Vad finns det för bestämmelser när man skall byta ut befintlig tråd i gamla stålrör.

Är det tillåtet att dra vanlig FK i dessa rör?

Finns det något krav på att gamla kopplingsdosor av plåt/stål skall anslutas till jord (gäller infällda dosor i vägg och tak).

Har hört alla möjliga svar på dessa frågor.

L
Det är helt okej att dra FK i stålrör. Men att man ska jorda dosorna det tror jag inte. Men jag låter någon annan svara på den frågan.

Det är att föredra att dra EKK istället för FK där så är möjligt. Detta eftersom FK lätt kan skadas i alla vassa kanter.

Holmis skrev:
Vad finns det för bestämmelser när man skall byta ut befintlig tråd i gamla stålrör.

Är det tillåtet att dra vanlig FK i dessa rör?

Finns det något krav på att gamla kopplingsdosor av plåt/stål skall anslutas till jord (gäller infällda dosor i vägg och tak).

Har hört alla möjliga svar på dessa frågor.
jag brukar jorda i alla dosor.

Det anses som en normal underhållsåtgärd, finns heller inget krav på jordning då detta knappast är möjligt att jorda alla delar. Kravet är dock att man (i vanlig ordning) gör en isolationsprovning.

Henrik1234 skrev:
jag brukar jorda i alla dosor.
Och hur utför du den jordningen med tjärpapp ivägen och ushligt tunn plåt att fästa i ??

Protte

prototypen skrev:
Och hur utför du den jordningen med tjärpapp ivägen och ushligt tunn plåt att fästa i ??

Protte
självborrande skruv och en öggla av fk´n

Personligen undrar jag hur säker den jordningen är...
Inget illa menat men risken att den glappar är stor.

/Kent

snickarboden skrev:

/Kent
jo men är det ström på jorden är det nåt som är fel:) Jag anser att det är bättre att jorda i dosorna än att inte jorda alls. Så skulle en tråd släppa och lägga sig mot plåten i dosan och jordfelsbrytaren inte löser ut så ökar ju oddsen att säkringen löser om man har jordat i dosorna eftersom alla dosor i en grupp sitter ihop. Tror man har maximal otur om en tråd släpper jordfelsbrytaren inte löser och alla jordningar är dåliga så säkringen inte löser det glappar blir varmgång i dosan väggen tar eld man har slut på pengar på kontantkortet i mobilen kan ej ringa 112 osv.

snickarboden skrev:

/Kent
och det är inga problem att få bra kontakt dom korta stjärn skruvarna med storskalle sitter som berget .

För att CE märka apparater så krävs 2 st plåtskruv om dessa används till skyddsjordning. Nu behöver inte gamla anläggningar CE märkas.

Protte

Henrik1234 skrev:
och man har slut på pengar på kontantkortet i mobilen kan ej ringa 112 osv.
Man kan ringa 112 utan pengar på kortet, även helt utan kort :).

sa3afc skrev:
Man kan ringa 112 utan pengar på kortet, även helt utan kort :).
dom brann mitt hus ner helt i onödan.:eek:

Men back on topic..

Är det inte något i stil med att man inte får utöka antalet ledare i plåtrören? Förutom att man får lägga till en jordtråd.

Lycka till att dra in en jordtråd ifall de befintliga ledarna är tjärledningar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.