Jag har planer på att börja mitt husprojekt inom de snaraste. Jag har en tomt ute på landet med ca 300 meter bort till elstationen.Finns de någon här som vet va de kan kosta att dra ledningen hem till mig och koppla in den in skåpet på tomten?

Anslutningsavgiften brukar ligga å mellan 15 000:- och 30 000:-

jasså de var ju inte så farligt som jag trodde. jag hade för mig att de kosta mer med tanke på att de är ca 30 meter kabel som ska ner i backen.

elmont skrev:
Du har ingen aning om va de kan kosta att ansluta till Telias telefon nät?

Är det Eon som är nätägare så har de höjt rejält i sommar, 200-600m från närmsta trafo kostar typ 53000+moms att ansluta nuförtiden... Det lägsta Telia har är 8000 för kopparkabel och 15000 för fiber. SÄkert mer för dig, allt beror på hur långt det behöver grävas mm.

Skulle nog säga 50-100 000...

elmont skrev:
Men då ingår väl inte 300 meter kabel? Och man får själv gräva ner kabelröret, så den kostnaden får man också räkna med.
Jag skulle också vilja råda TS att beställa sin elanslutning i väldigt god tid. Jag har väntat i över fyra månader nu, trots att jag bygger i ett planerat område och att det redan står ett kopplingsskåp vid tomtgränsen.

Floppman skrev:
Är det Eon som är nätägare så har de höjt rejält i sommar, 200-600m från närmsta trafo kostar typ 53000+moms att ansluta nuförtiden... Det lägsta Telia har är 8000 för kopparkabel och 15000 för fiber. SÄkert mer för dig, allt beror på hur långt det behöver grävas mm.
Tur det inte är Eon som äger nätet här där ja ska bo då.53000+moms e ju rätt mycke!

andersmc skrev:
Men då ingår väl inte 300 meter kabel? Och man får själv gräva ner kabelröret, så den kostnaden får man också räkna med.
Jag skulle också vilja råda TS att beställa sin elanslutning i väldigt god tid. Jag har väntat i över fyra månader nu, trots att jag bygger i ett planerat område och att det redan står ett kopplingsskåp vid tomtgränsen.
Tur att man har gratis tillgång till mskiner dåd^_^b ja jag får nog ta och ringa och beställa ifall de kan ta så lång tid! tack för tipset!

Hemmakatten
Vi betalade 50' år 2005 för 250meter. Nytt transormatorskåp, borrning under vägen, kabel ingick, egen grävning men dragning av Elverket och inkoppling.

Får man själv lösa grävningen från stationen till tomten, eller ingår det i elbolagets offert?

Fram till tomtgräns är det nätägaren som gräver, efter tomtgräns är det kunden som gräver och lägger ner skydsrör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.