Jag behöver förlängs en draglina i ett rör och tänkte se vad man bör använda.

Finns det något sånt på Byggmax eller Biltema då de finns överallt och öppet bra tider.

Jag tänkte köpa fiskelina på Biltema 0.45 klarar 14 kg.
Hur mycket klarar den draglina som brukar vara i slangarna?

FK är starkt och lätt att knyta på kabeln mot senare.
Annars vanligt snöre, rep eller annat som är starkt.
Skulle aldrig dra i kabel med enbart fiskelina i röret men det kan ju användas för att dra i något starkare. Vilket också den nylonlina som ligger i från fabriken är till för.

Finns produkt för ändamålet:
https://www.elbutik.se/product.html...N4g2ysdrXYtiAwBc4Fy8QbDJlwJ5YBIxoCQjYQAvD_BwE

Som sagt använd ett tunt rep (som du drar i med hjälp av den bef linan) eller lite tjockare snöre, en fisklina kommer att skära in i slangen och fastna om det finns en böj och det går lite tyngre. Draglinorna som finns i slangarna är i princip värdelösa om det inte handlar om mycket korta och raka sträckor.

Jockas021 Jockas021 skrev:
FK är starkt och lätt att knyta på kabeln mot senare.
Annars vanligt snöre, rep eller annat som är starkt.
Skulle aldrig dra i kabel med enbart fiskelina i röret men det kan ju användas för att dra i något starkare. Vilket också den nylonlina som ligger i från fabriken är till för.

Finns produkt för ändamålet:
[länk]
Köpte en sådan du sa

tommib
Jag har använt flagglina med framgång. Standardprodukt som finns på många ställen. Annars har Biltema också bra polyesterlina i många dimensioner.

Jag fick en lång 2,5mm2 FK kvar efter att elgubbarna dragit in markkabeln genom slang till nya mätarskåpet, drygt 15 meter kanske 20. De litade inte på den befintliga tunna dragtråden i stål.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.