Mikael_L skrev:
... samt en rapport över hur kafferepet avlöpte. Kanske via en ambassadtjänsteman. ;)
Nej det får vi hoppas vi *inte* får. Det kallas ju åtminstone "obehörig befattning med hemlig uppgift" när kreti och pleti gör det. Kom ihåg det gamla talesättet i den brittiska stadsförvaltningen: "I brief, you leak, he/she commits a criminal offence by divulging secret information." :)

Mikael_L skrev:
Men inte Gevalia då.
Ty det får väl bara serveras vid oväntat besök? :p
Här serveras enbart Arvid Nordquists Classic Fransk Rost. Borde i alla fall hålla GCHQ borta. :)

Mikael_L skrev:
Men tidigt i tråden hade jag tänkt skriva:
1. Klart du ska dra fiber!
2. Hur kunde du ha så otur när du tänkte att det blev 16mm slang?

Så nu är det väl bara .2 kvar att avhandla...
Ren och skär okunskap. :o Jag visste inget om fiberkontaktering och den tunna slangen fanns till hands.

Mikael_L skrev:
... samt en rapport över hur kafferepet avlöpte. Kanske via en ambassadtjänsteman. ;)
Ja, jo, vi får se. :) Grannarna burkar vara ganska korthuggna.

Det var lite kul när jag ringde upp dem och frågade var deras ledningar ligger i vår socken. (Vi skulle ju gäva upp 50 löpkm för vår fiber och jag ville gärna vara en ansvarskännande medborgare.)

Vi återkommer
. Klick.

Nästa dag:

Det är vi. (Svar med högst tveksam sanningshalt.) Klick.

Screen Shot 2014-03-14 at 20.42.13.png

mexitegel skrev:
Måste bara dra en liten anekdot ang. att få i dragsnöre i kanalisation, vi hade ingen dammsugare och än mindre en kompressor. Däremot en Åkerman H9... Sagt och gjort vi kopplade avgasröret till kanalisationen och vips så var snöret med tussen genom hela kanalisationen på ett litet kick!
Det här räddade min kväll :-), ja varför släpa på dammsugare och sånt när man kan larva dit en grävare, behövde ni gasa eller räckte tomgång?Protte

mycke_nu skrev:
Det var lite kul när jag ringde upp dem och frågade var deras ledningar ligger i vår socken. (Vi skulle ju gäva upp 50 löpkm för vår fiber och jag ville gärna vara en ansvarskännande medborgare.)
Asgarv!!! :D

prototypen skrev:
Det här räddade min kväll :-), ja varför släpa på dammsugare och sånt när man kan larva dit en grävare, behövde ni gasa eller räckte tomgång?Protte
Man tager vad man haver :)

Vi trodde vi skulle behöva gasa på lite och hade väl lite drygt tomgång när vi startade maskinen om jag minns rätt. Tussen for iväg med en j-kla fart och jag som stod i änden längst bort hann inte fånga den. Flödet i röret var så högt att det fortsatte dra med sig snöret även när tussen skjutit ut som en projektil ur röret när den var framme.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Flödet i röret var så högt att det fortsatte dra med sig snöret även när tussen skjutit ut som en projektil ur röret när den var framme.
Det är väl så iblåsning av fiber fungerar (därför ytan på fibern är oslät)?

Ja,det har jag i vart fall också antagit. :)

mycke_nu skrev:
[bild]
Man blir ju sedan lite lätt förvånad när länken (kanal 112) dyker upp på Mac:en.. Det går alltså att köra Wifi på steroider (500 mW) mot en Mac. Obs att det endast är lagligt utomhus såvitt jag förstår.

Screen Shot 2014-03-20 at 19.36.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..Och på tal om kryptering så är wpa2 knäckt..

Var är mina 10 000 bitars nycklar, Lars_Stefan? ;)

mycke_nu skrev:
..Och på tal om kryptering så är wpa2 knäckt..

Var är mina 10 000 bitars nycklar, Lars_Stefan? ;)
De behövs fortfarande inte. :) Och WPA2 är inte "knäckt". Vad artikeln påpekar är att man kan göra en de-authentication attack, och det har vi vetat ganska länge. Samt att man då kan brute-forca nycklar. Vilket vi också vetat, och är det vi vill att angriparen skall tvingas göra. (Eftersom det tar tid och exponerar angriparen för upptäckt).

