Behöver sätta en tv-antenn på vår kallvind (isolerad med lösull).

Hade tänkt mig att gå upp från klädkammaren där mediacentral med antennkabel till rummen är samlad.

Fungerar det att höfta fram plats på vinden, sedan skyffla bort lösull med typ snöskyffel, sedan borra mig upp?

Därefter sätta t.ex. 16mm VP-rör, utan krökar, och dra rakt upp från klk, fylla upp med lösullen igen runt röret, och sedan täta med någon mjukmassa enbart i rörets ändar?

Tänkte dra igenom antennkabel samt en elkabel för att få upp el till ev. belysning och antennförstärkare på vinden.

Rekommenderas ngn ip-klassning till el på kallvinden?
Bör jag sätta böjar i samband med rörets ändar för att förhindra att fukt tränger ned?
Förslag på tätningsmassa till rörets ändar?

Det är tveksamt att blanda el och signalkablar i samma rör. Jag hade dragit två rör och använt ekk på vinden och Ip 44 elmaterial, detta material är ofta robustare.

Vad gäller tätning bör denna ske på den varma sidan d.v.s i bostadsdelen och röret avslutas lämpligen med en krök på över 90 grader. Då kan ingen vatteninträngning ske och ingen varm o fuktig luft från bostaden kan komma upp för att kondensera ut fukten i röret

Jag hade skippat röret. Den skapar endast problem med värme/fukt mm.

dra kabeln och sedan täta genomföringen med någon fog eller likn.

Borra ett större för alla kablar eller ett litet för varje kabel, trä igenom kablarna, täta. Om det är en bit från genomföringen till slutgiltig plats så kan du spika/skruva upp en/flera plank(a/or) som du sedan klamrar kablarna på.

Tobbe_3 skrev:
Det är tveksamt att blanda el och signalkablar i samma rör. Jag hade dragit två rör och använt ekk på vinden och Ip 44 elmaterial, detta material är ofta robustare.

Vad gäller tätning bör denna ske på den varma sidan d.v.s i bostadsdelen och röret avslutas lämpligen med en krök på över 90 grader. Då kan ingen vatteninträngning ske och ingen varm o fuktig luft från bostaden kan komma upp för att kondensera ut fukten i röret
Innertaket i klk är någon typ av skivor.

Om jag tätar rören borde väl inte det vara ett större problem än tätade "rena" kabelgenomförningar?

Fördelen med rör är förstås att jag kan byta kabel i framtiden om det skulle behövas...
Men om jag ändå inte bör köra el och coax i samma rör så kanske det är lättare att skippa rör - är inte så roligt med flera rör då de ändå tar lite mer plats känns det som.

Vad skulle ni använt för tätningsmassa? Hur får jag det någorlunda snyggt vid innertaket?!
el_richard skrev:
Jag hade skippat röret. Den skapar endast problem med värme/fukt mm.

dra kabeln och sedan täta genomföringen med någon fog eller likn.
Demmpa skrev:
Borra ett större för alla kablar eller ett litet för varje kabel, trä igenom kablarna, täta. Om det är en bit från genomföringen till slutgiltig plats så kan du spika/skruva upp en/flera plank(a/or) som du sedan klamrar kablarna på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.