Q jope84 skrev:
jag brukar alltid binda fast dragfjädern i en av trådarna sen går jag till andra änden och drar ut allt , sen kan man dra nya trådar med fjädern.
Man man ju skippa fjädern helt och hållet och bara dra i de nya trådarna med den gamla.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
C
I Intresserad22 skrev:
Mest troligt är det ju att från strömbrytaren går röret upp till takdosan i samma rum. Den styr väl lampan i taket?
Japp, men taket ser ut att kunna vara sänkt och spottar installerade. Kanske har man tagit bort locket från takdosan och snott matningen till spottarna där? Så dragfjädern hamnar i undertaket?

Peta bort en av spottarna och titta in där hur det ser ut.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur det ut i taket, sitter nog en lampa där, kan vara så att det går till en dosa i taket under lampan och sedan ner till strömbrytaren. När du kör i fjädern märk hur långt du kommer och märk lite på känn med fjädern ut mot taket, sen gör du på samma sätt från brytaren, kan bli lite info var stoppet sitter, Dra ingen växel på hur röret går, kan gå hur som helst, i vägg/tak och lite udda i golvet
I Intresserad22 skrev:
Mest troligt är det ju att från strömbrytaren går röret upp till takdosan i samma rum. Den styr väl lampan i taket?
Tack för era svar, jag har kikat i takdosan men ser tyvärr ingen nolla. Jag har endast nollor vid sidan an väggen där jag markerade på bilderna.

Så det är alltså därifrån jag måste dra en nolla till switchen.. vilket blir nog svårt då rören ej leder dit. Dosan på väggen leder in mot toan och sedan in till sovrummet..
 
C cpalm skrev:
Japp, men taket ser ut att kunna vara sänkt och spottar installerade. Kanske har man tagit bort locket från takdosan och snott matningen till spottarna där? Så dragfjädern hamnar i undertaket?

Peta bort en av spottarna och titta in där hur det ser ut.
kikat under takdosan samt spottarna, hittar tyvärr ingen nolla eller liknande..
 
J
I värsta fall får du skaffa en smart switch som fungerar utan nolla. Finns ju sådana numera. De drivs av det lilla spänningsfallet som blir över switchen själv.
 
C
N Nikkidean skrev:
kikat under takdosan samt spottarna, hittar tyvärr ingen nolla eller liknande..
Hur kan det då lysa om det inte finns någon nolla?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
N Nikkidean skrev:
Hej,

Jag har bytt ut mina switchar mot smart switchar. hitills har alla uttag fått en "0"a, Vilket är super.

När jag kom till hallen så gick det inte lika bra. Jag kommer ej ut med dragfjärdern någonstans..det känns som att den bara går å går å går å går..men kommer ej ut i någon dosa. Jag försöker följa ljudet med örat mot väggen, men det leder mig ingenstans.

Hur går jag vidare med detta? har det hänt er?

Lägenheten är nybyggd, sedan 2016. Alltså har ingen " renovering" gjorts.

Ni får gärna komma med tips!

Trevlig helg
Kolla på vinden eller hos grannen (fråga om du får låna socker):cool:
 
N Nikkidean skrev:
Tack för era svar, jag har kikat i takdosan men ser tyvärr ingen nolla. Jag har endast nollor vid sidan an väggen där jag markerade på bilderna.

Så det är alltså därifrån jag måste dra en nolla till switchen.. vilket blir nog svårt då rören ej leder dit. Dosan på väggen leder in mot toan och sedan in till sovrummet..
Du ska ju inte börja blanda in andra grupper i din jakt på nolla, givetvis finns ju nolla i närheten av din strömbrytare som är samma grupp..
Problemet var väl att du inte hittade vart fjädern tog vägen?
 
Öppna alla dosor och ryck i trådarna så ser du vart dom tar vägen, när du väl vet det så borde det inte vara nått problem OM inte någon hempulare varit i farten och sparat in några kronor ;)
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur kan det då lysa om det inte finns någon nolla?
Det är en switch utan nollan, mina spottar "blinkar" efter ett tag, men jag tänkte byta ut den mot en med nolla så WIFI fungerar och förhoppningsvis slutar det "blinka".

I Intresserad22 skrev:
Du ska ju inte börja blanda in andra grupper i din jakt på nolla, givetvis finns ju nolla i närheten av din strömbrytare som är samma grupp..
Problemet var väl att du inte hittade vart fjädern tog vägen?
yes, tanken vart ju att jag skulle komma ut med fjärden i någon dosa och då koppla på nollan ut till switchen, men kom inte så långt hehe.

E elmont skrev:
Öppna alla dosor och ryck i trådarna så ser du vart dom tar vägen, när du väl vet det så borde det inte vara nått problem OM inte någon hempulare varit i farten och sparat in några kronor ;)
ja jo, men tyvärr har jag redan provat detta haha.
 
J Jocke Best skrev:
I värsta fall får du skaffa en smart switch som fungerar utan nolla. Finns ju sådana numera. De drivs av det lilla spänningsfallet som blir över switchen själv.
Har faktiskt det just nu, tyvärr så blinkar LED ljuset efter en tid. Lite tråkigt. Fick då reda på att har man en switch med nolla så slutar detta problemet.
 
Har du inte sett vart det rör sig när du rycker i trådarna då har du inbyggda dosor och då är det bara att öppna upp i tex taket för fortsatt undersökning. Det ser ju ut att vara ett gipstak så det är ju en enkel sak.
 
C
N Nikkidean skrev:
Det är en switch utan nollan, mina spottar "blinkar" efter ett tag, men jag tänkte byta ut den mot en med nolla så WIFI fungerar och förhoppningsvis slutar det "blinka".
Jo, det förstår jag, men nu var du ju i takdosan och kikade efter nollan. Och spottarna måste ju få en nolla någonstans ifrån om de skall kunna lysa.
 
N Nikkidean skrev:
[bild]
[bild]
Taket ser ut att vara sänkt med ca 1-2dm, taket är för nära dörrkarmarna för att vara standardhöjd på rummen från 2016, som då var antingen 2,40 eller 2,50.
Taket kan vara ”originalsänkt” via ”tilläggspaket” av den som köpte bostadsrätten från början.

Hur höga är dörrkarmarna (2,10 / 21 i modulmått)?
Hur högt är det mellan golv & tak?
 
Jag förstår verkligen inte dina röda linjer du gjort på bilderna? Du har väl ingen som helst aning vart ledningarna går? De går inte alltid de kortaste och mest logiska vägarna:)

Jag hade gjort som jag skrev innan. Börja med den vägen som skadar minst om du mot förmodan måste öppna väggen/taket.

Gör allt spänningslöst. Koppla ut exempelvis fasen i bägge sidor. Sätt fast 2 nya ledarna i den gamla, i detta fall fas och nolla. Börja dra från andra hållet. Dra bara en väldigt kort bit åt gången och kolla att kabeln rör sig lika mycket på andra sidan. Har du inte koll så läs på/kolla Youtube videor hur du kopplar ihop kablar bra. Av egen erfarenhet vet jag att det kan gå väldigt trög ibland och det sista man vill är att allt lossnar någonstans på vägen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.