Hej alla byggmästare!

Har fått ett litet problem.... Bor i ett parhus där någon sorts rör finns fördragna för nätverk och nu tänkte jag utnyttja det. Tyvärr verkar installatören inte ha gjort sitt jobb för någon skarv verkar inte ha suttit som den ska. Ståltråd hade förts igenom så det var lätt att luska ut vilket hål som hör till vilket rum, men jag tänkte att först provar jag att bara köra igenom kabeln - funkade inte, den kom aldrig ut, troligen åkte den ut nånstans i väggen nära själva uttaget. För att minska risken för skadad kabel skaffade jag sedan en dragtråd som jag tänkte använda för att dra igenom kabeln. Dragtråden drog jag igenom mha den tidigare nämnda ståltråden, gick alldeles utmärkt, trodde jag.

När jag sedan skulle dra igenom kabeln så var det lögn i helsike och efter lite svordomar, våld och försök från båda hållen är nu resultatet att dragtråden sitter fast (går ej åt något håll) med fjäderänden precis innanför dosan, tråden gissningsvis klämd i någon öppnad skarv eller vid någon regel.

Eftersom jag nu betett mig dumt så undrar jag om någon har tips på vad man kan göra. Det enda jag kan komma på är att börja plocka bort gipsskivor och förhoppningsvis då bara en vid uttagen i köket. Dock känns det lite jobbigt eftersom jag känner stor osäkerhet inför ett sånt jobb själv. Vet inte om jag kan återställa köket sen :-[

Eller fortsätta köra trådlöst... :-/

Tack för all hjälp ni kan komma på!

Att plocka bort gipsskivor tror jag är enda möjligheten. Men det är inte så svårt, återställningen av själva gipsskivan är lätt, räkna med att köpa en ny. Frågan är väl mest vad du har för yta, skall det målas eller tapetseras.

Om du nu tror dig veta att problemet sitter nära ett visst uttag, så kan man ju ev. ta upp hål i gipset vid uttaget. Att sedan laga hålet är inte heller så svårt, men som sagt du får räkna med att måla om väggen.

Misstänkte väl det. Nå, väggen ska bara målas så det är ju inte så svårt har jag förstått, problemet är mest att jag känner mig osäker. Vi vill ju att det blir snyggt igen...

Vad är problemet med att återanvända den gamla gipsskivan? Kan ju paja under arbetet såklart, men finns andra aspekter?

Förresten, hur sitter dosorna fast? Spikas/skruvas de i någon lämplig regel? Försökte nämligen av nyfikenhet rucka på den och den sitter ju som berget så det är ju liksom inget som bara sitter i det urfrästa hålet i gipsskivan.

Enklast, billigast (och kanske snyggast, beroende på "händigheten") är att dra utanpåliggande tills det är dags för renovering.
Japp, det lutar åt det, fast jag kör nog trådlöst där istället. Hoppas dock att resten av rören sitter som de ska, tyvärr var det här för mig den viktigaste förbindelsen :-(

Ang händigheten, dra kabel och skruva uttag är oftast en baggis, men det där med spackla, måla och slipa är lite värre. Brist på övning skulle jag tro :P

Nå, tack iaf för förslagen, lär få anledning att återkomma.

Försök att få bort dosan... om nu dragfjädern sitter fast aldeles i närheten kanske du kan nå den genom hålet i väggen när du plockat bort dosan. rejält våld kan behövas men med en sticksåg ska det inte vara några problem. sen kan du sätta dit en multidosa som man trär in utifrån.

Om du kan lokalisera var skarven (som hoppat ur) är så borde du kunna köra upp ett hål med en hålsåg och sedan montera en Rotdosa (där rören får gå in) där.
Då får du bara ett lock extra i väggen.

Men som sagt det gäller att lokalisera skarven......

Heh, ja, men en serie med lock där man provar sig fram kanske kan anses bli dekoration! ;D

Men, intressant idé att ta bort dosan. Antar att du menade att såga upp en liten del av väggen så att man kan få in något att bända med. Eller menade du såga sönder själva dosan?

Efter lite pillande så är jag säker på att skarven som hoppat ur är faktiskt den mot själva dosan (eller, det är åtminstone en av dem...) - skulle man som ett första steg inte kunna tänka sig att såga bort botten på dosan och eventuellt kunna komma åt röret och fjädern den vägen? Skulle ju ge mindre (dvs ingen) åverkan på väggen och jag antar att man kan leva med en trasig dosa, eller ska man vara rädd för att möss e dyl tar sig in? Fjädern sitter verkligen precis innanför nånstans även om jag inte kan känna den. Om jag rycker i dragtråden så slår röret i insidan på väggen ovanför uttaget så det tyder ju på att det är där nåt sitter löst.

Är lite tveksam till att få bort själva dosan utan att ta upp ett större hål, och då kan jag lika gärna ta upp ett reparationshål och laga det sedan. Har knackat på väggen och känt lite genom dosans hål och det ser ut ungefär som nedan:

El TV Tfn Tomt [Regel, vertikal]
["Golvregel"]

Den tomma dosan verkar vara rejält fastsatt så vitt jag kan känna...

Det går inte att komma åt och pilla med något från andra hållet och styra fjädern rätt ???

Kanske, men den sitter så himla ordentligt fast, annars skulle jag ju kunna jucka lite med dragtråden (vilket jag försöker emellanåt, den sticker ju ut i andra ändan...) så jag tror inte det skulle hjälpa om jag stoppar igenom någonting. Men jag ska prova att använda kabeln till det. Eller kanske en dragtråd till ;-)

jag menar kapa sönder dosan, låta väggen vara intakt..

Tack Alke.

Har nu med grovt våld :D lyckats få loss tråden iaf, så nu återstår att se om jag meddelst demolering av dosa lyckas få fatt på röret.

Återkommer.

Ok, röret (som visade sig vara flexirör) hade släppt vid uttaget i köket. Dosan "mördades" och ersattes med en multidosa, ett hål togs upp i väggen i proppskåpet där slangens andra ände kommer ut, för att kunna hålla bättre koll på den under dragningen. Kabel drogs igenom innan multidosan sattes på plats i köket.

F ö var den ursprungliga dosan limmad mot den andra väggen.

Nu vet jag vad jag ska göra om det blir problem med resten av rören... Skönt att slippa göra om väggen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.