3 666 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Dra ström till nybygge
Jag har planer på att börja mitt husprojekt inom de snaraste. Jag har en tomt ute på landet med ca 300 meter bort till elstationen.Finns de någon här som vet va de kan kosta att dra ledningen hem till mig och koppla in den in skåpet på tomten?
Är det Eon som är nätägare så har de höjt rejält i sommar, 200-600m från närmsta trafo kostar typ 53000+moms att ansluta nuförtiden... Det lägsta Telia har är 8000 för kopparkabel och 15000 för fiber. SÄkert mer för dig, allt beror på hur långt det behöver grävas mm.
Skulle nog säga 50-100 000...
Men då ingår väl inte 300 meter kabel? Och man får själv gräva ner kabelröret, så den kostnaden får man också räkna med.elmont skrev:
Jag skulle också vilja råda TS att beställa sin elanslutning i väldigt god tid. Jag har väntat i över fyra månader nu, trots att jag bygger i ett planerat område och att det redan står ett kopplingsskåp vid tomtgränsen.
Tur det inte är Eon som äger nätet här där ja ska bo då.53000+moms e ju rätt mycke!Floppman skrev:
Tur att man har gratis tillgång till mskiner dåd^_^b ja jag får nog ta och ringa och beställa ifall de kan ta så lång tid! tack för tipset!andersmc skrev:Men då ingår väl inte 300 meter kabel? Och man får själv gräva ner kabelröret, så den kostnaden får man också räkna med.
Jag skulle också vilja råda TS att beställa sin elanslutning i väldigt god tid. Jag har väntat i över fyra månader nu, trots att jag bygger i ett planerat område och att det redan står ett kopplingsskåp vid tomtgränsen.
Robin88 skrev:
Eon följer de nya riktlinjer som Elmarknadsinspektionen tagit fram.
Detta börjar allt fler elnätägare att göra.
http://www.energimarknadsinspektionen.se/For-Energikunder/El/Natanslutning-och-avgifter/
Klicka här för att svara