mycke_nu skrev:
Nu har jag snöat in på mikrovågslänk istf kabel.

Ska beställa hem Ubiquiti NanoStation M5 på prov. Kostar ca 1600 kr komplett.
Egen microvågslänk är mannligt. Att bygga den själv är ännu mannligare http://www.k3pgp.org/Notebook/Gunnplexers/N6gn/10ghzdata.htm ;)

P.S. Vad tycker grannen? Så länge du kör på fiber så är du ändå relativt säker från dem... ;)

lars_stefan_axelsson skrev:
Egen microvågslänk är mannligt. Att bygga den själv är ännu mannligare [länk] ;)
Coolt, men jag får nog lämna mikrovågsrörmokeriet till dem som har mera tid. :)

P.S. Vad tycker grannen? Så länge du kör på fiber så är du ändå relativt säker från dem... ;)
Just det..nu sade du något..

Gick ut och kollade och deras 200 meter höga mast hamnar perfekt ca 10 grader till höger i klientens loob. Jag får väl låta bli att ställa mina servrar i uthuset. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
ullberg
mycke_nu skrev:

Jag kör själv 2 st nanobridge M5 kanske 150 m, och trots att det är NLOS så funkar det utmärkt, står att jag har 270Mbit länkhastighet och även om jag inte mäter kontinuerligt så har jag vid alla tester snarast maxat ut på LAN-interfacets 100Mbit, hur tänkte de där egentligen?

(och huruvida man fortfarande kan plocka upp signalen några kilometer längre bort har jag aldrig testat, jag antar att alla träd skärmar av ganska snabbt)

/U

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Låter lovande. Jag har bara 50 m och dessutom LOS.

mycke_nu skrev:
Jag får väl låta bli att ställa mina servrar i uthuset. :)
Eller kryptera trafiken. All trådlös kommunikation ska imho vara krypterad. All trådad också egentligen (har själv varit med vid demo av utrustning som läser av trafiken i en 100-mbits tp-kabel utan fysisk kontakt med kabeln.)

Exostor skrev:
(har själv varit med vid demo av utrustning som läser av trafiken i en 100-mbits tp-kabel utan fysisk kontakt med kabeln.)
Det var nytt, tom för mig (ja dvs inte teorin då). Har du någon närmare referens? (Länk, namn etc.)

Jag tror att risken att TS får sin nedgrävda, skärmade kabel avläst är försumbar :cool:.

Jag hade inte hållit på och stular med mikrovågslänkar när man kan köpa 70 meter Skärmad cat6 för en femhundring. Sätt billiga "offerswitchar" i varje ändå så borde risken för åskskador vara liten.

Det var nytt, tom för mig (ja dvs inte teorin då). Har du någon närmare referens? (Länk, namn etc.)
Nej, inte mer än att det var FOI som demade. Utrustningen var nog rätt hemlig, men demonstrationen var det inte.

pelpet skrev:
Jag tror att risken att TS får sin nedgrävda, skärmade kabel avläst är försumbar :cool:.

Jag hade inte hållit på och stular med mikrovågslänkar när man kan köpa 70 meter Skärmad cat6 för en femhundring. Sätt billiga "offerswitchar" i varje ändå så borde risken för åskskador vara liten.
Jag har nog tänkt den tanken, men jag vågar inte chansa på att överspänningen gör halt vid offerswitchen.

Exostor skrev:
Nej, inte mer än att det var FOI som demade. Utrustningen var nog rätt hemlig, men demonstrationen var det inte.
Gott, det ante mig. Jag har kompisar på FOI så då kan jag nysta vidare! ;)

mycke_nu skrev:
Jag har nog tänkt den tanken, men jag vågar inte chansa på att överspänningen gör halt vid offerswitchen.
Det finns ju extra skydd att koppla in (exv: http://www.pro-tek5.com/pdf/ptg-20.pdf). Den stora marknaden är dock för medicinska tillämpningar där man kräver större isolation (exv: http://www.emosystems.de/en/produkte/netzwerkisolatoren-2/)

Hur dessa klarar en dyngträff det låter jag vara osagt. Man borde ju dock kunna uppnå bättre skydd genom att koppla flera efter varandra? Det är iaf det som rekommenderas i medicinska sammanhang. (Själv så löste vi dock oftast det problemet genom att inte nätverksansluta samt att driva "patienten" med en 9V batteri, men det fungerar ju sämre här. Om man inte kör Internet på CD-ROM då? ;))

pelpet skrev:
Ja, eller om vi skall vara extra petiga. Om hotbilden mot mycket_nu är sådan att risken att FRA skall avlyssna hans nedgrävda kablar är överhängande, då har han andra, mycket större problem... ;)

Exostor skrev:
Eller kryptera trafiken. All trådlös kommunikation ska imho vara krypterad.
Kommersiell kryptering lär inte hjälpa mot mina grannar, så jag får försöka att inte ha några hemligheter istället. :)

Nanostation är bra grejor till ruggigt bra pris!

Måste bara dra en liten anekdot ang. att få i dragsnöre i kanalisation, vi hade ingen dammsugare och än mindre en kompressor. Däremot en Åkerman H9... Sagt och gjort vi kopplade avgasröret till kanalisationen och vips så var snöret med tussen genom hela kanalisationen på ett litet kick!

• Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
mycke_nu skrev:

Kan man sätta upp en sådan utan tillstånd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.