Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Hej på er allihopa!
Jag fick frågan av en kompis om jag kunde hjälpa honom att dra rör till en tvättmaskin de ska ha i badrummet..
Frågan är hur man fysiskt ska dra röret, eftersom det måste gå igenom duschen? (se bifogad vacker ritning)
Vattnet kommer från vänster, 60-70 cm över golvet, ur ett sånt där rot-renoverings-plåt-skåp gör två böjar upp i duschblandaren. Undre röret är kallvatten, så den late i mig ser ju den enklaste lösningen som att dra röret i nederkant på väggen.
Alternativet är att dra uppåt och i överkant på väggen. Det blir ju en liten böj över varmvattenröret och ett rör i synfältet bredvid badrumsspegeln, men sen är det ju samma ungefär...
Finns det något "rätt eller fel" här?
Jag inser ju såklart de två uppenbara nackdelarna med att dra i nederkant, dvs hålen i tätskiktet som blir när man klamrar röret, och att det blir ett ställe där smuts samlas, men är det något mer jag bör tänka på?
Tackar på förhand!
Jag fick frågan av en kompis om jag kunde hjälpa honom att dra rör till en tvättmaskin de ska ha i badrummet..
Frågan är hur man fysiskt ska dra röret, eftersom det måste gå igenom duschen? (se bifogad vacker ritning)
Vattnet kommer från vänster, 60-70 cm över golvet, ur ett sånt där rot-renoverings-plåt-skåp gör två böjar upp i duschblandaren. Undre röret är kallvatten, så den late i mig ser ju den enklaste lösningen som att dra röret i nederkant på väggen.
Alternativet är att dra uppåt och i överkant på väggen. Det blir ju en liten böj över varmvattenröret och ett rör i synfältet bredvid badrumsspegeln, men sen är det ju samma ungefär...
Finns det något "rätt eller fel" här?
Jag inser ju såklart de två uppenbara nackdelarna med att dra i nederkant, dvs hålen i tätskiktet som blir när man klamrar röret, och att det blir ett ställe där smuts samlas, men är det något mer jag bör tänka på?
Tackar på förhand!
Kan man så går man över dusch äggen av de anledningar du framförDan_Johansson skrev:
Hej på er allihopa!
Jag fick frågan av en kompis om jag kunde hjälpa honom att dra rör till en tvättmaskin de ska ha i badrummet..
Frågan är hur man fysiskt ska dra röret, eftersom det måste gå igenom duschen? (se bifogad vacker ritning)
Vattnet kommer från vänster, 60-70 cm över golvet, ur ett sånt där rot-renoverings-plåt-skåp gör två böjar upp i duschblandaren. Undre röret är kallvatten, så den late i mig ser ju den enklaste lösningen som att dra röret i nederkant på väggen.
Alternativet är att dra uppåt och i överkant på väggen. Det blir ju en liten böj över varmvattenröret och ett rör i synfältet bredvid badrumsspegeln, men sen är det ju samma ungefär...
Finns det något "rätt eller fel" här?
Jag inser ju såklart de två uppenbara nackdelarna med att dra i nederkant, dvs hålen i tätskiktet som blir när man klamrar röret, och att det blir ett ställe där smuts samlas, men är det något mer jag bör tänka på?
Tackar på förhand!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
electroluxaren skrev:
Får nog bli där uppe helt enkelt..
Kom att tänka på avloppet från tvättmaskinen, det lär ju gå ut i vanliga duschenbrunnen ... Funkar det att släppa rakt ut på golvet, eller behövs det en böj som riktas neråt i brunnen?
Tänkte väl sätta en sån där tratt på väggen och ett rör ner efter, men sen?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tänk på att det blir rätt mycket ludd som kommer ut genom avloppsslangen bara. Vi hade diskmaskinen tillfälligt i köket och spolade ut i diskhon, vi blev lite chockerade över mängden ludd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det dröjer månader innan en tratt med vattenlås sätter igen och behöver rensas. Eftersom det är i våtrum så är det ingen fara om det svämmar över i tratten. Men leds röret från tratten ner i golvbrunnen behövs inget vattenlås i tratten och då blir det nog aldrig stopp.
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Försök leda med det i brunnen. Vi hade tillfälligt tvättmaskinen inne i duschen i källaren medan golvet i tvättstugan bilades upp för utbyte av avloppsledningar. Det blev avlagringar med tvättmedel på golvet i duschen som var rätt svårt att få bort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag har för mig att det numera finns klamrar som kan limmas (om det är kakel på väggen).Dan_Johansson skrev:
Om det är duschdörrar så är det extra komplicerat att få rören genom dörrarnas profiler.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vatten och elektrisk utrustning är inte så bra att blanda så jag har för mig att tvättmaskinen inte får stå på golvet utan måste höjas upp minst 10 cm. Sen måste ju då tvättmaskinen tåla att få vatten över sig, vilket måste kollas med tillverkaren.Dan_Johansson skrev:
Kommoder brukar vara vattenkänsliga
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Det är NAP, dvs. någon annans problem..BirgitS skrev:
Men jag tror det blir nått draperi i alla fall...
Klicka här för att svara

