlust.
Tryckförlusten beror på flöde, diameter och längd.
Så börja med att fundera på vad du vill kunna driva.
Exempelvis en spridare kan behöva 20l/min.
Sen kikar man i denna tabell:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Och ser att vid 20l/min och 70m behöver du minst en 32mm PEM-slang, och kanske snarare ska titta på en 40mm.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Då kanske du klarar dig på 25mm men jag skulle inte rekommendera det, du sparar väl 500kr eller nått på att gå ner från 32mm.
Får erkänna att jag inte ger exakt koll på vad som händer när man slår i maxtryck, men eftersom det handlar om kavitering av vattnet så gissar jag på att pumpen inte blir alltför glad av det hela.
Gällande pump kan du nog välja vilket jetpump du vill eftersom du inte önskar några större flöden.
Får erkänna att jag inte ger exakt koll på vad som händer när man slår i maxtryck, men eftersom det handlar om kavitering av vattnet så gissar jag på att pumpen inte blir alltför glad av det hela.
Gällande pump kan du nog välja vilket jetpump du vill eftersom du inte önskar några större flöden.
13th Marine skrev:
Då kanske du klarar dig på 25mm men jag skulle inte rekommendera det, du sparar väl 500kr eller nått på att gå ner från 32mm.
Får erkänna att jag inte ger exakt koll på vad som händer när man slår i maxtryck, men eftersom det handlar om kavitering av vattnet så gissar jag på att pumpen inte blir alltför glad av det hela.
Gällande pump kan du nog välja vilket jetpump du vill eftersom du inte önskar
Nu börjar det likna något! Har du den från Clas Olsson? För dryga 1000 lappen? Och köpte du slangen på samma ställe. Menar du att den efter du fyllt slangen en gång så håller den vattnet?F Freddedan skrev:
H Hassegu skrev:
Det är som jag skrev 100 meter från eluttaget, minst, men visst kan jag vira ner 100 meter sladd om det är enda alternativet. Men nu verkar juvdet som det fungerar för en pump att säga så långt. Men blir osäker igen nu. Nå får kolla med en vvs affär istället....O skrev:
Ja, men om det är hyfsat nära uttaget där du vill placera pumpen idag så måste du ju ändå lägga 70m slang mellan den platsen och sjön. Att lägga 70m slang *och* en kabel istället för bara 70m slang påverkar ju varken arbetet eller kostnaden nämnvärt.H Hassegu skrev:
Går du över till en pump som trycker istället för suger kommer du tjäna in det med minskade krav på slang, pump och elförbrukning.
Börjar fundera om det inte är bättre med en bensinpump? Dra 100 meter förlängnibgskabel kostar ju oxå en del och kanske inte så bra elsäkerhet på det. Hur låter iden om en bbensin pump då. Den skall ju som sagt bara fylla två 200 liters tunnor några gånger per sommar?
Med godkända sladdar är det inget problem med elsäkerhet. Att lägga elkabeln samtidigt med slangen är i princip inget extra jobb alls. Med den lösningen klarar man sig med billigare pump och tunnare/billigare slang. Totalkostnaden kan mycket väl oxo bli lägre.H Hassegu skrev:
Komplicerad, obekväm, dyr, inte klimarsmart samt mindre driftsäker.H Hassegu skrev:
