Jag bor i ett hus från 1936 där jag har ett byggprojekt på gång. En ljudisolerande vägg mot grannlägenheten ska sättas upp och utanpå det ska en väggfast garderob med skjutdörrar byggas.
När jag kollat ritningen ser jag att det går både horisontella och vertikala värmerör i en av väggarna. Jag bor högst upp och därför borde inte de vertikala rören fortsätta uppåt. På fotot nedan har jag ritat in var de nya väggarna ska sättas upp (blått) och var jag tror att rören går (rött).
Vad tror ni? Går rören som jag ritar eller kan de gå någon annan väg?
När jag kollat ritningen ser jag att det går både horisontella och vertikala värmerör i en av väggarna. Jag bor högst upp och därför borde inte de vertikala rören fortsätta uppåt. På fotot nedan har jag ritat in var de nya väggarna ska sättas upp (blått) och var jag tror att rören går (rött).
Vad tror ni? Går rören som jag ritar eller kan de gå någon annan väg?
Ser ju onekligen så ut. Kan du inte låna en regelletare av bättre modell och söka rätt på rören? De kan ju även oftast hitta el och vattenrör också.
Mvh
Mvh
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Värmekamera?
Vad är problemet egentligen?
Det är väl bara att sätta reglarna med lim och så korta skruv att de inte går igenom väggen. Borra ett litet hål på ett säkert ställe för att bestämma väggmaterialets tjocklek.
Det är väl bara att sätta reglarna med lim och så korta skruv att de inte går igenom väggen. Borra ett litet hål på ett säkert ställe för att bestämma väggmaterialets tjocklek.
Har varit helt inriktad på att använda plåtreglar med gummitätning för att få bästa möjliga ljudisolering, men att limma en träregel just över rören är ett alternativ.evertb skrev:
Är inte riktigt med på hur du menar? Jag förutsatte att väggarna var massiva, men så kanske inte är fallet?mycke_nu skrev:
Medlem
· Vännäs " Umeå"
· 97 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden