21 450 läst ·
115 svar
21k läst
115 svar
Dragtråd i 70 meter fiberkanalisation
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Egen microvågslänk är mannligt. Att bygga den själv är ännu mannligare http://www.k3pgp.org/Notebook/Gunnplexers/N6gn/10ghzdata.htmmycke_nu skrev:
P.S. Vad tycker grannen? Så länge du kör på fiber så är du ändå relativt säker från dem...
Coolt, men jag får nog lämna mikrovågsrörmokeriet till dem som har mera tid.lars_stefan_axelsson skrev:
Just det..nu sade du något..lars_stefan_axelsson skrev:
Gick ut och kollade och deras 200 meter höga mast hamnar perfekt ca 10 grader till höger i klientens loob. Jag får väl låta bli att ställa mina servrar i uthuset.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag kör själv 2 st nanobridge M5 kanske 150 m, och trots att det är NLOS så funkar det utmärkt, står att jag har 270Mbit länkhastighet och även om jag inte mäter kontinuerligt så har jag vid alla tester snarast maxat ut på LAN-interfacets 100Mbit, hur tänkte de där egentligen?mycke_nu skrev:
(och huruvida man fortfarande kan plocka upp signalen några kilometer längre bort har jag aldrig testat, jag antar att alla träd skärmar av ganska snabbt)
/U
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jag tror att risken att TS får sin nedgrävda, skärmade kabel avläst är försumbar
.
Jag hade inte hållit på och stular med mikrovågslänkar när man kan köpa 70 meter Skärmad cat6 för en femhundring. Sätt billiga "offerswitchar" i varje ändå så borde risken för åskskador vara liten.
Jag hade inte hållit på och stular med mikrovågslänkar när man kan köpa 70 meter Skärmad cat6 för en femhundring. Sätt billiga "offerswitchar" i varje ändå så borde risken för åskskador vara liten.
Jag har nog tänkt den tanken, men jag vågar inte chansa på att överspänningen gör halt vid offerswitchen.pelpet skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det finns ju extra skydd att koppla in (exv: http://www.pro-tek5.com/pdf/ptg-20.pdf). Den stora marknaden är dock för medicinska tillämpningar där man kräver större isolation (exv: http://www.emosystems.de/en/produkte/netzwerkisolatoren-2/)mycke_nu skrev:
Hur dessa klarar en dyngträff det låter jag vara osagt. Man borde ju dock kunna uppnå bättre skydd genom att koppla flera efter varandra? Det är iaf det som rekommenderas i medicinska sammanhang. (Själv så löste vi dock oftast det problemet genom att inte nätverksansluta samt att driva "patienten" med en 9V batteri, men det fungerar ju sämre här. Om man inte kör Internet på CD-ROM då?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Nanostation är bra grejor till ruggigt bra pris!
Måste bara dra en liten anekdot ang. att få i dragsnöre i kanalisation, vi hade ingen dammsugare och än mindre en kompressor. Däremot en Åkerman H9... Sagt och gjort vi kopplade avgasröret till kanalisationen och vips så var snöret med tussen genom hela kanalisationen på ett litet kick!
Måste bara dra en liten anekdot ang. att få i dragsnöre i kanalisation, vi hade ingen dammsugare och än mindre en kompressor. Däremot en Åkerman H9... Sagt och gjort vi kopplade avgasröret till kanalisationen och vips så var snöret med tussen genom hela kanalisationen på ett litet kick!