Jag har snackat med min elektriker idag, och han bad mig att dra tråd i förväg så att han kan komma och koppla.
Nu är min fråga vilka färger jag ska dra mellan vilka ställen för att han ska bli nöjd.
Jag har bifogat en schematisk bild över de saker som ska kopplas samman. De två armaturerna ska styras av samma dimmer, så har det inte varit innan, då har de haft separata tändtrådar och det är detta som strular till det lite för mig.
Jag hoppas på hjälp så att jag kan dra i tråden innan han kommer, det är ju alltid trevligt att vara väl förberedd!!
Tack på förhand.
Nu är min fråga vilka färger jag ska dra mellan vilka ställen för att han ska bli nöjd.
Jag har bifogat en schematisk bild över de saker som ska kopplas samman. De två armaturerna ska styras av samma dimmer, så har det inte varit innan, då har de haft separata tändtrådar och det är detta som strular till det lite för mig.
Jag hoppas på hjälp så att jag kan dra i tråden innan han kommer, det är ju alltid trevligt att vara väl förberedd!!
Tack på förhand.
Jag vill bara varna dig lite, jag har vid några tillfällen fått "komma och koppla" efter andra och jag kan ju säga att det i nio fall av tio går fortare om man både får dra och koppla. Eftersom det inte finns bara ett sätt att arbeta på måste man först försöka lista ut hur den som draget tråden har tänkt, och om man inte lyckas med det får man kolla hur det är draget och jag kan lova dig att tiden då rinner iväg. Det kan vara besvärligt även om den som drar tråden är en kolega som man arbetat ihop med i många år. Jag tror att han blir gladare om du inte drar i trådarna utan ger hjälper honom när han kommer och du kanske bjuder på en fika
Du skrev att du blivit ombedd, så jag visar hur jag skulle gjort.
Jag antar att v-utt är under s-bryt. Sen vet jag inte om det är rör mellan takdosorna eller ett rör till s-bryt från varje takdosa. Men jag har skissat in bägge varianterna.
Istället för vit kan du använda grå, orange, svart. Men vit eller grå är nog bästa alternativet (den färg din elektriker gillar på tändtråd är ju allra bäst
).
Så här skulle jag gjort iaf...
Jag antar att v-utt är under s-bryt. Sen vet jag inte om det är rör mellan takdosorna eller ett rör till s-bryt från varje takdosa. Men jag har skissat in bägge varianterna.
Istället för vit kan du använda grå, orange, svart. Men vit eller grå är nog bästa alternativet (den färg din elektriker gillar på tändtråd är ju allra bäst
Så här skulle jag gjort iaf...
tack! det är rör mellan takdosorna, så det blir den varianten. Jag tror att min elektriker har fått någon form av förtroende för mig sedan jag hittade felet som uppstod när han lyckades med konststycket att borra genom två korslagda elrör i mitt 15 cm-betongbjälklag... (tricket var att inse att han borrat genom två rör och inte ett...) Att koppla in det där skulle jag inte göra, men dra trådarna efter den fina skissen tänker jag göra...
Klicka här för att svara