Vad det sedan går ut på är att folk väljer så kassa lösenord som sedan blir nycklar. Där hjälper inte ens den bästa kryptoalgoritm.

MEN, i diskussionen (långt) ovan så tar jag bara upp de fundamentala algoritmernas styrka. Och där finns inga uppenbara problem. Sedan så kan man naturligtvis använda dem fel, detta kallas en protokollsvaghet, och är alltså inte en kryptosvaghet som sådan. Vi är generellt sämre på protokoll än vad vi är på krypto (och sämst av allt är vi på att implementera). Så WEP/WPA i alla varianter har svagheter som vi bör göra oss av med. Och det är därför som "alla" kör något slags VPN eller dylikt *på* sin WPA2 skyddade länk. Det måste man typiskt ändå eftersom man inte kan kontrollera säkerheten på accessnätet i ett öppet nät scenario.

Så är man rädd för dina grannar, då skall man *inte* förlita sig på WPA2. Det duger gott för att hålla grannens klåfingriga ungar borta (om man som sagt väljer ett bra lösenord och STÄNGER AV wi-fi protected access (heter det väl, det där "koppla på dig lätt med en pin-kod")). MEN det duger som sagt *inte* om man är rädd för en TLA.

Jag skulle (och har nästan...) skriva en lärobok om det här, och hela området är svårt, inte tu tal om den saken, MEN summa summarum, din 10000-bitarsnyckel skulle inte hjälpa dig här, eftersom attackerna som sådana typiskt beror på att du valt ett vanligt ord som lösenord (alltså ett kasst sådant) och då finns det inte tillräckligt med entropi för 10000 bitar. (Jmf, man räknar med att vanlig engelsk text har ca 1 bitars entropi per bokstav. Om du håller dig till ordboken så måste du skriva en novell innan du är uppe i 10000 bitar).

Vill ni jag skall skriva mer om det här så gör jag gärna det, men vi kanske skall öppna en ny tråd då.

lars_stefan_axelsson skrev:
I vilket fall, kul med länken. Rapportera gärna tillbaka när du kört en stund; påverkar regn osv? Mina fd kollegor hade dock kommit ut med slägga när de hört att du satt ena antennen *bakom* en vägg... ;)
Riktigt sk-t väder här nu, stormen vräker på. Länken tappar som mest ca 3 dBm från -39 dBm till -42 dBm. Massor med marginal, det krävs någonstans runt -70 dBm till -50 dBm för att länken ska fungera.

Screen Shot 2014-03-25 at 11.36.59.png
Skapa konto

Det är ju onekligen schyssta siffror! Krävs mao "väder" i still med "the Carrington event" för att påverka. Och då får vi ju andra problem... :cool: (Tog smileyn med solglasögon för jag tyckte det passade när vi pratar solstormar... :))

lars_stefan_axelsson skrev:
Vill ni jag skall skriva mer om det här så gör jag gärna det, men vi kanske skall öppna en ny tråd då.
Ja, starta gärna en ny tråd, ämnet förtjänar det. Minst sagt.

Sedan är det väl alldeles förbannat konstigt (well, egentligen inte) att de inte finns en standardimplementation i öppen källkod av allt från hårdvara till protokoll som är helt vattentätt.

Med 10 000-bitars nyckel. Givetvis.

mycke_nu skrev:
Riktigt sk-t väder här nu, stormen vräker på. Länken tappar som mest ca 3 dBm från -39 dBm till -42 dBm. Massor med marginal, det krävs någonstans runt -70 dBm till -50 dBm för att länken ska fungera.

[bild]
Jag blev lite impad idag..

Avloppsentreprenören parkerade sim manskapsbod i plåt mitt emellan mina antenner. Godnatt, tänkte jag, nu blir det inget internet förrän avloppet är klart.

Döm om min förvåning när det funkar lika bra som förut. Det vete f-n hur det går till. :x

Signalstyrkan sjönk 10 dBm, men bandbredden är den samma.

Screen Shot 2014-05-08 at 17.19.55.png
Skapa konto

Redigerat:
ullberg
UBNTs prylar brukar funka väldigt bra (men det brukar vara mindre kul när man vill ha support).

Ang. Manskapsboden är det väl bara att säga åt dem att de bara behöver lägga sina matlådor på bordet i boden så är de färdigmickrade till lunch... ;)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.