Hej! Idag satt dit en draftbooster ovanpå isolerad plåtskorsten. Den kopplas med stickkontakt till närmsta uttag, och i uttaget sätter man först som en "smartplugg" som har en fjärrkontroll och med detta kan man slå på och av draftboostern.

Jag skulle vilja kunna ställa ner varvtalet på fläkten, alltså strypa effekten egentligen. Finns det något enkelt sätt att göra detta på direkt i eluttaget? Fläkten drar 36w i nuläget, så jag antar att jag söker nån manick att sätta i uttaget som kan ställa ner effekten mellan 0 till 100w tex.

Skulle nåt så här basic fungera till detta?

https://www.biltema.se/bygg/el/time...Ed4HXyUNrynUAuhmHM8UpwF0R4X2PRgoaAnRAEALw_wcB

https://www.clasohlson.com/se/Nexa-MYCR-250-plug-in-dimmer/p/36-7830
 
K Karl Heinz skrev:
Hej! Idag satt dit en draftbooster ovanpå isolerad plåtskorsten. Den kopplas med stickkontakt till närmsta uttag, och i uttaget sätter man först som en "smartplugg" som har en fjärrkontroll och med detta kan man slå på och av draftboostern.

Jag skulle vilja kunna ställa ner varvtalet på fläkten, alltså strypa effekten egentligen. Finns det något enkelt sätt att göra detta på direkt i eluttaget? Fläkten drar 36w i nuläget, så jag antar att jag söker nån manick att sätta i uttaget som kan ställa ner effekten mellan 0 till 100w tex.

Skulle nåt så här basic fungera till detta?

[länk]

[länk]
Och vad är vitsen med att sänka farten??
 
B Belastar skrev:
Och vad är vitsen med att sänka farten??
Det torde vara ganska självklart att en fart inte passar alla kaminer och skorstenar lika bra.
 
K Karl Heinz skrev:
Det torde vara ganska självklart att en fart inte passar alla kaminer och skorstenar lika bra.
Ok! Kolla på en vanlig reostat.
 
B Belastar skrev:
Ok! Kolla på en vanlig reostat.
Tyvärr, jag är inte elektriker eller bevandrad i elprylar så jag förstår inte vad du pratar om. :)
 
Man kan ju börja med att googla. Annars är en reostat en
K Karl Heinz skrev:
manick att sätta i uttaget som kan ställa ner effekten mellan 0 till 100w tex.
Har man en dimmer som klarar effekten så kan man testa med den.
 
O O skrev:
Man kan ju börja med att googla. Annars är en reostat en

Har man en dimmer som klarar effekten så kan man testa med den.
Tycker du själv att du är hjälpsam? Jag förstår ju nog för att förstå att jag behöver begränsa effekten, och att det finns prylar för att göra det. Det är ju allmänkunskap, men vad jag frågar om är om det tex finns en sak att sätta i ett eluttag som gör detta på ett sätt lämpligt för min användning. Att säga att jag ska läsa på google om reostater är jättelångt ifrån det jag ber om hjälp med. Om du ber om hjälp med en bygglovsteknisk tolkning nån gång ska jag be dig googla på PBL istället, så kanske du förstår principen.
 
K Karl Heinz skrev:
Tycker du själv att du är hjälpsam?
Ja. Det tycker jag. Väldigt hjälpsam för jag ger dig lösningen på ditt problem.
Om du inte förstår det fråga gärna.
K Karl Heinz skrev:
Jag förstår ju nog för att förstå att jag behöver begränsa effekten, och att det finns prylar för att göra det. Det är ju allmänkunskap, men vad jag frågar om är om det tex finns en sak att sätta i ett eluttag som gör detta på ett sätt lämpligt för min användning.
Det jag menar är att det är bättre att du själv googlar än att någon annan skall göra det åt dig.

Dessutom kan det upplevas som en aning arrogant att inte först försöka en så enkel och självklar sak själv. Om man inte vet att googling är en bra start ser jag det som en god hjälp att informera om den saken.
K Karl Heinz skrev:
Att säga att jag ska läsa på google om reostater är jättelångt ifrån det jag ber om hjälp med.
Inte alls. En enkel ggogling ger svaret på din fråga direkt
Dessutom skrev jag inte att du skulle googla reostat. Utan att du skulle börja med att googla. Då avsåg jag naturligtvis att du skulle söka efter det du vill ha svar på och hjälp med
Googla "hastighetsregulator för vägguttag"
Det ger länkar till många produkter som löser ditt problem

K Karl Heinz skrev:
Om du ber om hjälp med en bygglovsteknisk tolkning nån gång ska jag be dig googla på PBL istället, så kanske du förstår principen.
Jag förstår att du inte förstår att du får hjälp när du får den. Läs det jag skrev för att hjälpa dig så förstår du säkert att det är du som inte förstod.

Jag förklarade vad en reostat var som svar på ditt inlägg:
K Karl Heinz skrev:
Tyvärr, jag är inte elektriker eller bevandrad i elprylar så jag förstår inte vad du pratar om. :)
Dessutom gav jag dig en alternativ lösning:
O O skrev:
Har man en dimmer som klarar effekten så kan man testa med den.
Har du testat det ännu?
K Karl Heinz skrev:
Tycker du själv att du är hjälpsam?
Som sagt, ja, det tycker jag. Väldigt hjälpsam för jag ger dig lösningen på ditt problem.

Tycker du själv att du uttrycker dig trevligt och passande till en helt okänd person som hjälper dig lösa ditt problem på sin fritid utan ersättning?
 
Tack, nu var du mer hjälpsam. :)
 
Vad bra! 😀
Tycker du mitt svar är det bästa får du gärna markera det som det.
Ha det gott! 😀
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.