Den här väggen har jag tänkt riva ändå ner till råsponten och sätta upp gipsskivor på. Kabeln ni ser går från uttaget th och genom vägen tv där den går in i en dosa och så sitter det ett eluttag på andra sidan väggen. Min fråga är nu: kan man lägga kabeln inuti väggen istället, så jag slipper behöva tänka på el när jag sätter gips? Jag trodde inte man fick göra så, men sist elektrikern var här sa han att det går bra. Säkert finns det en massa specialförutsättningar som elektriker har koll på? Och jag antar att det är totalt no-no att göra det själv?

Jag har samma situation på flera ställen i huset.

• Vit vägg med synlig kabel längs golvet och eluttag i övre högra hörnet, parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du kan fälla in en slang/rör i väggen för att sedan dra i tråd. Jag kan ju nämna att jobbet är "behörighetskrävande".

• Gilla
HansomeHanson och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande: frågan gäller alltså om man kan lägga in själva kabeln i väggen och låta den ligga och "skramla" där. Anledningen till att jag frågar är så att jag kan bilda mej en uppfattning av hur mycket av väggen som måste rivas innan jag ringer efter en elektriker.

E elmont skrev:
Ja du kan fälla in en slang/rör i väggen för att sedan dra i tråd. Jag kan ju nämna att jobbet är "behörighetskrävande".
Jag förtydligade frågan en smula nedan.

Inga bara kablar i väggen, det ska vara rör/slang där mellan dosorna, en ny infälld dosa blir det vid det uttaget till höger

H HansomeHanson skrev:
Förtydligande: frågan gäller alltså om man kan lägga in själva kabeln i väggen och låta den ligga och "skramla" där. Anledningen till att jag frågar är så att jag kan bilda mej en uppfattning av hur mycket av väggen som måste rivas innan jag ringer efter en elektriker.
Låt elektrikern ta upp dom hål som han behöver för att göra jobbet, det tar inte många minuter och då får han som han vill.
Ha en sticksåg till hands när han kommer för det är inte säkert att han har en liggande i bilen.

Ursäkta att jag kidnappar tråden, men jag har en följdfråga på ovanstående.

Vad är egentligen att föredra när man fräser in flexrör och skall passera en regel. Skall man låta flexröret gå igenom regeln nere vid golvet (väggdosehöjd) eller så högt upp på väggen som möjligt?

T tintin4fun skrev:
Ursäkta att jag kidnappar tråden, men jag har en följdfråga på ovanstående.

Vad är egentligen att föredra när man fräser in flexrör och skall passera en regel. Skall man låta flexröret gå igenom regeln nere vid golvet (väggdosehöjd) eller så högt upp på väggen som möjligt?
Där det är mest praktiskt och underlättar montage och tråddragning.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
E elmont skrev:
Där det är mest praktiskt och underlättar montage och tråddragning.
Tusen tack för snabbt svar. Då kör vi nere vid golvet som blir kortast sträcka.

Tänk på att undvika tvära böjar, dom ska vara så "lata"som möjligt.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tänk på att undvika tvära böjar, dom ska vara så "lata"som möjligt.
Det handlar i detta fall om att dra fram ytterligare ett vägguttag på samma väg, vilket då blir en helt horisontell dragning av flexröret. Tack än en gång!

E elmont skrev:
Låt elektrikern ta upp dom hål som han behöver för att göra jobbet, det tar inte många minuter och då får han som han vill.
Ha en sticksåg till hands när han kommer för det är inte säkert att han har en liggande i bilen.
Mnja, i min erfarenhet fungerar det sällan så. Elektrikern brukar nicka och humma och så blir det utanpåliggande i alla fall. Det är därför jag vill förbereda så mycket som möjligt så att det blir som jag vill ha det.

Mikael_L
J jonaserik skrev:
Inga bara kablar i väggen, det ska vara rör/slang där mellan dosorna, en ny infälld dosa blir det vid det uttaget till höger
Nu är ju dock kabel löst i vägg tillåtet. Några förutsättningar måste vara uppfyllda, och det är inte alltid ett bra val. MEN godkänt, om man vill ordna det så.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Mnja, i min erfarenhet fungerar det sällan så. Elektrikern brukar nicka och humma och så blir det utanpåliggande i alla fall. Det är därför jag vill förbereda så mycket som möjligt så att det blir som jag vill ha det.
Vill du i alla fall öppna väggen själv så sågar du bara bort rejäla bitar så att det blir enkelt att komma åt att jobba. Sedan är det ju bara att sätta tillbaka bitarna och det är ju lika svårt om det är mindre hål i väggen som om dom är större.
Ps
Det ingår normalt i elektriker yrket att bila betong, ta upp hål mm mm.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Panor82
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är ju dock kabel löst i vägg tillåtet. Några förutsättningar måste vara uppfyllda, och det är inte alltid ett bra val. MEN godkänt, om man vill ordna det så.
Dragvlastad i båda ändarna och spikskyddad där den passerar reglar. Håller med Mikael_L, Godkänt om utfört korrekt men oftast inte det bästa alternativet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.