6 261 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Dragfjädern går vilse
Japp, men taket ser ut att kunna vara sänkt och spottar installerade. Kanske har man tagit bort locket från takdosan och snott matningen till spottarna där? Så dragfjädern hamnar i undertaket?I Intresserad22 skrev:
Peta bort en av spottarna och titta in där hur det ser ut.
J jonaserik skrev:Hur det ut i taket, sitter nog en lampa där, kan vara så att det går till en dosa i taket under lampan och sedan ner till strömbrytaren. När du kör i fjädern märk hur långt du kommer och märk lite på känn med fjädern ut mot taket, sen gör du på samma sätt från brytaren, kan bli lite info var stoppet sitter, Dra ingen växel på hur röret går, kan gå hur som helst, i vägg/tak och lite udda i golvet
Tack för era svar, jag har kikat i takdosan men ser tyvärr ingen nolla. Jag har endast nollor vid sidan an väggen där jag markerade på bilderna.I Intresserad22 skrev:
Så det är alltså därifrån jag måste dra en nolla till switchen.. vilket blir nog svårt då rören ej leder dit. Dosan på väggen leder in mot toan och sedan in till sovrummet..
kikat under takdosan samt spottarna, hittar tyvärr ingen nolla eller liknande..C cpalm skrev:
Kolla på vinden eller hos grannen (fråga om du får låna socker)N Nikkidean skrev:Hej,
Jag har bytt ut mina switchar mot smart switchar. hitills har alla uttag fått en "0"a, Vilket är super.
När jag kom till hallen så gick det inte lika bra. Jag kommer ej ut med dragfjärdern någonstans..det känns som att den bara går å går å går å går..men kommer ej ut i någon dosa. Jag försöker följa ljudet med örat mot väggen, men det leder mig ingenstans.
Hur går jag vidare med detta? har det hänt er?
Lägenheten är nybyggd, sedan 2016. Alltså har ingen " renovering" gjorts.
Ni får gärna komma med tips!
Trevlig helg
Du ska ju inte börja blanda in andra grupper i din jakt på nolla, givetvis finns ju nolla i närheten av din strömbrytare som är samma grupp..N Nikkidean skrev:Tack för era svar, jag har kikat i takdosan men ser tyvärr ingen nolla. Jag har endast nollor vid sidan an väggen där jag markerade på bilderna.
Så det är alltså därifrån jag måste dra en nolla till switchen.. vilket blir nog svårt då rören ej leder dit. Dosan på väggen leder in mot toan och sedan in till sovrummet..
Problemet var väl att du inte hittade vart fjädern tog vägen?
Det är en switch utan nollan, mina spottar "blinkar" efter ett tag, men jag tänkte byta ut den mot en med nolla så WIFI fungerar och förhoppningsvis slutar det "blinka".C cpalm skrev:
yes, tanken vart ju att jag skulle komma ut med fjärden i någon dosa och då koppla på nollan ut till switchen, men kom inte så långt hehe.I Intresserad22 skrev:
ja jo, men tyvärr har jag redan provat detta haha.E elmont skrev:
Har faktiskt det just nu, tyvärr så blinkar LED ljuset efter en tid. Lite tråkigt. Fick då reda på att har man en switch med nolla så slutar detta problemet.J Jocke Best skrev:
Har du inte sett vart det rör sig när du rycker i trådarna då har du inbyggda dosor och då är det bara att öppna upp i tex taket för fortsatt undersökning. Det ser ju ut att vara ett gipstak så det är ju en enkel sak.
Jo, det förstår jag, men nu var du ju i takdosan och kikade efter nollan. Och spottarna måste ju få en nolla någonstans ifrån om de skall kunna lysa.N Nikkidean skrev:
Taket ser ut att vara sänkt med ca 1-2dm, taket är för nära dörrkarmarna för att vara standardhöjd på rummen från 2016, som då var antingen 2,40 eller 2,50.N Nikkidean skrev:
Taket kan vara ”originalsänkt” via ”tilläggspaket” av den som köpte bostadsrätten från början.
Hur höga är dörrkarmarna (2,10 / 21 i modulmått)?
Hur högt är det mellan golv & tak?
Jag förstår verkligen inte dina röda linjer du gjort på bilderna? Du har väl ingen som helst aning vart ledningarna går? De går inte alltid de kortaste och mest logiska vägarna
Jag hade gjort som jag skrev innan. Börja med den vägen som skadar minst om du mot förmodan måste öppna väggen/taket.
Gör allt spänningslöst. Koppla ut exempelvis fasen i bägge sidor. Sätt fast 2 nya ledarna i den gamla, i detta fall fas och nolla. Börja dra från andra hållet. Dra bara en väldigt kort bit åt gången och kolla att kabeln rör sig lika mycket på andra sidan. Har du inte koll så läs på/kolla Youtube videor hur du kopplar ihop kablar bra. Av egen erfarenhet vet jag att det kan gå väldigt trög ibland och det sista man vill är att allt lossnar någonstans på vägen.
Jag hade gjort som jag skrev innan. Börja med den vägen som skadar minst om du mot förmodan måste öppna väggen/taket.
Gör allt spänningslöst. Koppla ut exempelvis fasen i bägge sidor. Sätt fast 2 nya ledarna i den gamla, i detta fall fas och nolla. Börja dra från andra hållet. Dra bara en väldigt kort bit åt gången och kolla att kabeln rör sig lika mycket på andra sidan. Har du inte koll så läs på/kolla Youtube videor hur du kopplar ihop kablar bra. Av egen erfarenhet vet jag att det kan gå väldigt trög ibland och det sista man vill är att allt lossnar någonstans på vägen.
Redigerat:
