3 377 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Drag från FTX ventilation
Vi har kikat lite på tilluftsdon som kan rikta luften, och hittat sådana som kan rikta luften 180 grader. Om du vet vad ni har för tilluftsdon som riktar 90 grader får du gärna skicka en länk. Vi bodde i en lägenhet tidigare som riktade luften på det sättet, men jag har haft svårt att hitta sådana tilluftsdon.R Runnis skrev:Vi har oxå ett Östberg Heru 100 S EC från 2021.
Känner inga drag alls trots att vi har två don över soffan i salongen. Donen är riktade mot fönstrena så det är kanske 90° spridning på dom. I samtliga rum är donen ställda mot fönstrena.
57% tilluft och 67% frånluft. Det skiljer bara några liter per sekund.
Som tidigare nämnts kan ni ha balanserad ventilation, alltså lika mycket tilluft som frånluft.
Känner ni drag kan ni såklart sänka ventilationen, det är ni som bestämmer. Man måste inte ventilera så mycket som normen säger. Lägg er strax under om det känns bättre.
Vi sänkte flödet på frånluft igår och satte det lika högt som tilluften. Det verkar faktiskt ha gjort stor skillnad på draget. Det känns inte lika kallt inomhus. Däremot upplever jag att det samlas mer fukt inomhus, men så har det också regnat lite utomhus. Tvätten torkar sakta. Men jag tror att vi är på rätt väg. Vi ska testa att ha den här inställningen under helgen så kanske vi gör några ytterligare justeringar nästa vecka.
Här kommer en liten uppdatering. Nu har det gått några dagar och vi håller fortfarande på att försöka hitta ett bra förhållande mellan tilluft och frånluft. Just nu går vi på metoden att sakta öka tilluften och sänka frånluften jämfört med ursprungliga flödena.
Det ska komma en elektriker hit och reglera ner flödet på köksfläkten. Efter att ha läst på lite har jag förstått att med FTX är det bättre att ha en köksfläkt som bara suger luft vid matlagning, samt en frånluft i köket. Det är en långsiktig lösning att byta ut köksfläkten men just nu behöver vi hitta en balans som fungerar här och nu.
Det hade underlättat mycket om vi visste hur stort flöde köksfläkten har. Vi har beställt hem en flödesmätare för att låna i ett par dagar, men den har inte kommit ännu.
Det ska komma en elektriker hit och reglera ner flödet på köksfläkten. Efter att ha läst på lite har jag förstått att med FTX är det bättre att ha en köksfläkt som bara suger luft vid matlagning, samt en frånluft i köket. Det är en långsiktig lösning att byta ut köksfläkten men just nu behöver vi hitta en balans som fungerar här och nu.
Det hade underlättat mycket om vi visste hur stort flöde köksfläkten har. Vi har beställt hem en flödesmätare för att låna i ett par dagar, men den har inte kommit ännu.
Varför ska köksfläkten alltid vara på?
Stängdes den av när teknikerna justerade luftflödena till och från FTX?
Stäng av köksfläkten all tid ni inte lagar mat, så funkar t o m FTX och hela huset bättre. Ni ventilerar hela tiden ut go varm luft.
Köksfläkten SKA heller absolut inte anslutas till FTX!
Anslut med egen brandskyddad kanal via fläkt rakt ut via stos på taket.
Lämpligt med kallrasskydd, annars får ni kallras när fläkten inte går.
Konstigt att inte anlitade tekniker reagerade på detta!
De kan inte ha gjort en ordentlig inmätning av husets till- resp frånluft. Bara vad FTX ger in och ut.
Slarvigt, okunnigt och dåligt anser jag.
Stängdes den av när teknikerna justerade luftflödena till och från FTX?
Stäng av köksfläkten all tid ni inte lagar mat, så funkar t o m FTX och hela huset bättre. Ni ventilerar hela tiden ut go varm luft.
Köksfläkten SKA heller absolut inte anslutas till FTX!
Anslut med egen brandskyddad kanal via fläkt rakt ut via stos på taket.
Lämpligt med kallrasskydd, annars får ni kallras när fläkten inte går.
Konstigt att inte anlitade tekniker reagerade på detta!
De kan inte ha gjort en ordentlig inmätning av husets till- resp frånluft. Bara vad FTX ger in och ut.
Slarvigt, okunnigt och dåligt anser jag.
"Tilluftstemperaturen är inställd på 21 grader. Vi har satt temperaturen lite högre för att minska upplevelsen av drag."
Medveten om att detta är dyrt i längden?
Jag har stängt av tillskottsvärmen som kommer från ett element inne i FTX...
Varmluft som kyls av ventillationsrören på vinden o s v.
Bättre då att ha något lägre luftflöden.
För du värmer väl huset med något annat billigare?
Medveten om att detta är dyrt i längden?
Jag har stängt av tillskottsvärmen som kommer från ett element inne i FTX...
Varmluft som kyls av ventillationsrören på vinden o s v.
Bättre då att ha något lägre luftflöden.
För du värmer väl huset med något annat billigare?
Vill bara delge mina synpunkter och vad jag tror mig kunna om mitt Heru 100 och mitt hus ventillation
ö h t.
Tycker jag kommit rätt nära en god funktion.
- Det som visas på FTX display och anges i procentsats för till- och frånluft är hur mycket respektive fläkt snurrar uttryckt i procent.
Max är då 100 % för båda.
- Detta är inte överensstämmande med hur stora luftflöden hela systemet ger.
Ex så påverkar varje anslutet luftrör, ljuddämpare, ventil, rörkrök, om annan ventillation (t ex köksfläkten) är i gång och då i vilken grad osv osv.
Kolla genom att öppna ett fönster. Inte påverkas procentsatsena nämnvärt, eller hur?
Så att justera luftflödena enkom med utgångspunkt på angivna procentsatser i displayen enligt ovan är inte görligt.
Det finns inga tryckgivare i Heru 100!
Alla husets inluftflöden och utluftsflöden måste mätas om man ska kunna få användbara värden.
Båda dessa kommer då att i praktiken påverka trycket i huset.
I de flesta fall rekommenderas ett svagt undertryck relativt uteluften.
Så stäng av köksfläkten vid injustering med externa mätare / instrument på varje inlopp och utloppsstos. Som utgångspunkt för BERÄKNING av verkliga värden över tid.
Anser att köksfläkten bara ska användas vid matlagning eller annat behov, t ex rökning. Aldrig annars.
Ifrågasätter att de eller den som försök justera flödena inte nämnde eller tog hänsyn till detta. Lika illa hade det varit att ha ett fönster eller dörr öppet under injustering.
Men det är väl enkelt. Snabbt gjort men inte bra är min syn på det hela.
Lycka till och fråga även de som injusterar FTX på plats om detta ovan.
ö h t.
Tycker jag kommit rätt nära en god funktion.
- Det som visas på FTX display och anges i procentsats för till- och frånluft är hur mycket respektive fläkt snurrar uttryckt i procent.
Max är då 100 % för båda.
- Detta är inte överensstämmande med hur stora luftflöden hela systemet ger.
Ex så påverkar varje anslutet luftrör, ljuddämpare, ventil, rörkrök, om annan ventillation (t ex köksfläkten) är i gång och då i vilken grad osv osv.
Kolla genom att öppna ett fönster. Inte påverkas procentsatsena nämnvärt, eller hur?
Så att justera luftflödena enkom med utgångspunkt på angivna procentsatser i displayen enligt ovan är inte görligt.
Det finns inga tryckgivare i Heru 100!
Alla husets inluftflöden och utluftsflöden måste mätas om man ska kunna få användbara värden.
Båda dessa kommer då att i praktiken påverka trycket i huset.
