Danne031 skrev:
Men back on topic..

Är det inte något i stil med att man inte får utöka antalet ledare i plåtrören? Förutom att man får lägga till en jordtråd.

Beror väl på hur man tolkar följande:

ELSÄK-FS 2008:1
Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Att dra med en extra tråd om man t.ex. byter från en 1-pol. till kron när man ändå byter trådar skulle i så fall innebära utvidgning, och då är det inte tillåtet, men en del kanske tycker att det ingår i underhållet, och då skulle det vara tillåtet. Hmm.. inte helt lätt det där.

Rrrrr skrev:
Lycka till att dra in en jordtråd ifall de befintliga ledarna är tjärledningar :)
näe det är ett jäkla bök :confused:

Jag borrade ett lite hål i dosorna och satte skruv och mutter.

Och hur kom du åt att sätta muttern? Öppnade du väggarna?

snaggletooth skrev:
Beror väl på hur man tolkar följande:

ELSÄK-FS 2008:1
Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Att dra med en extra tråd om man t.ex. byter från en 1-pol. till kron när man ändå byter trådar skulle i så fall innebära utvidgning, och då är det inte tillåtet, men en del kanske tycker att det ingår i underhållet, och då skulle det vara tillåtet. Hmm.. inte helt lätt det där.
Men den rimliga tolkningen av det måste väl ändå vara att om jag bygger ut anläggningen, dvs drar nya rör eller kablar. Dvs elektrifierar nya områden i huset, då skall den utökningen följa modern standard. Dvs jag får inte dra gamla plåtrör och tyg/tjärisolerad tråd, bara för att det redan finns på andra ställen i huset. Att stoppa in en extra tråd i ett befintligt rör kanske är en utökning om man märker ord, men det kan väl inte rimligen vara det som avses?

Det var i källaren och dosorna låg öppna i taket så det gick enkelt. Ja nu förstår jag problemet. Kanske man kan skruva in en plåtskruv?

hempularen skrev:
Men den rimliga tolkningen av det måste väl ändå vara att om jag bygger ut anläggningen, dvs drar nya rör eller kablar. Dvs elektrifierar nya områden i huset, då skall den utökningen följa modern standard. Dvs jag får inte dra gamla plåtrör och tyg/tjärisolerad tråd, bara för att det redan finns på andra ställen i huset. Att stoppa in en extra tråd i ett befintligt rör kanske är en utökning om man märker ord, men det kan väl inte rimligen vara det som avses?
Ja, så vill man nog tolka det och gör så i praktiken också, men alla har nog inte stött på griniga besiktningsgubbar som tolkar allt per bokstav :)

hempularen skrev:
Å andra sidan får du ju lov att dra ojordat om du bygger ut en ojordad anläggning..plåtrör får man också använda i vägg.
Vad det nu har med saken att göra :confused: (<- åt mig själv)

Rrrrr skrev:
Det är att föredra att dra EKK istället för FK där så är möjligt. Detta eftersom FK lätt kan skadas i alla vassa kanter.
Funderar på att jorda lite i mitt hus, skal man alltså peta in EKK i plåtrören? Hur funkar det i praktiken, mycket glidmedel? Drar man eller skjuter man på eller bägge?

Du måste trycka in den samtidigt som du styr den, alltså både dra och putta, använd glidmedel. EXK har lite mindre dimensioner än EKK, annars är det nog vanligast/enklast med FK. Man får isolationsprova när det är klart så klart.

C
Pansarrör finns ju att få tag på fortfarande, fast dom är väl isolerade iofs. Var det ingen isolering alls i gamla plåtrör?

Det finns två typer av plåtrör kvar av tidigare tre, det som är borta sedan länge är "plåtplica" den var av tunn plåt med tjärad papp invändigt. Det som finns kvar och ännu brukas är det som kallas pansarrör. Det finns gängade och galvade samt ogängade svarta, man får utan att jorda rören dra fk i dessa. Efter tråddragning meggar man naturligtvis anläggningen för att kontrollera att ledarna inte är skadade och kan leda spänning till rören. I dag är det ytterst ovanligt att man använder pansarrör vid nyinstallation om man inte behöver för det mekaniska skyddet. Och då drar man i allmänhet kabel i rören.

Mina rör är svarta och original från -37.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.