Har en energimätare i elcentralen som ligger en bit bort. Hade velat nyttja S0-utgången på den mätaren men det finns inga tomma rör kvar att dra i och det är för bökigt att dra på annat sätt.

Får man dra motsvarande en telefonkabel (tvinnad 2-par) i samma rör som elkablarna går i (har inte kollat om det får plats ännu)? Är det Ok om isoleringen klarar minst 500V på "telesladden"

Utan att kunna peka på vilken paragraf som gäller: Blanda aldrig starkström med "något annat" i VP-rör.

peternicklas
Om du kopplar din S0-utgång till en räknare för 1-Wire och sedan låter kablen från 1-Wireräknaren gå i samma rör så slipper du störningar. Dock skulle jag försöka att finna annan väg för din kabel.

Om starkströmsledningen i röret är en kabel (inte enkelisolerade RK) så får du lägga vilka teleledningar du vill i samma rör, med reservation för störningar och det praktiska med att dela rör.

Om röret inte är alltför krokigt så borde du kunna få i en RKK anslutningskabel. De är flexibla och borde gå att dra in i ett VP-rör. Oklart om det är tillåtet dock.

Jag har just dragit partvinnad kabel i rör för 12V. Då slaktade jag gammal Cat5 och tog två par. Tror de är 0,2mm. De räcker iallafall utmärkt till telefoni och annan signal. Jag är rätt nöjd över att ha fått i 1 Cat2, 2 par 1,5 RKUB högtalarkabel och 2 par 0,2 mm TP i en 16mm flexslang :).

folkeorg skrev:
Har en energimätare i elcentralen som ligger en bit bort. Hade velat nyttja S0-utgången på den mätaren men det finns inga tomma rör kvar att dra i och det är för bökigt att dra på annat sätt.

Får man dra motsvarande en telefonkabel (tvinnad 2-par) i samma rör som elkablarna går i (har inte kollat om det får plats ännu)? Är det Ok om isoleringen klarar minst 500V på "telesladden"
Ja en telekabel som är specad för mer än 500V får man nog dra i röret. Men det lär inte bli helt lätt att få tag på en sådan.

A
Har du ingen vind där du kan skjuta fast en telekabel då?

Skakar liv i denna då jag vill göra ngt liknande.

Jag har ett 50 mm gult markrör mellan fasadskåpet och elcentralen i teknikrummet. I den går idag inkommande el 5x6 kvmm (svart markkabel enligt standard).

Kan jag utan att bryta några elförordningar, dra i ett 16 mm flexrör i ovan 50 mm rör för att sedan ha någon typ av klenspänningskabel för styrsignal genom den?

Videonisse skrev:
Skakar liv i denna då jag vill göra ngt liknande.

Jag har ett 50 mm gult markrör mellan fasadskåpet och elcentralen i teknikrummet. I den går idag inkommande el 5x6 kvmm (svart markkabel enligt standard).

Kan jag utan att bryta några elförordningar, dra i ett 16 mm flexrör i ovan 50 mm rör för att sedan ha någon typ av klenspänningskabel för styrsignal genom den?
Sålänge huvudledningen utgörs av kabel och inte enkelisolerade ledare så går det utmärkt!

Finns inget behov att dra in ett rör i röret..

Lämlig kabel till mätningen kan vara en FQAR-PG som är skärmad, för att slippa eventuella störningar.

I golvlisten Kabelkanalen (?) lägger man en plastavskiljare och då får man dra starkström och typ nätverk i samma golvlist. Samma princip borde gälla dig dvs att de skiljs åt fysiskt..

Tack för snabba svaren! :)

Anledningen till ett extra rör att jag får lite mer distans mellan de två kablarna samt att det är lätt att dra om signalkabeln vid behov.

FQAR-PG verkar vara ett bra förslag. Kommer förmodligen köra vanlig RS-232 (för mätaravläsning), borde skärmen läggas ihop med GND på båda sidor isåfall?

Man jordar på ett ställe för att slippa slingor..

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.