42 771 läst ·
18 svar
43k läst
18 svar
Dragning av el kabel utan rör?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag drog in två nätverkskablar i 16 flexrör innan jag stängde igen väggar och tak, de flesta av dem kommer det inte att gå att byta ut till något annat längre fram, så jag hade lika gärna kunnat lagt dem utan flexslang/rör.
Så i det hus jag gör nu, så kommer jag använda rör och inte slang, samt dra två rör till varje dosa (hade endast en slang per dosa i förra) så jag kan dra en nätverkskabel per rör (så det går att byta)
Så i det hus jag gör nu, så kommer jag använda rör och inte slang, samt dra två rör till varje dosa (hade endast en slang per dosa i förra) så jag kan dra en nätverkskabel per rör (så det går att byta)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är större innerdiameter på rör, och jag råkade köpa ett gross eller vad det var till förra huset, där jag knappt använde några av dem. Jag använder slang till elen. Jag använder skarvhylsor med metallklor, och använder böjfjäder, men har mest gjort el och bara dragit nätverk/rör förbi köket då jag behövde stänga väggar och tak just där för att göra färdigt köksskåp en.E elmont skrev:
Min elektriker sa att han använde rör när det var långa raka sträckor.
När slangen blev lite vanligare, en gång för länge sedan, brukade man dra rör på "raksträckorna" men det var för att slangen var dyrare än rör. Sedan när kostnaden jämnade ut sig övergav nästan alla yrkesmän rör även på "raksträckorna".
Ett problem med slangen var att i början insåg inte folk att man skulle fästa och sträcka slangen och att man inte kunde göra tvärare böjar med slang än med rör om man skulle få igenom fjädern.
Ett problem med slangen var att i början insåg inte folk att man skulle fästa och sträcka slangen och att man inte kunde göra tvärare böjar med slang än med rör om man skulle få igenom fjädern.
Klicka här för att svara