I de flesta fall rekommenderas ett svagt undertryck relativt uteluften.
Så stäng av köksfläkten vid injustering med externa mätare / instrument på varje inlopp och utloppsstos. Som utgångspunkt för BERÄKNING av verkliga värden över tid.
Anser att köksfläkten bara ska användas vid matlagning eller annat behov, t ex rökning. Aldrig annars.
Ifrågasätter att de eller den som försök justera flödena inte nämnde eller tog hänsyn till detta. Lika illa hade det varit att ha ett fönster eller dörr öppet under injustering.
Men det är väl enkelt. Snabbt gjort men inte bra är min syn på det hela.
Lycka till och fråga även de som injusterar FTX på plats om detta ovan.
Redigerat:
Hej! Den här tråden är ju ett år gammal. Företaget som gjorde installationen hade inte mätt in systemet ordentligt. Vi mätte in systemet på nytt, gjorde en omkoppling av köksfläkten och bytte till andra tilluftsdon med 180 graders spridning så vi kunde rikta luftflödet längs med rummens väggar. Vi sänkte tilluftens temperatur till 20 grader. Frånluft är nu på 57% och tilluft på 54%. Vi satte en kåpa över tilluftsintaget på utsidan av huset för att minska risken att frånluften blandas med tilluften. Det var alltså ganska många ändringar men detta hjälpte och systemet fungerar nu bra. Sambons hosta försvann.
Bra med återkoppling. Jag tänker ju spontant att om systemet inte var korrekt inställt så är ju den stora pucken där. Sen med vinklarna så kan man förbättra punktmässigt men stora vinsten torde vara kalibreringen.
Jaaaa då var mina tankar lite onödiga....
Gött att allt fungerar. Det är huvudsaken.
Kollar just nu på displayen vad den visar i huvudmenyn.
86 % visas. Det är alltså hur mycket av värmen i frånluften vid själva aggregatet som återvinns. Detta värdet är högst normalt
Sen är det så att frånluften håller
t ex 18 grader och 86 % då återvinns av detta, men i utblåsen får man än lägre temp, beroende på långa isolerade luftrör mm. Kanske 16 grader i dag.
Själv har jag kopplat ifrån FTX elementet på 1 kw. Dyrt och ineffektivt att ha detta inkopplat, 24 kW per dygn för att värma kallvinden minimalt.
Är kostnadseffektivare att slänga in en vedkubbe extra i ugnen.
.
Gött att allt fungerar. Det är huvudsaken.
Kollar just nu på displayen vad den visar i huvudmenyn.
86 % visas. Det är alltså hur mycket av värmen i frånluften vid själva aggregatet som återvinns. Detta värdet är högst normalt
Sen är det så att frånluften håller
t ex 18 grader och 86 % då återvinns av detta, men i utblåsen får man än lägre temp, beroende på långa isolerade luftrör mm. Kanske 16 grader i dag.
Själv har jag kopplat ifrån FTX elementet på 1 kw. Dyrt och ineffektivt att ha detta inkopplat, 24 kW per dygn för att värma kallvinden minimalt.
Är kostnadseffektivare att slänga in en vedkubbe extra i ugnen.
.
Stämmer det verkligen? Fick mitt installerat förra veckan och färdigjusterat i måndags. Har lekt en del med inställningarna och det mkt konstiga upplägget att man ska logga in med 3 st olika servicekoder beroende på vad man vill ändra för något.H Hybro skrev:
Under fliken "status" har min värmare dragit som mest 10 procent nu när vi haft grader strax över nollan i Skåne. Då borde det väl bara vara 100 W om värmaren ligger på 1 kW? Den komforten kan jag unna mig till en början, i alla fall tills jag ser vad det blir på elräkningen =)
Ändå kul att den räknar hur mycket som återvunnits EFTER att värmaren värmt upp de sista 2-3 graderna. Snacka om glädjesiffror med 98% återvinning...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden