Håller på att göra om garaget i källaren till hemmabio/gillestuga/mancave.

Nu fixar jag lite med elen eftersom det inte fanns några eluttag alls, kablarna var gamla, gick i utanpåliggande blyrör och hade konstiga färger. Jag har fräst in dosor och dragit slang tvärs över rummet innan gubbarna gjöt den nya plattan. Hoppas jag inte får alltför mycket skäll av elektrikern som ska göra finliret sedan! Jag har bara använt högklassigt material.

Nu undrar jag hur mycket man får ha utanpåliggande i rummet bredvid (verkstad/förråd utan större skönhetskrav)? I verkstaden på andra sidan väggen går nämligen matningen m m uppe vid taket i gamla rör. Det vore praktiskt om elektrikern kunde dra ny kabel, sätta en dosa, sätta utanpåliggande kabel på väggen ner till uttagahöjd och först där gå igenom väggen till nya fina rummet.

På ett ställe vill jag ha den klassiska uppsättningen med kopplingsdosa vid taket, lampknapp på mitten av väggen och uttag nere vid golvet. Kan man då ha utanpåliggande kopplingsdosa på andra sidan väggen, klamrad kabel ner till strömbrytaren, gå igenom väggen och in i dosan bakifrån, fortsätta utanpå väggen på baksidan och sedan gå igenom igen till vägguttaget?

Det skulle nog funka bra, men är det OK att göra så? jag vill slippa spåra upp för slangar från golv till tak, spackla och slipa.

Vad jag vet så finns det inget hinder från att göra detta (bortsett från det självklara då att det förutsätter att rummet du drar kablar i på andra sidan ska fortsätta vara ett "grovrum" så man inte ångrar sig senare över att inte ha fräst in rören).

Med min sedvanliga reservation att jag inte är behörig elinstallatör då.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Du får ha hur mycket utanpåliggande kabel du vill i ett rum. Det är en godkänd förläggning överallt bara man anpassar ledningstypen till rumstypen och skyddar den mot mekaniska skador i lokaler där så krävs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.