Hej
Skall dra upp värme till övervåningen i mitt hus. Jag har tänkt dra 2+2+2 PEX rör-i-rör från källaren i ett schakt som går längs ytterväggen mitt på huset och mynnar ut i en ouppvärmd kattvind. Därifrån går två rör längs med ytterväggen åt respektive håll och två rör in till badrummet och en framtida handdukstork/radiator.
Mitt spörsmål gäller rören som dras i kattvinden och som skall förse sovrummen med värme. Jag har tänkt att klamra dessa på ytterväggen och lägga spiro för ventilation jämte och sedan bygga en isolerad låda kring dessa och på så vis gömma undan dom. Vid gaveln viker värmerören av, kommer ut ur lådan och fortsätter följa ytterväggen genom väggen mellan kattvind/sovrum och dras synligt längs med denna vägg i sovrummet och i det ena fallet vidare till ytterligare två radiatorer. Se skissen.
Min fråga är ifall detta är en bra lösning eller om det finns bättre sätt att göra det på?
Vilka material/dimensioner gäller? Det blir lågtemp med ganska kralliga radiatorer.
Några problem med att dra rören längs väggen så långt i ett ouppvärmt utrymme?
Hur (och var) gör man bäst övergången mellan PEX och hårda synliga rör, och vilken typ av rör är att föredra?
skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.