21 450 läst ·
115 svar
21k läst
115 svar
Dragtråd i 70 meter fiberkanalisation
Jag räknar med att köramycke_nu skrev:
2 st DELL FORCE10 1GBIT SFP TRANSCEIVER SX à 373,75 kr
1 st MICROCONNECT FIBEROPTIC LC - LC 50/125 30m à 618,75 kr
2 st NETGEAR GS110TP 8 PORT 10/100/1000 + 2 SFP à 1 373,75 kr
Totalt 4 113,75 kr, blir en tusenlapp till när det är 70 meter istället för 25...
Jag tycker den utvecklade frågan om hur man får till en relativt billig fiberlösning är väldigt intressant, och fiberconvertrar verkar inte så svåra att hitta till rätt peng, typ Tp-link Mc210cs.
I peternicklas exempel http://www.byggahus.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=1931196, vad är anledningen till att du har två stycken LC-SC och sen en LC-LC skarv ? Är det att få en mindre kontakt att dra jämfört med att ha en enda lång SC-SC fiber, eller finns det inte en fiberkonverter med LC-kontakt?
I peternicklas exempel http://www.byggahus.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=1931196, vad är anledningen till att du har två stycken LC-SC och sen en LC-LC skarv ? Är det att få en mindre kontakt att dra jämfört med att ha en enda lång SC-SC fiber, eller finns det inte en fiberkonverter med LC-kontakt?
Kan man inte lägga in en skärmad TP-kabel i röret och se till att jorda skärmen? Det borde väl kunna fånga upp majoriteten av eventuella oönskade inducerade spänningar. Finns en tråd om detta på sweclockers. Man kan ju också lägga med en extra jordkabel för att fånga upp mer spänningar.
Redigerat:
För att få en mindre diameter att dra igenom röret. Finns kanske andra lösningar men det var denna jag använde.larky skrev:Jag tycker den utvecklade frågan om hur man får till en relativt billig fiberlösning är väldigt intressant, och fiberconvertrar verkar inte så svåra att hitta till rätt peng, typ Tp-link Mc210cs.
I peternicklas exempel [länk], vad är anledningen till att du har två stycken LC-SC och sen en LC-LC skarv ? Är det att få en mindre kontakt att dra jämfört med att ha en enda lång SC-SC fiber, eller finns det inte en fiberkonverter med LC-kontakt?
Skulle kunna använda en Switch med SFP protar för LC men då kostar dessa saker pengar. jag har ett 16 mm. rör fördraget, LC kontakt passar att dra i detta rör det gör inte SC.
Man kan göra så men det hjälper inte mot tex Åska.
Du kommer då att få såpass stora skillander i spänningen mellan de olika byggnaderna att man riskerar bränna prylarna ändå.
Jag hade en sån lösning innan jag fick nog och bytte den mot fiber.
Sen var problemet löst
Du kommer då att få såpass stora skillander i spänningen mellan de olika byggnaderna att man riskerar bränna prylarna ändå.
Jag hade en sån lösning innan jag fick nog och bytte den mot fiber.
Sen var problemet löst
Kan det bli några problem om t.ex. slingan till en robotklippare går av eller kan slingan i sig störa en TP kabel som ligger 20 cm. från slingan?Mats skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Utan att veta hur signaleringen ser ut på robotklipparslingan så skulle jag inte heller tro att det blir några problem. Kodningen och signalbehandlingen av en ethernetsignal i en TP-kabel är redan "icke-trivial" för att (i viss mån, men inte huvudsakligen) klara andra störningar, framförallt från intilliggande par i samma kabel speciellt när vi talar Gbit, så jag tror inte att det skulle kunna påverka. Notera att signaleringen är differentiell så common-mode störningar tas redan om han om på ett ganska bra sätt bara av det faktumet.peternicklas skrev:
Så i teorin så borde det funka. Hur det gör det i praktiken det är ev. en annan femma.
Nu har jag snöat in på mikrovågslänk istf kabel.
Ska beställa hem Ubiquiti NanoStation M5 på prov. Kostar ca 1600 kr komplett.
Ska beställa hem Ubiquiti NanoStation M5 på prov. Kostar ca 1600 kr komplett.