Jag bor i ett hus från 1936 där jag har ett byggprojekt på gång. En ljudisolerande vägg mot grannlägenheten ska sättas upp och utanpå det ska en väggfast garderob med skjutdörrar byggas.

När jag kollat ritningen ser jag att det går både horisontella och vertikala värmerör i en av väggarna. Jag bor högst upp och därför borde inte de vertikala rören fortsätta uppåt. På fotot nedan har jag ritat in var de nya väggarna ska sättas upp (blått) och var jag tror att rören går (rött).

Vad tror ni? Går rören som jag ritar eller kan de gå någon annan väg?

• ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju onekligen så ut. Kan du inte låna en regelletare av bättre modell och söka rätt på rören? De kan ju även oftast hitta el och vattenrör också.

Mvh

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
Jo, har funderat på det, men om man kollar där rören går in i väggen under fönstret ligger de 9 cm in i väggen. Frågan är om man kan hitta dem med en regelsökare?

Värmekamera?

Ser inte riltigt problemet. Gör fast väggarna i golv och tak. För att få stabilitet mot ytterväggen-limma en regel på denna.

Vad är problemet egentligen?

Det är väl bara att sätta reglarna med lim och så korta skruv att de inte går igenom väggen. Borra ett litet hål på ett säkert ställe för att bestämma väggmaterialets tjocklek.

Missionären skrev:
Värmekamera?
Bra idé! Det ska jag kolla upp om man kan hyra.

evertb skrev:
Ser inte riltigt problemet. Gör fast väggarna i golv och tak. För att få stabilitet mot ytterväggen-limma en regel på denna.
Har varit helt inriktad på att använda plåtreglar med gummitätning för att få bästa möjliga ljudisolering, men att limma en träregel just över rören är ett alternativ.

mycke_nu skrev:
Vad är problemet egentligen?

Det är väl bara att sätta reglarna med lim och så korta skruv att de inte går igenom väggen. Borra ett litet hål på ett säkert ställe för att bestämma väggmaterialets tjocklek.
Är inte riktigt med på hur du menar? Jag förutsatte att väggarna var massiva, men så kanske inte är fallet?

Z ZipLock skrev:
Jo, har funderat på det, men om man kollar där rören går in i väggen under fönstret ligger de 9 cm in i väggen. Frågan är om man kan hitta dem med en regelsökare?
Du kan använda en värmekamera // finns att hyra på byggfirmor "oftast"

Jo, jag hyrde en värmekamera. Notera att tråden är från 2012.... 😀

• Haha
nimhed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.