Jag har en Fiskars grensåg med teleskopskaft som har fungerat bra ett antal år.
Nu visar det sig att draglinan har gått sönder, i övrigt är den helt OK.
Den här draglinan är uppbyggd med en vit kärna på c:a 3 mm diameter och utanpå det finns en vävd "hylsa" som gör linan tjockare. Det är denna textildel som gått sönder pga slitage och nu brustit.
Och då fungerar inte linväxeln som ger styrkan till saxen däruppe...
Jag har förgäves letat efter en reservlina, men hänvisningen hos Fiskars att gå till Bauhaus fungerar inte för de verkar inte alls sälja såna här verktyg längre.
Är det någon här som kan ge råd om vad jag kan göra nu?
Linans dimensioner:
Kärnan är 2,5 mm diameter
Inklusive ytterskalet: 5 mm
Så här ser det ut:
Den här draglinan är uppbyggd med en vit kärna på c:a 3 mm diameter och utanpå det finns en vävd "hylsa" som gör linan tjockare. Det är denna textildel som gått sönder pga slitage och nu brustit.
Jag har förgäves letat efter en reservlina, men hänvisningen hos Fiskars att gå till Bauhaus fungerar inte för de verkar inte alls sälja såna här verktyg längre.
Linans dimensioner:
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Kanske kolla på Natursompaniet eller någon som har bergsklättring i sortimentet. Säkert bra, men förmodligen dyrt. Men det är kanske inte så många meter?
/Ulf
/Ulf
Jag tycker att det liknar paracord (fallskärmslina). Det har nog snarlika dimensioner också, så det borde fungera.
Edit: Biltema har polopropylenlina i både 4mm och 6mm, det skulle jag nog testat först. https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polypropylenlinor/polypropenlina-universal-2000034028
Edit: Biltema har polopropylenlina i både 4mm och 6mm, det skulle jag nog testat först. https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polypropylenlinor/polypropenlina-universal-2000034028
Redigerat:
Tack för tipset!Dheri skrev:
Jag får testa Biltema nästa gång jag åker till stan, är på sommarstället nu.
Köp en dyneema lina, 5mm håller för 3200 kg.B Bo Berglund skrev:Jag har en Fiskars grensåg med teleskopskaft som har fungerat bra ett antal år.
Linans dimensioner:
Så här ser det ut:
[bild]
https://www.marifix.se/sv/artiklar/dyneema-d-pro-xtr-3-10-mm.html
Fallskärmslina är 4 mm.
Däremot bör det funka med de flesta linor som är 5 mm. Bauhaus brukar t ex ha ett helt ställ med linor i löpmeter så det är bara att mäta linorna och sen kolla hur de passar. Att den du har består av kärna och mantel borde inte betyda att nästa behöver ha det.
Jag har inte sett ett liknande sortiment av lina någon annanstans.
Annars så kanske du kan hitta en bit av linan som är hel och bara skarva på en förlängning?
Däremot bör det funka med de flesta linor som är 5 mm. Bauhaus brukar t ex ha ett helt ställ med linor i löpmeter så det är bara att mäta linorna och sen kolla hur de passar. Att den du har består av kärna och mantel borde inte betyda att nästa behöver ha det.
Jag har inte sett ett liknande sortiment av lina någon annanstans.
Annars så kanske du kan hitta en bit av linan som är hel och bara skarva på en förlängning?
Tänkte först att jag kunde vända på den men det visar sig att den är rätt så sliten genomgående så en ny är nog vad jag får satsa på.Z z_bumbi skrev:
Bauhaus finns inte i Norrtälje så det går bort, får prova Biltema-linan som är 6 mm i stället.
Behöver inte 3 ton, skall dra med ena handen när den andra håller stången. Och det blir rätt dyrt också.
Biltemas rulle kostar betydligt mindre.
Biltemas rulle kostar betydligt mindre.
Produkter som diskuteras i tråden